צפו: ראש הישיבה מחב”ד אצל ראשי הישיבות הליטאים

הגאון רבי עזרא בנימין שוחאט, ראש ישיבת 'אור אלחנן-חב"ד' בלוס-אנג'לס, הגיע לרגל חג הפסח לביקור בארץ הקודש • היום הוא קיים סדרת ביקורי חג מפתיעים בבתי ראשי הישיבות הליטאיים בבני ברק
יוסף גרינבוים
י"ט ניסן התשפ"ב / 20.04.2022 18:41

ביקור נדיר בבני ברק: לרגל חג הפסח הגיע לביקור בארץ הקודש הגאון רבי עזרא בנימין שוחאט, ראש ישיבת ‘אור אלחנן-חב”ד’ בלוס-אנג’לס, מהישיבות המפוארות והחשובות של חב”ד בעולם.

עונת הרחצה נפתחה: כל המידע והכללים שהרוחצים בים צריכים

היום (ד’ דחול המועד), ערך ראש הישיבה ביקור חג נדיר בבני ברק ונועד עם גדולי ראשי הישיבות הליטאיות להתפלפל בדברי תורה ואגדה.

ראש הישיבה ביקר אצל ראשי ישיבת פוניבז’ מרן הגרי”ג אדלשטיין והגאון רבי ברוך דב פוברסקי, וראשי ישיבת סלבודקה הגר”ד לנדו והגאון רבי משה הלל הירש שליט”א. כמו כן נועד עם גאב”ד בני ברק הגאון רבי יצחק אייזיק לנדא.

בשיחות החג שהתקיימו מתוך קירוב הדעת בין ראש ישיבת חב”ד וראשי הישיבות מבני-ברק העמיקו בדברי תורה והלכה בענייני הפסח.

גדולי התורה התעניינו אצל ראש הישיבה מחב”ד על מבצר התורה ‘אור אלחנן’ בלוס אנג’לס והגר”ע שוחאט סיפר על הקמתה בידי הגאון רבי שמחה וסרמן זצ”ל ע”ש אביו מרן הגאון רבי אלחנן וסרמן הי”ד.

מרן הגרי”ג אדלשטיין קיבל את האורח בשמחה, וראש ישיבת ‘אור אלחנן חב”ד’ דיבר על החילוקים בין שיטות הרמב”ם ו’שולחן ערוך הרב’ בעניין שתיית ד’ כוסות.

הגר”ע שוחאט השמיע ביאור על מקור החילוקים בשיטותיהם, הנובעת משיטתם הכללית בעניינים אחרים. הגרי”ג התפעל מהביאור והגר”ע שוחאט בירכו באריכות ימים והמשך הרבצת התורה. הגרי”ג הכביר בברכות על גודל הזכות להרבות תורה.

בביקורו אצל ראש ישיבת סלבודקה, הגר”ד לנדו, עמד הגר”ע שוחאט על חידושו של מרן הגרי”ז מבריסק בעניין שני דינים בשתיית ד’ כוסות. הגר”ע שוחאט הקשה על כך שהגרי”ז מעמיד את הדברים על שיטת הרמב”ם, בשעה שאין זה מסתדר עם לשון הרמב”ם, והגר”ד לנדו נענה שזו אכן קושיה חזקה.

הגר”ד השמיע חידוש בעניין: “אילו קירבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה” – וביאר על יסוד דברי רש”י על הפסוק “לא בשמים היא” אשר אומר: “שאילו הייתה בשמים, היית צריך לעלות אחריה וללמדה”.

הקשה הגר”ד לנדו: לכאורה איך ייתכן לעלות לשמים? אלא שהזמן היחיד בו התאפשר לעשות כן היה במעמד הר סיני עליו כתוב שהקב”ה הוריד את השמים להר.

הגר”ע שוחאט הטעים שהדברים מקבלים יתר בהירות על פי המבואר היטב בתורת החסידות על כך שמתן תורה פעל ‘חיבור עליונים ותחתונים’ – שהתורה והמצוות יהיו בגדרים של העולם ושל בני האדם, ושיעשו מהגשמיות חפצא של קדושה, ולא רק שיצטרכו ‘לעלות לשמים’ כדי להיות קשורים לקב”ה.

שני ראשי הישיבות שוחחו שעה ארוכה בקירוב הדעת ובעומקה של תורה.

לאחר שיחה עם הגרב”ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז’, בעניין החילוק בשאלת ד’ הבנים כפי שמופיעה בחומש לבין כפי שמופיעה בהגדה, סיפר הגרב”ד פוברסקי על שתי הזדמנויות בהן נכנס ל’יחידות’ בקודש פנימה אצל האדמו”ר מליובאוויטש, בהו דיבר עמו הרבי בדברי תורה וחסידות, וסיפר על הקושיה ששאל את הרבי בסוגיית ‘בחירה’ באומות העולם. הגרב”ד סיפר שב’יחידות’ השניה הגיע להיוועץ ברבי בענייני בריאות חותנתו.

הגרב”ד פוברסקי אף נזכר בערגה בימים בהם עמד אביו הגר”ד פוברסקי זצ”ל בראש ישיבת חב”ד בתל אביב, לפני כ-80 שנה, ועל תלמידו המיוחד של אביו – ה’חוזר’ הגאון רבי יואל כהן זצ”ל שנסתלק בשנה האחרונה.

הגרב”ד פוברסקי סיפר על ביקורו של ה’חוזר’ אצלו, ועל כך שהראה ל’חוזר’ את תמונת אביו בזקנותו ולא זיהה, ואילו כאשר הראה את תמונת אביו בשנותיו הצעירות יותר נענה ה’חוזר’: “דאס איז ר’ דוד (-“זה רבי דוד!”)

בביקורו אצל הגאון רבי משה הלל הירש, ראש ישיבת סלבודקה, התעניין הגרמ”ה על הישיבה בראשה מכהן פאר הגר”ע שוחאט והתפעל לשמוע שבלוס אנג’לס עמלים מאות בחורים על עיון התורה.

הגרמ”ה הירש התעניין על סדר אמירת השיעורים של הגר”ע שוחאט ועמד על כך ששיטת הלימוד בחב”ד דומה לדרך הלימוד הליטאית.

הגר”ע שוחאט דיבר על דיוק בהלכות פסח בשו”ע הרב –  האם יש לשים את הכלים נאים בשולחן בסדר דרך חירות או זכר לחירות.

הגרמ”ה הירש כיבד את הגר”ע שוחאט ובני לווייתו באמירת ‘לחיים’ על יין והשיחה נמשכה שעה ארוכה מתוך קירוב הדעת וצלילה לעומקה של תורה.

צילום: בעריש פילמר
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות