משבר? ראש ממשלת ירדן מסית לטרור, השגריר זומן לשיחת נזיפה

משרד החוץ הירדני זימן את השגריר הישראלי לשיחה בעקבות האירועים והמהומות בהר הבית • היום יתייצב גם שגריר ישראל במוסקבה לשיחת הבהרה חמורה • פוטין לאבו מאזן: "דוחה את מעשי ישראל בהר הבית" • גלנט: "לפיד לא מבין כלום ביחסים עם רוסיה, חסר אחריות"
חרדים 10
י"ז ניסן התשפ"ב / 18.04.2022 17:42

משרד החוץ הירדני זימן היום (שני) את בא כוחו של שגריר ישראל במדינה ל”דיון גינוי בנוגע להתנהגותה של ישראל במתחם מסגד אל-אקצא”.

על פי ההודעה, מטרת השיחה היא להעביר איגרת מחאה על “ההתנהלות המשפילה של ישראל באל-אקצא”.

שר החוץ הירדני הוסיף כי ביום חמישי הבא תארח ירדן מפגש של ועידת הליגה הערבית כדי להתמודד עם “הצעדים הישראליים הבלתי חוקיים בירושלים ובמקומות הקדושים”.

לדבריו, “אם ישראל לא תפסיק את הצעדים הלא חוקיים הללו, היא תישא באחריות לפיצוץ שיגיע”.

במקביל, הפרלמנט הירדני הגיש בקשה רשמית למלך לגרש את השגריר הישראלי מהממלכה.

ראש ממשלת ירדן, בישר אל-ח’סאוונה, אמר דברים חריפים נגד ישראל בישיבת הפרלמנט: “מצדיע לכל פלסטיני ואת כל עובדי הווקף האיסלאמי הירדני, אשר עומדים בצורה נעלה כמו צריח ואלה שמשליכים אבנים על הפרו-ציונים המטמאים את מסגד אל-אקצא באבטחת ממשלת הכיבוש הישראלי”.

הדברים מגיעים על רקע התבטאויותיו של המלך עבדאללה על המהומות בימים האחרונים: “על ישראל לכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי באל-אקצא ולעצור את הפעולות הפרובוקטיביות והבלתי חוקיות”.

המלך, המנהל בימים האחרונים מדיניות אנטי ישראלית, הוסיף כי הנחה את ממשלתו להמשיך את המאמצים האזוריים והבין-לאומיים כדי לעצור את “ההסלמה הישראלית, לפעול לפתרון בין-לאומי ולהחריף את הלחץ על ישראל”.

בתוך כך, שוחח המלך עבדאללה בטלפון עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, והשניים הדגישו את הצורך “להפסיק את כל הצעדים הישראליים הבלתי חוקיים והפרובוקטיביים במסגד אל-אקצא”.

לאחר מכן שוחח המלך עבדאללה גם עם יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, והביע בפניו את הביקורת בנוגע לפעילות ישראל בהר הבית.

המתיחות עם ירדן בנוגע למהומות במסגד אל-אקצא גוברת במקביל למתיחות מדינית אחרת – מול רוסיה.

הערב צפוי להגיע שגריר ישראל במוסקבה לשיחת הבהרה חריפה במשרד החוץ הרוסי, לאחר הביקורת שמתח המשרד על שר החוץ יאיר לפיד בסוף השבוע.

בתוך כך, יו”ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן שוחח היום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המהומות בהר הבית ובעיר העתיקה. פוטין הדגיש בשיחה את עמדת רוסיה התומכת בעמדת העם הפלשתיני וכי רוסיה תמשיך להגיש סיוע מדיני לסוגיה הפלשתינית בפורומים הבינלאומיים, בכל הנוגע למה שהתרחש בירושלים ובמסגד אל-אקצא.

הנשיא הרוסי הדגיש כי הוא דוחה את “הפעולות הישראליות שמונעות ממתפללים להגיע באופן חופשי למסגד אל-אקצא ועל הצורך לכבד את הסטטוס קוו במסגד ובירושלים”.

בישראל מאוכזבים מאוד מההתנהלות הירדנית במתיחות הנוכחית: “אחרי כל הפגישות עם המלך שקיימו בכירים ישראליים בתקופה האחרונה, כולל בנט, גנץ ולפיד, ציפינו מירדן לסיוע בשמירה על היציבות ועל השקט. במקום זה הם בוחרים לתקוף את ישראל ולערער את המצב הרגיש ממילא”, אומרים במשרד החוץ.

ח”כ יואב גלנט מהליכוד תקף את התנהלותו של יאיר לפיד.

“כשהניסיון המדיני שלך זה טורים בעיתון והנחיה בטלויזיה, לא פלא שמדיניות החוץ של ישראל היא להשיג לייקים. יאיר לפיד לא מבין כלום ביחסים עם רוסיה והיחסים האזוריים והורס אותם בשביל ציוצים יפים. חוסר אחריות כבר אמרנו?”, כתב גלנט בטוויטר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות