מכה לקואליציה: המשנה ליועמ”שית נגד ‘השוחד’ של יאיר לפיד לרע”מ

אריה ריבקינד
|
י"ח אייר התשפ"ב / 19.05.2022 19:24
המשנה ליועמ”שית מותחת ביקורת על השינוי שמאפשר להרחיב את המבנים בנגב עד ל-70 מטר של בנייה לא חוקית • דורשת ממנכ”לית משרד הרווחה להבהיר כי האכיפה נגד הבנייה הבלתי חוקית לא תופסק • ישראל כ”ץ: ההסכם בין לפיד למנסור עבאס הוא לא חוקי ושוחד פוליטי לכל דבר

עו”ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, שיגרה היום (חמישי) מכתב למנכ”לית משרד הרווחה סיגל מורן, בו הבהירה כי יש לבצע אכיפה נגד בנייה בלתי חוקית בנגב.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

הסיכום בין רע”ם ליש עתיד היה שלא תתבצע אכיפה של בנייה לא חוקית ביישובים לא מוסדרים, אם הבנייה היא בהיקף של עד 70 מטרים.

אולם המשנה ליועמ”שית, עו”ד כרמית יוליס, כתבה בחוות דעתה שהממשלה לא יכולה להחליט שלא לאכוף, מכיוון שמדובר במעשים לא חוקיים. לדבריה, במקום זאת הממשלה יכולה להחליט על אכיפה פחותה.

“ציינת כי במקומות ללא פתרונות הסדרה, תוספות בניה עד 70 מטר בתוך גבולות הפוליגון, יתאפשרו על בסיס בקרה מול הממונה לתפקידים מיוחדים במשרד הרווחה וביידוע גורמי האכיפה הרלוונטיים. כמו כן, ציינת כי תוספות אלה לא ייאכפו ויישארו על תילם עד להסדרת קבע”, כתבה המשנה ליועמ”שית. “לכאורה, מדברים אלו עולה כאילו המדינה מקיימת מנגנון שמאפשר לבנות בניה בלתי חוקית”.

“מהאמור עולה, כי מדובר בהנחיה לגורמי האכיפה, על מנת להביא לייעול עבודתם, בפרט כאשר ידוע כי באזור האמור קיימת בניה בלתי חוקית בהיקפים משמעותיים, ואין מדובר על הנחיה לציבור לבנות באופן לא חוקי. מכל מקום, יובהר כי שיקול הדעת בנושא האכיפה מסור לגורמי האכיפה בלבד. משכך, נראה כי יש להבהיר את הדברים במכתבך בהתאם לאמור לעיל, ואנחנו נשמח לסייע בעניין”.

רע”ם דיווחה ביום ראשון בצהלה על שינוי במדיניות הממשלה שמאפשר להרחיב את המבנים הקיימים עד ל-70 מטר, ולהקים מבנה נוסף באותו שטח בתיאום עם הגורמים המוסמכים. לדברי רע”ם, הדבר פותח את הדרך לזוגות צעירים לבנות בית מבלי לחשוש מפני הריסה או הפרה של החוק.

בנוסף, השינוי במדיניות הממשלה יאסור על הריסות תוספות קיימות למבנים, יאפשר תחזוקה של הבתים הקיימים ושינוי הגגות שלהם.

רע”ם ציינה בהודעתה שיתאפשר לתושבים שבתיהם סמוכים למקום בו מבוצעים פרויקטי תשתית כדוגמת כבישים ומסילת ברזל להעתיק את מקום מגוריהם באופן זמני ולקבל חיבור לתשתיות עד לחזרתם למקום המגורים המקורי.

השר לשעבר ישראל כ”ץ הגיב: “משרד המשפטים נגד הסיכומים בין רע״מ ויש עתיד. לא אושר מעולם לבדואים לבנות יחידות דיור נוספות בכפרים הלא חוקיים. מכאן שההסכם בין יאיר לפיד למנסור עבאס הוא לא חוקי ושוחד פוליטי לכל דבר.

“עוד סיבה לסלק את הממשלה הזאת מייד ולקדם מדיניות אכיפה תקיפה ונכונה שתשיב את הנגב לריבונות ישראל”.