“12 שעות בתא מסריח”: 3 צעירים חרדים שנעצרו במצרים שוחררו

ביום ה' נעצרו 3 חרדים מירושלים, בעלי אזרחות אמריקנית, בחשד שניסו להבריח 80 מעילים צבאיים לסיני • גורם לחרדים 10: "בדואי מקומי רוכש אותם ומוכר הלאה לדעאש" • עו"ד מרדכי ציבין: "מתפתחת תופעת ניצול כמו בהברחות גת" • אחד הצעירים, ששב היום לארץ, מגולל את ימי המעצר
נתן פרל
ט' אייר התשפ"ב / 09.05.2022 22:34

פרסום ראשון בחרדים 10: שלושה צעירים חרדים, תושבי ירושלים,  אשר נעצרו ביום חמישי שעבר על ידי משטרת שארם א-שייח’ כשברשותם 80 מעילים הדומים למעילי הצבא המצרי – שוחררו.

סיגריות וצלחת צ’ולנט מפנקת הם שילוב מנצח? חכה שתשמע על זה

שלושת הצעירים הם אזרחים אמריקנים-ישראלים – מתוכם שני אחים. בעוד אחד מהם שב חזרה לישראל, השניים האחרים נותרו במצרים מרצונם.

העצור ששב לישראל סיפר בשיחה בלעדית שהגיעה לחרדים 10: “נעצרנו שלושה בנמל התעופה בשארם אל-שייך. לאחר 12 שעות בהם שהינו בתא מסריח, ללא מיטות או מזרונים, רק שמיכה על הרצפה, הועברנו לעיר סואץ ושם הובאנו בפני שופט יחד עם עוד שלושה ישראלים/צרפתים שהואשמו בהנפת דגל ישראל בתוך מסעדה. המשפט שלהם הסתיים באזהרה.

“בעניין שלנו, ראש המודיעין הודיע לנו שהוא מתנצל על המעצר, אמר שבשל המצב הביטחוני הרגיש הם טעו לחשוב שיש לנו קשר לפיגוע של דאעש שהיה באותו יום בסיני ובו נהרגו 18 חיילים מצריים.

“הועברנו לקהיר ושם שוחררנו. שני הצעירים שנעצרו עמי, טרם שבו – כי הם מחכים לקבל ממשטרת מצרים את הציציות והכיפות שנלקחו מהם (גם ממני) בעת המעצר, וזאת בגלל שאחת הציציות היא בעלת ערך נוסטלגי, מאחר והיא היתה של הסבא שלהם”.

לפי דיווח באתר ‘מאקו’, השלושה נעצרו ביום חמישי האחרון בשעה 12:00 בצוהריים בשדה התעופה בשארם א-שיח’. בכבודה שלהם נמצאו כ-80 מעילי דובון צבאיים, שהיו אמורים להימכר לסוחר בדואי מקומי בסיני תמורת סכום של כ-55 אלף שקל.

הבודקים הביטחוניים בשארם עצרו מיד את השלושה בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות.

מחירו של מעיל דובון בארץ נע סביב 180 שקל בעוד שבסיני הסכום קופץ ל-700 וגם 1,000 שקל. הסיבה לכך היא הטענה כי ישנו ביקוש גבוה בקרב המקומיים למעילים אלה בגלל הקור העז השורר בהרי סיני.

כעת מתברר שבחודשים האחרונים פועלת רשת של צעירים חרדים בעלי אזרחות כפולה אמריקאית וישראלית, שהבריחו מאות מעילי דובון לסיני ועד כה לא נתפסו.

מקור אמין מסר לחרדים 10, כי הבדואי המקומי בסיני מוכר את המעילים לגורמים אשר מוכרים את המעילים הללו, בין היתר, לאנשי דעאש בסיני.

“המעילים דומים והם בצבע של מעילי אנשי כוחות הביטחון המצריים”, אומר הגורם. “אנשי דאעש קונים אותם, וזה סיכון לביטחון של המצרים. מי שעוסק בזה אלה  צעירים וצעירות חרדים תמימים, אשר מוליכים אותם שולל, בה בשעה שזה לא חוקי לייבא או להבריח מעילים כאלה למצרים”.

עורך הדין מרדכי ציבין, פרקליטו של אחד הצעירים, אמר: “לצערי זהו מקרה של ניצול בחורים צעירים תמימים להעביר מעילים מבלי שיש להם מושג למה ומדוע וכי הדבר לכאורה אינו חוקי”.

לדבריו, הולכת ומתפתחת כאן תופעה של ניצול צעירים חרדים  כמו בהברחות גת.

עו”ד ציבין, העוסק במשפט בינ”ל ומטפל באסירים ישראלים בחו”ל, ביניהם ערבים בארצות אויב, בענייני צווי הסגרה בינ”ל, ובאינטרפול, שטיפל בתיק בהתנדבות –  אומר: “אני מודה לשלטונות המצריים על שחרור הבחורים ועל כך שהגיעו למסקנה כי זהו מקרה של ניצול בחורים צעירים תמימים, להעביר מעילים מבלי שיש להם מושג למה ומדוע, וכי הדבר לכאורה אינו חוקי. אין זו הפעם הראשונה שמעילים מוברחים למצרים כאשר בדואי מקומי מוכר אותם לגורמים ערבים שונים”.

הוא הוסיף: “אני מודה לשירותי הביטחון המצריים על היחס הטוב, הבלתי רגיל, אשר נהגו בצעירים במהלך החקירות, ההתחשבות כי מדובר בנערים צעירים, על כך שדאגו לשלומם לבל יפגעו, דאגו לליווי הצעיר שחזר ארצה לשדה התעופה, ועל שהגיעו למסקנה כי מדובר בבחורים צעירים, תמימים, אשר הולכו שולל על ידי גורמים אינטרסנטיים”.

אודי שני, החידו”ו וייס, וגיורא איילנד. צילום: פלאש90 ובאדיבות המצלם

ציבין הוסיף וסיפר, כי מי שהיו מעורבים לבקשתו הם הדיין החיד”ו וייס, דיין קהילת סאטמר באנטוורפן, אשר אף קיבל יפוי כח מאחת המשפחות לטפל בפרשה.

ציבין הצליח לרתום למשימה את האלופים (מיל.) גיורא איילנד ואודי שני, כמו גם המזכיר הצבאי לנשיא המדינה תת אלוף עלא אבו רוקן, המזכיר הצבאי לשעבר תא”ל (מיל.) שמעון חפץ, ח”כ לשעבר תת אלוף אפרים סנה, וגורם בכיר בקהילה היהודית בקהיר – אשר עשו מאמצים לפתור את הבעיה. מאחר ולא היתה כל אינפורמציה מה מתרחש, הם עסקו בבדיקת הנתונים וניסיונות להחליט באיזה כיוון לפתור את הפרשה.

“מאמצים אלו ופעילות משרד החוץ הייתה חשובה והובילה לפתרון מהיר של הפרשה”, אמר.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

עו”ד ציבין והדיין החידו וייס אמרו בשיחה עם חרדים 10: “צעירים וצעירות חרדים צריכים להבין ש’לא כל יום פורים’, ואם עכשיו זה נגמר בנס, אין אחריות שאם יקרה שוב מעצר, האנשים לא יסתבכו קשה. אחרי הכל מצרים ארץ ערבית, וכבר יושבים שם ישראלים במצב קשה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות