לחם לבן – מה הוא עושה לגוף? • כל מה שצריך לדעת

למרות שהוא כל כך טעים ובסיסי, לצריכת יתר של לחם לבן ישנה השפעה שלילית על הגוף • אלו תופעות הלוואי העלולות להיגרם מכך
תוכן שיווקי
כ"ג ניסן התשפ"ב / 24.04.2022 14:51

לחם לבן הוא ככל הנראה אחד המזונות הבסיסיים ביותר. הוא קיים עוד מימי קדם וכבר אז נחשב לבסיס התזונה.

המילה ‘לחם’ תפסה את מקומה של המילה ‘מזון’ בביטויים וברשמים רבים, דוגמת התנ”ך, דבר שרק מראה על חשיבותו לאדם לאורך השנים.

כיום, רוב המזון שאנו רוכשים הוא מעובד. הרכיבים הקיימים בו אינם תמיד רק אותם רכיבים טבעיים אשר להם אנו זקוקים. בנוסף, קיימים מגוון מאפי לחם לבן, החל מפיתות ולחמניות ועד בגטים ומאפים טובים, שמהם אנו מכנים סנדוויצ’ים – המזון הכי קל, נוח להכנה, זמין ונייד, כך שרבים מאיתנו אוכלים הרבה ממנו בכל יום, הרבה יותר ממה שהגוף שלנו צריך.

למרות שהוא כל כך טעים ובסיסי, לצריכת יתר של לחם לבן ישנה השפעה שלילית על הגוף.

אלו תופעות הלוואי העלולות להיגרם מכך:

מעלה את רמות הסוכר בדם

הפחמימות שאנו אוכלים הופכות בגופינו לגלוקוז (סוכרים). לפי האינדקס הגליקמי, מדד להשפעתם של מזונות שונים המכילים פחמימות על רמות הסוכר, הלחם הלבן מדורג מבין המזונות המשפיעים ביותר, הוא למעשה פחמימה “ריקה”, שלא מספקת לגוף חומרים חיוניים, אלא בעיקר סוכרים.

תחושת רעב

כתוצאה מהקפיצה ברמות הסוכר, מתרחשת גם נפילה, ואחריה תחושת רעב אשר גורמת לנו לאכול עוד…לחם. מזונות “ריקים” שאינם מכילים סיבים, ויטמינים ומינרלים, אינם גורמים לתחושת שובע לאורך זמן. הגוף, שלא קיבל את החומרים הנדרשים לו מלבד פחמימות רבות, סובל מתחושת רעב, שעלולה להוביל לאכילת יתר ובהמשך גם להשמנה.

סוכרת

רמת סוכר גבוהה בדם היא הרסנית לכל מערכות הגוף. כשמדד הסוכר אינו מאוזן וקופץ לעיתים קרובות, קיים סיכון ממשי למחלת הסוכרת. הסובלים מהמחלה דבקים פעמים רבות בדיאטה דלה בלחם לבן, וזאת כדי להוריד את רמות הסוכר ככל הניתן לאורך כל היום.

נפיחות בבטן

ברוב המקרים, המאכל התעשייתי עשיר בנתרן, שצריכה מוגברת ממנו גורמת בין היתר לתחושת נפיחות וחוסר נוחות בבטן. בנוסף, רבים מהאנשים, גם אם אינם מודעים לכך, רגישים למזונות המכילים גלוטן, דגנים או רכיבים נוספים המרכיבים את המאכל, מה שיגרום גם להם לתופעה הלא נעימה.

קשיים בעיכול

מערכת העיכול שלנו זקוקה לסיבים כדי לעבוד ביעילות, לרכך את הצואה ולקיים יציאות סדירות. לחם לבן דל מאוד בסיבים, כך שהוא קשה בהרבה לעיכול. אכילה מופרזת ממנו עלולה לגרום למצבי עצירות, לכאבים ולטחורים. מאותה הסיבה, מומלץ לסובלים מסוגי שלשולים שונים לאכול מעט לחם לבן, רצוי לאכול אותו קלוי.

פגיעה במצב הרוח

על פי מחקר שנערך בארה”ב, תזונה עשירה בפחמימות עלולה לסייע להתפתחות דיכאון. המחקר קובע כי אכילת פחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה, דוגמת מאכלי קמח לבן, מעוררת תגובות הורמונליות המשפיעות על מצב הרוח גורמות לתחושה שלילית, עייפות ועצבות.

כבד שומני

מחקר נוסף שנערך בנושא, קובע כי צריכה מופרזת של פחמימות עלולה להגביר את הסיכון למחלת הכבד השומני – הצטברות של שומנים בכבד שיכולה להגיע גם עם השמנה וסוכרת. הסובלים מהמחלה, נדרשים לדבוק בתזונה דלה בפחמימות “דלות” ובסוכרים, ועשירה בסיבים תזונתיים, פחמימות מורכבות, דגנים מלאים וכן בוויטמינים ומינרלים מן הצומח.

תזונה מלאת חומרים משמרים

הלחם הלבן הקנוי שבו רבים משתמשים, כולל בתוכו יותר מקמח לבן וחיטה. ברשימת הרכיבים שעל העטיפה, תוכלו למצוא גם תוספים שונים, חומרים מייצבים וחומרים משמרים שמטרתם להאריך את חיי המדף של המוצר, גם בחנות וגם בבית.

למרות שאנו רגילים לצרוך את החומרים הללו באופן קבוע, הם אינם בריאים לנו, בוודאי לא בכמויות גבוהות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות