‘מועצת השורא’: רע”ם תקפיא חברותה בקואליציה – ובכנסת

'מועצת השורא' החליטה: רע"ם תקפיא את פעילותה בקואליציה ובכנסת בעקבות העימותים בהר הבית ובעיר העתיקה •  ההחלטה: בתיאום עם סביבת לפיד • הרשימה המשותפת דחתה על הסף את הצעת רע"ם להתפטרות כללית מהכנסת: "ההצגות של מנסור עבאס לא יעברו אצלנו"
אריה ריבקינד
ט"ז ניסן התשפ"ב / 17.04.2022 20:08

‘מועצת השורא’ של הפלג הדרומי בתנועה האסלאמית החליטה, בתום ‘ישיבת החירום’ שכינסה הערב (ראשון), כי מפלגת רע”ם תקפיא את תקפיא את חברותה בכנסת – ולא רק בקואליציה.

עונת הרחצה נפתחה: כל המידע והכללים שהרוחצים בים צריכים

לפי דיווח של מוחמד מג’אדלה ועמית סגל בחדשות 12, ההחלטה התקבלה בתיאום מוקדם עם סביבתו של שר החוץ יאיר לפיד. אולם, כשפנו מלשכתו של לפיד לרע”ם בבקשה להוציא הודעה משותפת על הקפאת חברות המפלגה בקואליציה – ברע”ם סירבו.

עוד החליטה המועצה, כי רע”ם גם תפתח במשא ומתן מול שאר המפלגות הערביות כדי שכולן יחד יתפטרו מהכנסת במחאה על “התוקפנות הישראלית במסגד אל-אקצא”.

משמעות ההחלטה של הקפאת החברות בכנסת: רע”ם לא תשתתף בהצבעות במליאה ובוועדות הכנסת, וכן לא תיקח חלק בכל פעילות פרלמנטרית אחרת במשכן.

אם רע”ם אכן תממש את איומה ותקפיא את פעילותה – תהיה לכך השלכה לכך שלא יהיה רוב בוועדת הכנסת להכרזה על ח”כ עמיחי שיקלי כפורש.

לפי הדיווח בחדשות 12, במועצת השורא החליטו גם כי רע”ם תפתח במשא ומתן מול שאר המפלגות הערביות, כדי שכולן יחד יתפטרו מהכנסת במחאה על “התוקפנות הישראלית במסגד אל-אקצא”.

ברשימה המשותפת דחו מהר מאוד את ההצעה: “ההצגות של מנסור עבאס לא יעברו אצלנו ולא אצל החברה הערבית. שיתפטר מהקואליציה הזאת ואנו נהיה מוכנים לחבק אותו בחזרה”.

ברע”ם הגיבו: “בשונה מהמשותפת, אנחנו מפלגה רצינית שמקיימת הבטחות. לאחר סיום הפגרה יתברר לכולם שמי שמתכנן להציל את ממשלת בנט הוא איימן עודה והמשותפת, לא רע”ם”.

חברי הרשימה המשותפת גיחכו בציוצים על ההצעה להתפטרות כללית.

יו”ר הרשימה המשותפת לגלג על החלטות ‘מועצת השורא’: “לא להגיע לכנסת בפגרה. החלטה דרמטית”.

ח”כ עופר כסיף צייץ: “ההכרזה של רע”ם על ‘הקפאת’ חברותם בקואליציה בזמן פגרת הכנסת כמוה כהכרזה על דיאטה במהלך ימי הרמדאן

ח”כ אחמד טיבי צייץ: “אומנם חברי קואליציה אבל חוש הומור יש להם. חוש הומור של פגרה”.

ההחלטה התקבלה למרות מאמצי יו”ר המפלגה מנסור עבאס  – שניסה להשפיע על חברי המועצה, בעד הישארות בקואליציה.

בתוך המועצה עצמה הייתה מחלוקת בין שני זרמים: הזרם המרכזי, של עבאס, שגרס שצריך להישאר בקואליציה למרות המהומות; הזרם השני, שבו נמצאים המופתי שיח’ מוחמד סלאמה חסן ושני יושבי ראש לשעבר של רע”ם – מסעוד גנאים ואיברהים צרצור – ביקש שמועצת השורה תקבל החלטה על פרישה מהקואליציה,  בעקבות המהומות בעיר הבית ובאזור הכותל.

ההחלטה שהתקבלה, היא פתרון ביניים.

דפנה ליאל, כתבת חדשות 12 מציינת כי  “אין דבר כזה להקפיא חברות בכנסת, אבל רע”ם ניסתה לשדר שהולכת על מהלך משמעותי. עד מתי החרם? עד הודעה חדשה”.

ח”כ ווליד טאהא מרע”ם, אחד המתנגדים להמשך השותפות הקואליציונית, אמר לחדשות 13: “אני לא אופטימי בנוגע להמשך דרכה של הקואליציה. הייתי מצפה שהממשלה תנהג אחרת מול היהודים שעלו לעשות פרובוקציה במסגד אל אקצא, אבל היא אפשרה לכמה מאות פאשיסטים לנהוג כך. המחיר יהיה כנראה פירוק הקואליציה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בנט כבר שיקר בסבב עם עזה שלא יקים עם רעם ממשלה והקים
    17/04/2022 20:33
    אזרח
  1. לא ליפול שוב בשקריו הגסים והדוחים של בנט הנוכל הזה והתיאום עם שותפיו.. בנט כבר עשה זאת במו”מ להקמת קואלציה טרם הוקמה הממשלה.. בפרט כעת שהדיווחים אומרים שזה מתואם עם לפיד.. וגם בלאו הכי הקפאה פירושה הפשרה על פי אינטרסים.. ועל אחת כמה וכמה שכעת יש פגרה..