69% סבורים: סיכוי מועט עד אפסי לשקט ולדו־קיום בערים המעורבות

כשנה מאז הפרעות שטלטלו את המדינה: השסע היהודי־ערבי מעמיק • סקר 'ישראל היום': רוב גדול גם מקרב אזרחי ישראל הערבים - 62% - סבור אף הוא שהמהומות הבאות צפויות להיות אלימות לפחות כמו הקודמות
חרדים 10
ט"ז ניסן התשפ"ב / 17.04.2022 12:28

כמעט שנה למהומות שטלטלו את ישראל: משקעי האלימות החריפו את השסע בין יהודים לערבים בישראל, ולא מראים סימני דעיכה. מה שהחל בתסיסה בירושלים במהלך חודש הרמדאן, התפשט עד מהרה למוקדי פרעות נוספים ברחבי הארץ.

עברתם כבר את גיל 60? זו ההוראה עבורכם ממרן הגר”ח קניבסקי זצ”ל

במשך כשבוע אבדה השליטה על רחובות ועל שכונות בערים המעורבות דוגמת לוד, רמלה ועכו, ואלימות השתוללה גם בכבישי הנגב והגליל. שלושה אזרחים יהודים נרצחו, כמעט 200 נפצעו. בתי כנסת הוצתו, ואינספור בתי עסק, מבני ציבור ובתי מגורים ניזוקו.

סקר מקיף – שיתפרסם בערב שביעי של פסח במוסף מיוחד של ‘ישראל השבוע’ לסיכום שנה לפרעות מאי, חושף את ממדי השבר שנפער ביחסי יהודים־ערבים בישראל בשנה החולפת.

בין השאר, מגלה הסקר כי רוב מוחלט בציבור הישראלי – 82% מהנשאלים (91% מבעלי הדעה) – סבור שגל המהומות הבא, אם יפרוץ, צפוי להיות באותה מידת אלימות כמו הסבב הקודם – או יותר.

על פי הסקר, רוב גדול גם מקרב אזרחי ישראל הערבים – 62% – סבור אף הוא שהמהומות הבאות צפויות להיות אלימות לפחות כמו הקודמות, או אף אלימות מהן, ורק 20% מתוכם סבורים שהן תהיינה אלימות פחות.

נתונים דומים עולים גם ביחס למידת האופטימיות כי יהיה אפשר לשקם את הדו־קיום בערים המעורבות. רוב מוחלט בקרב הנשאלים – 69% – מאמין כי הסיכויים שערבים ויהודים יוכלו לחיות בשקט ובדו־קיום בערים המעורבות הם אפסיים או מועטים.

רק 22% מאמינים שקיים סיכוי גבוה לחיים משותפים בערים אלה.

בקרב הנשאלים הערבים, התפלגות הדעות מתונה יותר: 44% מתוכם סבורים כי הסיכויים לחיים בדו־קיום בערבים המעורבות מועטים עד אפסיים, ו־%40 סבורים שהסיכויים לכך גבוהים.

נתוני הסקר מעידים על היקף המשבר ביחסי יהודים־ערבים ומאותתים, בין השאר, על עומק ההשפעה של אירועי האלימות שפרצו על רקע מבצע שומר החומות. כמעט שנה לאחריהם, יהודים וערבים מביעים חשדנות הדדית ופסימיות ביחס לעתיד היחסים והדו־קיום.

הסקר נערך בראשית חודש הרמדאן, בשיאו של גל פיגועים, ששניים מהם בוצעו על ידי ערבים אזרחי ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    " רוב בציבור: הפרעות בערים המעורבות יחזרו" :
    17/04/2022 17:17
    זברה
  1. מה שנבשל עתה, הוא מה שנאכל !! היה ויודיעו השלטונות, כבר עתה ומראש, אודות אופן התגובה על פרעות, הן לא תתקיימנה. המירשם בפשטות,ובלי התלהמות, ורק על בסיס הגינות, מידתיות ואיזון (לריצוי בג”צ ה”גאונים” שיודעים הכל הכי טוב, ונוהגים בהתערבות בלא-עניינם !!!), ועובדות נסיון העבר. א. התגובה, לא תהיה העלאת המענקים למיגזר האמור, כי-אם ההיפך : קיצוץ במתנות-החינם, שהוכח כי הם לא סייעו, כי-אם החמירו את עזות-מצח הפורעים והמסיתים. ב. האשמים שייעצרו (אחרי שפורעים מסוכנים ינוטרלו כנדרש, בלי היסוס ויישלחו ישירות ומיידית לחיק 72 הבתולות…), ייקנסו כראוי ( כולל, חילוט ערך, לגבייה מיידית), ייהרס ביתם ( ובית ההורים, במקרה מעורבות וקטינים), תישלל אזרחותם, ויגורשו לארצות המתאימות לאופיים ולאומם. טכמובן יהיה לממש את, המובטח ( לא יפה להפר הבאיות, אפילו תמורת ככה סר ראש-מנשלה ע” י ליקוק הת. של מסיתים נאלחים…)