75 שנים אחרי: התפילין של עולה הגרדום דב גרונר הי”ד נחשפות

75 לאחר שנתלה בידי הבריטים בכלא עכו, התגלו התפילין של לוחם האצ"ל דב גרונר הי"ד ב'מרכז מורשת בגין', שם יוצגו לראשונה לציבור בחול המועד • "סט תפילין בתוך נרתיק קטן שעליו הכיתוב המסתורי 'צו'"
חרדים 10
ט"ז ניסן התשפ"ב / 17.04.2022 02:46

 75 שנה לאחר שעלה לגרדום: עשרות שנים לאחר שאבדו, נחשפו התפילין של לוחם האצ”ל דב גרונר הי”ד, שנתלה על ידי הבריטים בכ”ו בניסן תש”ז, לאחר שנתפס במהלך התקפה על משטרת רמת גן – ליד בני ברק.

כעת הן יוצגו לראשונה לציבור במסגרת תערוכה חדשה במהלך חול המועד במרכז מורשת בגין בירושלים.

“כשהקמנו את המרכז בשנת 2000, קיבלנו כמויות גדולות של חומרים ארכיוניים, שישבו במשך שנים במכון ז’בוטינסקי שבמצודת זאב, ובהם כל מיני מזכרות שמנחם בגין קיבל וחפצים אישיים שאסף”, סיפר רמי שתוי, עובד מרכז מורשת בגין, לחנן גרינווד מ’ישראל היום’ – על הדרך שבה התגלגלו אליו התפילין.

“בתוך הערימות היו שני סטים של תפילין, אחד שעד היום לא גילינו של מי הוא, והשני – סט תפילין בתוך נרתיק קטן שעליו הכיתוב המסתורי ‘צו’. כבר אז היה רמז לכך שמדובר בתפילין של אחד מעולי הגרדום. שאלתי על כך את יחיאל קדישאי, העוזר המיתולוגי של בגין, והוא אמר שהוא חושב שזה של אחד מעולי הגרדום, אבל לא היה לו מושג של מי”.

השנים עברו, ולאחרונה, כאשר שתוי עסק באיתור מקורו של פריט אחר לגמרי, הוא גילה להפתעתו גזיר עיתון שעליו הסיפור במלואו: בכתבה, שפורסמה בחודש פברואר 1978, סופר כי ביום שבו יצא גרונר לפעולתו האחרונה, הוא השאיר בבית חברו, בנימין ארנפלד, כמה חפצים. רובם הוחזרו למשפחתו, אך התפילין נותרו בביתו.

ב-1978 החליטה בתו של ארנפלד למסור את התפילין למפקד האצ”ל לשעבר – ראש הממשלה מנחם בגין.

“דב גרונר נהג לבוא אלינו לעיתים קרובות”, סיפרה אז. “ביום שיצא לפעולתו האחרונה, הוא אכל אצל הוריי, בביתנו בתל אביב, ויצא. הוא לא אמר לאן. מפעולתו זו לא חזר”.

נוסף על כך, היא מסרה שתי גלויות שכתב גרונר בהונגרית.

“אני מעריך שכשהחומרים הועברו למכון ז’בוטינסקי, התפילין הופרדו בשלב כלשהו מהגלויות – ובכך מהזהות של גרונר. מאוחר יותר הגלויות נותרו במכון, והתפילין הועברו אלינו”, מספר שתוי.

כעת, בפעם הראשונה, מוצגים התפילין של ‘הרוג המלכות’  בפני הקהל הרחב.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תראו בזוהר פרשת צו
    17/04/2022 05:07
    אני
  1. זאת תורת , העולה היא העולה