הח”כ שהכניס את הליבה לבעלזא: “עוד חסידויות מגלות עניין במתווה”

ח"כ משה טור-פז מ'יש עתיד', שושבין ההסכם בין בעלזא למשרד החינוך, סבור ש"החברה החרדית חייבת לעבור תהליך של שינוי" • והוא מציג תכנית שתכניס את לימודי הליבה לתוככי כל הציבור החרדי
אריה ריבקינד
י"א אייר התשפ"ב / 12.05.2022 17:03

ח”כ משה טור-פז מ’יש עתיד’, מי שהיה שושבין ההסכם בין חסידות בעלזא למשרד החינוך על לימודי ליבה בתלמודי התורה והישיבות, טוען כי “חסידויות נוספות מגלות עניין במתווה”.

סיגריות וצלחת צ’ולנט מפנקת הם שילוב מנצח? חכה שתשמע על זה

במאמר שפרסם בעיתון ‘מעריב’,  תחת הכותרת “המטרה ברורה: החברה החרדית חייבת לעבור תהליך של שינוי”, כתב הח”כ מ’יש עתיד’: “המספרים אינם משקרים. הציבור החרדי מהווה בשנת 2022 כ־13% מהחברה בישראל, כ־20% מהתלמידים בגילי 3־18 וכ־28% מתלמידי כיתות א’. הוא מכפיל את גודלו מדי 16 שנה בקצב שהוא שילוב נדיר של תפיסה דתית מסורתית ורפואה מערבית מתקדמת. לפי כל התסריטים, בתוך כשני דורות יהוו החרדים כמחצית מהחברה בישראל”.

לדבריו, “חברה שרק 50% מהגברים שבתוכה עובדים וששכרם הממוצע נמוך בכ־40% מהשכר הממוצע של גברים יהודים חייבת לעבור תהליך של שינוי. ומי אמור להוביל שינוי זה מבחינה ממשלתית? בראש ובראשונה מי שאמון על חינוך והשכלת ילדי ישראל: משרד החינוך”.

טור-פז מספר על המו”מ שהוביל בין בעלזא למשרד החינוך, וכותב: “החסידות מבקשת להרחיב את לימודי הליבה המתקיימים בתוכה, בלא לפגוע כהוא זה באורחות חייה ובאמונתה הדתית. במסגרת המשא ומתן נעתר ועד החינוך של החסידות והסכים למתווה חדש ופורץ דרך, שלפיו יתוקצבו מוסדות החסידות (לבנים, הבנות לומדות ומתוקצבות באופן מלא) לפי הישגיהם במבחני לימודי ליבה. כגודל הליבה בפועל, כך יהיה גודל התקצוב”.

הח”כ מספר כי “חסידויות נוספות מגלות עניין במתווה”, וכי לדעתו “פריצת דרך זו צריכה להוות כיוון דרך לציבור החרדי”.

טור-פז מציג תכנית שתכניס את לימודי הליבה לתוככי כל הציבור החרדי:  “לאפשר להורים המעוניינים בכך לקבל ואוצ’רים ללימודי ליבה אשר ימומשו אחר הצהריים, בתום הלימודים בתלמוד התורה או בישיבה הקטנה, במרכזים של החברה למתנ”סים או במקומות דומים. בכך שורטט לראשונה מתווה, שכולל שלושה חלקים ומתאים לכל חלק בציבור החרדי את דרך הלמידה המתאימה לו.

“הציבור המודרני (11%־40% מהחברה החרדית, לפי סקר המכון הישראלי לדמוקרטיה) יקבל מענה במסגרת הזרם הממלכתי־חרדי. הזרם המרכזי (כ־35%) יוכל לשלוח את ילדיו למוסדות חרדיים המתוקצבים לפי הישגי הליבה שהם מגיעים אליהם. החלקים השמרניים ביותר ימשיכו ללמוד כמו היום, כמעט ללא ליבה בבית הספר, ויוכלו להשלימה באמצעות ואוצ’ר אחר הצהריים במקום המתאים להם.

“המטרה ברורה”, הוא מסמן. “לימודי ליבה לכל ילד חרדי, על פי אמונתו ודרכו, ושוויון הזדמנויות בשילוב בעבודה משמעותית המפרנסת את בעליה. האסטרטגיה קיימת. עתה נותר לראות אם ממשלת השינוי תצליח גם לקיים. ואולי גם יקרה הנס, והפוליטיקאים החרדים יבינו שהמתווה המשולש הוא אינטרס בלעדי שלהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות