מה נשתנה בירושלים? חניוני ‘חנה וסע’, עוד קווי רכבת קלה ואופניים

עד לפני כעשור הייתה הרכבת הקלה חלום בלבד: כעת עיריית ירושלים, בראשות משה ליאון,  פועלת למתן פתרונות תחבורה ציבורית מתקדמים להסעת המונים • מחניוני 'חנה וסע' לאלפי רכבים ועד סלילת 200 ק"מ של שבילי אופניים ומיזם האופניים להשכרה
בשיתוף עיריית ירושלים
י"ז ניסן התשפ"ב / 18.04.2022 14:01

לא רק שדרוג תשתיות הכבישים: עיריית ירושלים, בראשות ראש העיר משה ליאון,  פועלת למתן פתרונות תחבורה ציבורית מתקדמים להסעת המונים.

כך, מתקדמות במרץ העבודות להשלמת העבודות להארכת הקו האדום, ה-JNET, במקטעים שעד בית החולים הדסה עין כרם בדרום ובנווה יעקב בצפון העיר ובסך הכל  – 22 ק”מ אשר יושלמו, על פי התכנון, עד לחציון הראשון של שנת 2023.

בנוסף, מקודמות העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר יופעל אף הוא בשלביות משנת 2023 ועד להשלמת העבודות בשנת 2025. הקו, נפרש לאורך הציר שבין קמפוס הר הצופים לבין שכונת גילה, עם שלוחות לגבעת שאול ומלחה ובסך הכל – 19 ק”מ של מסילה.

קו נוסף של הרכבת הקלה אשר נמצא בימים אלו בהליך מכרזי לביצוע תשתיות, הקו הכחול, יחבר בין שכונת רמות שבצפון ירושלים דרך הר החוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות לבין שכונת גילה שבדרומה ושלוחה נוספת בשכונת מלחה ובסך הכל – 31 ק”מ של מסילות.

קווים נוספים – הקו הצהוב אשר יחבר את קריית המוזיאונים והממשלה דרך שד’ רופין אל הכניסה לעיר, יעבור לאורך התוואי האדום הקיים במרכז העיר ויסתיים בעיר העתיקה וכן הקו החום, נמצאים בשלבי תכנון שונים.

לצד תחנות הרכבת הקלה המרכזיות ובנקודות אסטרטגיות נוספות לאורך ציר הרכבת הקלה וברחבי העיר, מתוכננים ומוקמים בימים אלו חניוני ‘חנה וסע’, אשר ישרתו את משתמשי רכבת ישראל, הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית.

במהלך 2022 צפויות להסתיים בשדרות שז”ר עבודות השלד של 5 קומות החניון התת-קרקעי שיכיל כ-1300 מקומות חניה. במסגרת הפרויקט מבוצעת גם הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים ומעבר תת-קרקעי להולכי רגל.

תקציב הביצוע נאמד בכ-1.2 מיליארד ש”ח.

חניונים משמעותיים נוספים במתכונת ‘חנה וסע’ המתוכננים בעיר, הם חניון רוזמרין בשכונת גילה (1000 מקומות חניה), חניון הר חומה אשר יתחבר לקו הכחול (600 מקומות חניה), חניון בייט אשר יכלול כ-2270 מקומות חניה, 1500 מהם במתכונת ”חנה וסע” והרחבת חניון פסגת זאב (כ-1150 מקומות חניה, מהם כ-600 במתכונת חנה וסע).

כלי נוסף אשר יעודד שימוש בתחבורה ציבורית, הוא המתצ”ים אשר מקדמת עיריית ירושלים בשיתוף משרד התחבורה.

כך, חובר מחלף סחרוב בכניסה לעיר, למת”צ העובר לאורך רחוב ירמיהו, שמגר / שפע חיים ועד לאזור התעשייה בהר חוצבים. כך, ניתנת העדפה לתחבורה ציבורית לאורך הרחוב העמוס ועד לאזור התעסוקה בהר חוצבים.

בנוסף, פועלת העירייה בימים אלו להרחבת נת”צ בגין (בין מחלף גולדה מאיר למחלף גבעת שאול) למתן עדיפות לתחבורה ציבורית גם בציר תחבורה זה.

עוד פועלת העירייה להמשך קידום תוכנית האב לסלילת 200 ק”מ של שבילי אופניים ומיזם האופניים להשכרה בעיר, כך שיהיו אלטרנטיבות ראויות לשימוש בכלי רכב פרטי להתניידות בעיר.

לצד זאת, העירייה ערה לאתגרי עומסי התנועה בעיר עקב מהפכת התשתיות העוברת על העיר, בוחנת אותה לאורך כל הדרך ועושה את המיטב כדי להעניק פתרונות ראויים לתושבים.

העיר ירושלים נמצאת בעיצומה של מהפכה בתחום תשתיות התחבורה ובתנופה אדירה בכל הקשור להצבת פתרונות חלופיים לרכב הפרטי – ועבודות אלו מבוצעות תוך כוונה כי ירושלים, תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים.

לצד פיתוח תשתיות התחבורה, ממשיכה העירייה בפעילותה השוטפת לשדרוג גני משחקים ופארקים בשכונות ולשדרוג תשתיות הרחובות בעיר ירושלים, תוך מתן דגש על נראות המרחב הציבורי וניקיונו.

ניצני מהפכת התשתיות מורגשים בכל רחבי עיר הבירה, ובשנים הקרובות יוכלו התושבים והמבקרים בעיר לחזות בתוצאות מהפכה זו. בואו לירושלים הבנויה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות