הטלפון, כתמי הדם והגרזן: כך נתפסו שני המחבלים מאלעד

שני המחבלים שרצחו שלושה ישראלים בעיר אלעד נתפסו בזמן שהתחבאו בשיחים ביער שבין אלעד לראש העין – פחות מקילומטר אווירי ממקום הרצח • "הם הסתתרו היטב מתחת לשיחים וגם באמצעות שמיכה גדולה" • כך הגיעו כוחות הביטחון אל שני המחבלים: שלב אחר שלב I צפו בתיעוד
חרדים 10
ז' אייר התשפ"ב / 08.05.2022 14:30

בתום מצוד שארך יותר מ-60 שעות, נלכדו אסעד רפאעי וצובחי אבו שקיר, שני המחבלים שביצעו את מסע הרצח אלעד, שבו רצחו את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק הי”ד ופצעו ארבעה.

חליתם? כך אפשר להוציא מהביטוח הלאומי 6,800 ש”ח בחודש בקלות

השניים אותרו ביער שבין אלעד לראש העין על ידי אנשי השב”כ, מגלן, ואנשי יחידת מִרעוֹל, יחידת המילואים לאיתור בני אדם על בסיס ניתוח השטח.

במהלך החיפושים אתמול נמצא כתם דם בתא השטח הספציפי שבו אותרו המחבלים. בעקבות איתור הממצאים חזרו הבוקר לאזור רכז ומאבטח מהשב”כ וגם קצין מגלן. הם זיהו תנועה חשודה בשיחים וביצעו את המעצר.

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, אמר כי במהלך המעצר נתפס גם הגרזן ששימש את המחבלים בפיגוע. “הנחת העבודה שלנו הייתה שהמחבלים בשטח בסמוך לקיבוץ נחשונים, ובסופו של דבר לא היא לא התבדתה”, אמר ניצב ביטון. “הם נתפסו במקום שסומן, היה מאמץ מבצעי עצום. אנחנו כרגע עם שני המחבלים בתחקור ראשוני של שב”כ ובשעות הקרובות התמונה תתבהר”.

“ציר הבריחה היה מאות מטרים מהפיגוע”, ציין מפקד מחוז מרכז במשטרה. “הם נראו תשושים ומלוכלכים. המחבלים הגיעו מהכפר רומאן ג’נין דרך מעבר רנטיס”.

מדוע לקח זמן למצוא אותם בהתחשב בכל האמצעים הטכנולוגיים והכוחות הרבים?

הניצב: “הם הסתתרו היטב מתחת לשיחים וגם באמצעות שמיכה גדולה. רצינו לרתק אותם לשטח, ידענו שבסוף הם יחפשו אוכל ומים וייתפסו.

“השטח שבו נמצאו נסרק שתי וערב בימים האחרונים כולל על ידי כוחות מיוחדים, אבל בסוף זה שטח גדול עם הרבה שיחים, פרדסים, מערות ומבנים נטושים. לכן החלטנו שלא עוזבים אותו עד שהם יוצאים. בניתוח הפרופיל שלהם סברנו שהם בשטח ולכן לא הרפנו”.

שמט בשוגג את הטלפון שלו

לפי דיווח בחדשות 12, אלה הפעולות שעשו הכוחות כדי ללכוד את המחבלים:

שלב ראשון: בשעה 20:41 ביום חמישי הגיעה הניידת הראשונה לזירת הפיגוע. השוטרים הגיעו לרכב ההסעות של אורן בן יפתח הי”ד, הקורבן שהסיע את המחבלים ונרצח ראשון ברכבו. בזמן שהשניים תקפו אותו, הוא נאבק במחבלים – והצליח לפצוע את אחד מהם ברגלו. בדיעבד יוכלו החוקרים לומר שהפציעה הזאת סייעה בלכידתם באזור שקרוב מאוד לזירת הפיגוע, ושהיא הקשתה עליהם להתרחק.

במקביל, בזמן המאבק שמט אחד המחבלים בשוגג את הטלפון שלו והוא נותר סמוך לכלי הרכב.

הבלשים שהגיעו לקחו את הטלפון ופרצו אותו. כך הם הצליחו לגלות את זהות המחבלים והשיגו ראיות שמלמדות על הפרופיל שלהם.

באותו זמן הוקם חפ”ק משותף של השב”כ, המשטרה וצה”ל. הכוחות פעלו בשני נתיבים מקבילים: מודיעיני ומבצעי. לאורך הימים האחרונים הם אספו ממצאים מהשטח, גיבשו תובנות וסרטטו את נתיבי הבריחה האפשריים.

השלב השני: במהלך שתי היממות האחרונות זיהו סורקים של כוחות מגלן ומִרעוֹל כתמי דם שמובילים מכיוון זירת הרצח לכיוון יער נחשונים. הם התמקדו בחיפוש באזור.

השלב השלישי: אחד הרעיונות היה לחפש באזורים הסמוכים למקורות מים, על סמך החשיבה שהמחבלים מכירים את השטח ולכן ילכו למקום שבו יוכלו לשתות.

הכוחות התייעצו עם פקחי רשות הטבע והגנים, שבקיאים היטב באזור, לגבי אזורים אפשריים, וסרקו אותם. מקום אחר שהובא בחשבון הוא מוצב ירדני נטוש, שם יש בונקר שאפשר להסתתר בו, וגם הוא נסרק. משלא נמצאו המחבלים באזור, החליטו הכוחות להתקדם.

השלב הרביעי: אתמול לפנות ערב מצאו הכוחות בזירה חפצים מגואלים בדם. לא היו ממצאים נוספים שלפיהם המחבלים התקדמו, לכן הבינו כי הם נמצאים בקרבת מקום והוחלט להתמקד בחיפושים שם.

השלב החמישי: על אחד העצים מצאו הכוחות סימנים שהמחבלים הכו בו בגרזן, דבר שהגביר את האינדיקציה לכך שהם לא התרחקו.

השלב השישי:  הבוקר, כוח שכלל רכז של השב”כ ומאבטח רכזים, יחד עם קצין ממגלן, זיהה תנועה חשודה מתחת לעץ – ומצא את המחבלים ישנים בתוך השיחים ולידם גרזן. הכוחות שלפו נשקים וביצעו את המעצר.

השלב השביעי: רכז השב”כ ביצע חקירה בשטח, והמחבלים הודו מיד וקשרו עצמם לפיגוע. הם אותרו ללא אוכל ומים, כקילומטר אווירי מזירת הפיגוע. המחבלים לא התרחקו ככל הנראה מפני שאחד מהם התקשה ללכת בעקבות שבר ברגלו. הוא פונה לבית החולים.

בתיעוד שהופץ לאחר המעצר, אחד המחבלים נשאל לשמו ומאיפה הוא. הוא ענה: “אני אסעד רפאעי מהכפר רומאנה”.

“מה עשית פה?”, הוא נשאל וענה: “פיגוע באלעד”.

“מה קרה בפיגוע? אני לא יודע בדיוק.. תקפנו אנשים.. אני וחבר שלי צובחי סביחאת”.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות