מה נשתנה בירושלים? כבישים, מנהרות, הפרדות מפלסיות ומת”צים

מאז החל משה ליאון לכהן כראש העיר, פועלת עיריית ירושלים להקמת עורקי תחבורה מרכזיים לירושלים וממנה, במטרה לתת מענה לעומסי התנועה • מכניסה מרכזית נוספת לבירה, שתחבר את כביש מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות, ועד הפרדות מפלסיות במיליארדים
בשיתוף עיריית ירושלים
י"ז ניסן התשפ"ב / 17.04.2022 23:21

פיתוח תשתיות הכבישים בירושלים, לא מתבטא רק בשדרוג הקיים: בשנים האחרונות, מאז החל לכהן משה ליאון כראש העיר, פועלת עיריית ירושלים, יחד עם השותפים לבניין העיר, להקמת עורקי תחבורה מרכזיים לירושלים וממנה, במטרה לתת מענה לעומסי התנועה הקיימים באזור.

כך, יצאו לדרך פיתוח וסלילת דרכי הגישה לעיר – מחלף סחרוב החדש, מיזם הכפלת כביש המנהרות, שבמסגרתו נכרות ומוקמות שתי מנהרות חדשות, גשר ונתיבי נסיעה נוספים, אשר יקלו  על הגישה מירושלים לגוש עציון וממנו, וכן הקמת כביש 16, אשר יחבר בין השכונות הדרומיות של העיר לכביש מס’ 1.

במסגרת הקמת הכביש החדש, אשר מוקם על ידי חברת נתיבי ישראל, נחפרות בימים אלו שתי מנהרות שיעברו תחת השכונות הר נוף ויפה נוף.

הכביש ייפתח לתנועה בשנה הקרובה והנסיעה בו ממוצא לכל השכונות בדרום ובמערב העיר תיארך כמה דקות בלבד.

המנהרה הכפולה, באורך של 1.5 ק”מ, נחצבה במשך כשנה. החלק הראשון, שכולל את מנהרות הר נוף והחיבור לשכונות גבעת שאול ובית הכרם בבירה, צפוי להיפתח בחודשים הקרובים. הכביש כולו, שיוביל בחלקו השני למחלף בייט החדש הסמוך לגבעת מרדכי ובית החולים ‘שערי צדק’, ייפתח בעוד כחצי שנה.

כביש 16 יהיה בעצם כניסה מרכזית נוספת לבירה, שתחבר את כביש מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו 6 ק”מ, הוא יכלול 2 נתיבים בני 2 מסלולים כל אחד, ושלושה מחלפים – מוצא, רבידה, וצומת בייט. מהירות הנסיעה המותרת בו תהיה 110 קמ”ש.

הכביש אמור לשפר משמעותית את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה בבקרים ולחסוך לנהגי הרכב הפרטי ונוסעי האוטובוסים שיעברו דרכו יותר מרבע שעה בכל בוקר.

גם עורקי התנועה הפנימיים בעיר זוכים לתשומת לב ולפיתרון תחבורתי מקורי להקלת עומסי התנועה – הפרדות מפלסיות.

בשנה האחרונה, נפתחה ההפרדה המפלסית בצומת פת, אשר הקלה באופן משמעותי את עומסי התנועה באזור זה וזאת בהשקעה של כ-140 מיליון שקלים.

בנוסף, הפרדות מפלסיות נוספות מבוצעות בצמתים אשר וינר, מעבר קלנדיה והגבעה הצרפתית, כשבאחרונה למעשה מוקמת דרך גישה נוספת לעיר.

במסגרת המיזם, מבוצעת הפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית, וכן מתבצעות עבודות לכרייה של 4 מנהרות מתחת לשלושה צמתים ראשיים: הגבעה הצרפתית, הקברים וקוקה קולה. בנוסף להקמת המנהרות יתווספו שני נתיבי תנועה לכל כיוון בציר יגאל ידין, ישודרגו תשתיות, הסדרי תנועה ובטיחות גם של צירי התנועה הסמוכים ויבוצעו עבודות פיתוח נופי.

תקציב הפרויקט נאמד בכ-1.2 מיליארד ש”ח.

מת”צ בירמיהו ומחלף לרמת שלמה 

ציר רחוב ירמיהו החוצה את שכונת רוממה, הוא אחד הצירים החשובים ביותר בבירה, המקשר בין אזור הכניסה לעיר לשכונות הצפון בירושלים. הציר עמוס בכלי רכב פרטיים ובאוטובוסים המשרתים את תושבי השכונות, ומשמש גם למעבר של תחבורה ציבורית בינעירונית ופרברית. בשנים האחרונות הולך הציר ונעשה צפוף, בעיקר בשל הבינוי המאסיבי באזור עד שהוא מתקשה לעמוד בעומסים הכבדים.

תוכנית להקמת מסלול בלעדי לתחבורה ציבורית (המכונה מת”צ) ברחוב ירמיהו, מעניקה עדיפות לתחבורה הציבורית בציר, בד בבד עם הסדרת נסיעת כלי הרכב בו. תוכנית המת”צ, משלימה את תוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה, המתוכננת לעבור בציר בר אילן ותוכנית לנתיבים חדשים בצפון ירושלים, אשר יחד יחוללו מהפך תחבורתי, וישנו עד ללא הכר את התחבורה הציבורית לצפון ירושלים

במסגרת סלילת המת”צ, משודרגות תשתיות המים, החשמל, התקשורת ועוד. כך גם, סלילת המת”צ מהווה הזדמנות לשדרוג המרחב העירוני, לא רק לנוסעי הרכב הפרטי והתחבורה הציבורית כי אם גם להולכי הרגל. במסגרת השדרוג האורבני, מורחבות ומשופרות המדרכות, מונח ריצוף חדש, מותקן ריהוט רחוב, משודרגת התאורה ויינטעו עצים שיעניקו צל ויוסיפו צבע ירוק לרחוב.

הכניסה לשכונת רמת שלמה סואנת במיוחד ומביאה לעומסי תנועה כבדים לבאים מכיוון כביש 9 לכיוון הגבעה הצרפתית. מחלף רמת שלמה נועד להחליף את הצומת הקיים כיום ולאפשר תנועה שוטפת. בהמשך יחובר מחלף שלמה לכביש 22 העתידי ויקל על התנועה בציר שבין המחלף ובין הר חוצבים ושד’ גולדה מאיר.

כביש 22 נמצא כעת בשלבי תכנון מתקדמים לקבלת אישור סטטוטורי. הכביש יחבר בין מחלף רמת שלמה ובין הר חוצבים ויעניק גישה נוספת לשכונות צפון ירושלים. הכביש מיועד להקל על עומסי .התחבורה באזור כולו ובפרט על העומס הכבד בגישה להר חוצבים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות