ביקשו הסעה לעיר כי “באים לשפץ בית כנסת”: פרטים חדשים

חיים טוויל
|
ז' אייר התשפ"ב / 07.05.2022 23:23
שני המחבלים הגיעו לאלעד עם אורן בן יפתח הי”ד • כשחנו ליד בית הכנסת, התנפלו עליו עם סכין וגרזן: הוא נאבק בגבורה והצליח לפצוע אחד מהם • משפחתו ביקשו: “כבדו את הפרטיות שלנו בשבעה ובחודש הקרוב” • היעד המרכזי של המשטרה: מלחמה גם במסיעי, מעסיקי ומליני השב”חים

המצוד אחר המחבלים מאלעד: מחקירת הפיגוע הרצחני עלה, כי שני המחבלים – אסעד רפאעי בן 19 וסובחי אבו שקיר בן 20, שרצחו את אורן בן יפתח הי”ד מלוד, יצרו עמו קשר במוצאי יום העצמאות וביקשו ממנו שיסיע אותם לאלעד.

אתה יודע לשמור סוד? מפרק סוגיה? אותך אנו מחפשים לתפקיד יוקרתי

השניים טענו באוזניו שהם עובדים בשיפוץ בית הכנסת ברחוב יהודה הנשיא. אורן, שלא ידע שהשניים חמושים בגרזן וסכין ומבלי לדעת על מזימתם הרצחנית, נענה לבקשתם. כשהגיעו סמוך לבית הכנסת הם הפתיעו אותו והחלו לדקור אותו.

בשלב זה אורן ניסה בשארית כוחותיו להילחם ואף הצליח לפצוע את אחד מהמחבלים, אך לבסוף הם גברו עליו ויצאו למסע הרצח.

ב’הארץ’ דווח, כי לפי הערכות במערכת הביטחון, לבן יפתח היתה היכרות מוקדמת עם המחבלים, והם שוחחו איתו בטלפון זמן קצר לפני הנסיעה. המשטרה בודקת חשד כי בן יפתח אסף את שני המחבלים, שלא היו להם היתרי שהייה בישראל, לאחר שחצו את גדר ההפרדה מפרצה באזור העיירה הפלסטינית רנתיס, הסמוכה לעיר. זאת, לאחר שאדם אחר לא הגיע לאסוף אותם. משם הסיע אותם בן יפתח לכיכר שברחוב אבן גבירול באלעד, ועם הגעתם למקום השניים רצחו אותו.

אחרי חשיפת הפרטים מהחקירה, כי בן יפתח הי”ד הוא זה שהסיע את שני המחבלים, הגיבה הערב (מוצאי שבת) משפחתו: “אורן הוא קורבן של פיגוע טרור רצחני”.

עוד נמסר: “המשפחה מבקשת לכבד את פרטיותה בשבעה ובחודש הקרוב”.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, חבריו הכחישו את טענות המשטרה כי ידע שמדובר בשב”חים. “אתם חושבים שהוא רצה להירצח?!”

בן יפתח הי”ד, בן 37, הותיר אחריו את אלמנתו נופר ושישה ילדים קטנים – הגדולה בת 11 וחצי והקטן בן שנה וחצי. כמו כן, הותיר אם ותשעה אחים ואחיות. קרוב ל-1,000 איש ליוו אותו בדרכו האחרונה.

לפי חדשות 12, נקודת ההנחה של החוקרים היא שני המחבלים הכירו היטב את העיר וסביבתה והם עדיין נמצאים בשטח ישראל. כוחות גדולים בסיוע אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ממשיכים במאמצים לעלות על עקבותיהם ולשים עליהם את ידם.

לקראת כינוס הקבינט, שר הביטחון בני גנץ קיים הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ”ל, ראש השב”כ ובכירים נוספים במערכת הביטחון. בסיומה הוחלט על הארכת הסגר הכללי על יו”ש ביומיים וכן לשלול היתרי עבודה לכל החמולה שאליה שייכים המחבלים.

ההחלטה להאריך את הסגר לא התקבלה בהסכמה מלאה והיו לכך התנגדויות.

בהערכת המצב דנו גם על הצעדים שיש לנקוט על מנת להביא לדעיכת גל הטרור – בין השאר באמצעות לחץ כלכלי, בלימת שב”חים, טיפול בהסתה ומסיתים, פעילות מול רשתות חברתיות, ענישה וסייבר.

בצמרת המשטרה החליטו להציב כיעד מרכזי לא רק את השוהים בלתי חוקיים, אלא גם במסיעים, המעסיקים והמלינים שלהם בתוך ישראל. נכון להיום, העונש שיש למה שמכנים במשטרה “שלושת המ”מים” – המסיעים, המעסיקים והמלינים – הוא עונש כספי מגוחך שמסתכם בכמה אלפי שקלים בודדים.