טרם הוגשו תכניות בטיחות • טסלר: ללא אישור לא תהיה הילולא השנה

שבועיים לל"ג בעומר: טרם הוגשו תוכניות הבטיחות לקיום האירוע במירון •  מפקד מחוז צפון: "תחושת דז'ה וו משנה שעברה. הכול מסתבך בפלפולים משפטיים" • הפרויקטור:  חסרים כ-10 מיליון שקלים על מנת להשלים את כלל ההכנות הנדרשות
אריה ריבקינד
א' אייר התשפ"ב / 02.05.2022 18:24

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח”כ יוליה מלינובסקי וועדת ביטחון הפנים בראשות ח”כ מירב בן ארי וחברי הכנסת איתמר בן גביר, יום טוב כלפון ומשה קינלי טור פז, סיירו היום (שני) בהר מירון ובמתחם ציון הרשב”י – ולאחר מכן קיימו באולם המועצה האזורית מרום גליל ישיבת ועדה משותפת לבחינת היערכות גופי הממשלה להילולה הקרובה בל”ג בעומר.

הדרכה אינטרנטית ללא כל עלות: איך להיות מדריכת כלות מבוקשת?

יו”ר הוועדה לביטחון פנים, ח”כ מירב בן ארי: “לאחר אסון מירון בשנה שעברה, הגעתי לפקח ולבדוק שההיערכות שנעשתה בשנה האחרונה, בראשות המשרד לשירותי דת ובשיתוף כוחות ביטחון הפנים, אכן תתבצע בצורה המיטבית ותאפשר את קיום ההילולה ללא סיכון הציבור. שמחתי לשמוע שכוחות הביטחון יגבילו את כמות הנכנסים להר ואת משך שהייתם, זאת על מנת לשמור על בטיחות המתפללים לצד מתן חופש פולחן מלא ולכולם. עם זאת, עדיין קיימים פערים שיש לוודא שנסגרים בטרם האירוע ההילולה. בכוונתי להמשיך לעקוב ולוודא שאכן האירוע מוכן לקבלת הקהל הרחב”.

יו”ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים, ח”כ יוליה מלינובסקי: “צריך לשמור על מקסימום של בטיחות כדי שלא נראה את התמונות המזעזעות משנה שעברה. הבעיה בהר מירון זו תחזוקה שוטפת בכל ימות השנה. אי אפשר להרשות קווי ביוב מעל פני הקרקע ואי אפשר לחיות בשלום עם מבנים בלתי חוקיים. אני מאוד מוטרדת לקראת האירוע השנה. מדובר באירוע עם פן דתי מובהק ואנחנו לא רוצים לפגוע ברגשות הציבור”.

מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא עדכן בהיערכות המשטרה: “אנחנו מעריכים שההילולה תתחיל כבר ביום ראשון שלפני ל”ג בעומר, מאחר ולא כל האנשים יצליחו לקנות כרטיסים. אנחנו מעריכים שיהיו 50 אלף איש עם התחלת האירוע כי אנשים יבואו לפני. האתגר המרכזי זה צפיפות קהל. לצערי הרב נושא החקיקה לא מתקדם, תחושת דז’ה וו משנה שעברה. הכול מסתבך בפלפולים משפטיים”.

קצין רישוי ובטיחות במחוז צפון של משטרת ישראל, שמואל פיאמנטה, טען כי נכון לרגע זה אף גורם רשמי לא העביר תוכנית לאישור בטיחותי.

הממונה על ההילולה מטעם המשרד לשירות הדת, צביקי טסלר הודיע בדיון, כי החגיגות במירון לא יתקיימו ללא אישורי הבטיחות הנדרשים: “אם לא יאושרו כלל התוכניות הבטיחותיות לא תתקיים הילולה במתחם הרשב”י בל”ג בעומר השנה”.

טסלר טען כי חסרים לו כ- 10 מיליון שקלים על מנת להשלים את כלל ההכנות הנדרשות לקיום האירוע: “דרשנו 54 מיליון שקלים, קיבלנו כ-50 מיליון שקלים בלבד. כעת אנחנו מבינים שאנחנו צריכים תקציב של 60 מיליון שקלים על מנת לקיים את האירוע בצורה הטובה ביותר. להערכתנו יגיעו כ-200 אלף אנשים למתחם הרשב”י במהלך אירועי ל”ג בעומר”.

לדברי הממונה על ההילולה, בכל נקודות זמן יוכלו להיות על ההר מקסימום 16 אלף איש בו זמנית ומכירת הכרטיסים באינטרנט ובמוקדים השונים ברחבי הארץ תיפתח בימים הקרובים.

ח”כ יום טוב כלפון: “אני חושש מהצפיפות של אלפי אנשים במתחם הקבר בתא שטח קטן. יש אחריות כבדה מאוד על כתפי המשטרה והסדרנים כדי שלא נראה צפיפות כמו שהייתה בשנה שעברה”.

ח”כ משה טור-פז: “סביב קבר הרשב”י יש אירוע ענק של חוסר משילות של המדינה. לאחר האירוע, אנחנו נציגי הציבור צריכים ליצור גורם אחד שיהיה אחראי על כל מה שקורה במתחם הרשב”י”.

נציגי כב”ה אמרו בדיון, כי הם נערכים לאירועים שונים ושלושה תרחישים – שריפה, חילוץ והרס.

“נהיה עם כוח משמעותי בהר, במושב ובחניונים”, אמר תת טפסר יאיר אלקיים, סממ”ז צפון, כבאות והצלה לישראל והוסיף: ״רוצה לשבח את ההיערכות. אנחנו עובדים בשת״פ עם כלל הגורמים בראשם המשטרה והפרוייקטור”.

סגנית מנהל רשות ארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, נועה אבירם, עדכנה בדיון כי כל החוגגים יצטרכו להגיע להר בתחבורה ציבורית. “גם אלו שיבואו ברכב פרטי לחניון, ייסעו משם בתחב”צ. מתוכננות 10,000 נסיעות של אוטובוסים. לכל אוטובוס תהיה מכירה של עד 42 מקומות על מנת להותיר מקום לילדים מתחת גיל 5”.

רופאת מחוז צפון במשרד הבריאות, ד”ר אולגה וינצקי, התריעה מפני הסכנה התברואתית שקיימת במתחם קבר הרשב”י: “יש שם תשתיות מים וביוב לקויים ביותר. לא ראיתי כאלו קווי ביוב אוויריים על שטח קרקע. חייבים לקבל תכנית כדי לזהות כשלים ולתקן אותם”.

משנה למנכ”ל המשרד לשירותי דת, גל שם טוב: “אחת ולתמיד אנחנו מתכוננים אחרי ל”ג בעומר לסיים את הפער הניהולי שיש בין ועדת החמישה והמרכז למקומות הקדושים. יש מישהו אחד שמנהל את הכל. תבואו לקבר דוד המלך, קבר רחל ועוד ותראו איך המרכז למקומות הקדושים מנהל את הכל בצורה מסודרת”.

אבי בלומנטל, ממנהלי מערך הסברה למגזר החרדי, אמר בדיון: “לא כל הציבור החרדי נגיש לתקשורת, אירוע ההסברה עובד בשלבים, אנחנו מסבירים שיש חובה לרכוש כרטיס בטרם האירוע. בשלב השני אנחנו מסבירים כיצד לרכוש את הכרטיסים. בשלב השלישי אנחנו מסבירים כיצד צריך להתנהג במתחם הקבר. היו לנו מפגשים רבים בין החסידויות והקהילות השונות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תוכניות בטיחות
    03/05/2022 08:49
    ליאור בטיחות
  1. אסור בשום אופן לקיים את האירוע ללא תוכניות בטיחות מאושרות!