כמה דגים טריים אנחנו צורכים בחג הפסח, ואיך מזהים אם הדג טרי?

כ-1500 טון של דגי בריכות טריים יעלו על שולחנות החג של הישראלים • גם השנה הקרפיון הוא 'מלך הסדר' • בצל איום הורדת המכס על יבוא כלל הדגים לישראל: מגדלי הדגים נערכים לספק את הביקוש הגבוה לדג ישראלי טרי בחג הפסח
יוני גרין
י' ניסן התשפ"ב / 11.04.2022 10:38

כמה דגים אנחנו צורכים בחג?

מנתוני ‘ארגון מגדלי הדגים’ עולה, כי צפי הצריכה של דגי בריכות טריים במהלך הפסח הקרוב עומד על כ-1500 טון, מתוכם 600 טון דגי קרפיון, 450 טון של דגי אמנון, 150 טון דגי בורי, 70 טון באס וכ-230 טונות של דגי בריכות טריים מזנים נוספים, ביניהם לברק, ברמונדי, פורל, מוסר, דניס בריכות, אדמונית ועוד.

בשבועות האחרונים הוחלפה תזונת הדגים לתערובות מזון כשרות לפסח.

אלי שריר, מנכ”ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: “דגי הבריכות מגידול מקומי גדלים כל השנה תחת פיקוח קפדני בתחומי הבריאות והכשרות. לקראת הפסח המגדלים מחליפים את תזונת הדגים למזון כשר לפסח בכדי להבטיח שהדגים העולים על שולחן ליל הסדר ובמהלך החג כולו יעמדו בדרישות הכשרות המחמירות ביותר”.

בימים אלה מרחף מעל ענף המדגה הישראלי איום חדש שמקורו בהחלטת משרד האוצר על הורדת כלל המכס על יבוא דגים לישראל. בארגון מגדלי הדגים מוחים על ההחלטה שהתקבלה באופן חד צדדי וללא בחינת השלכות הורדת המכס הקודמת על הענף ועל המחיר לצרכן.

אלי שריר: “במהלך השנים מאז החלה הורדת המכס על יבוא דגי אמנון קרפיון ובורי ב-2016, היא הביאה לירידה מסוימת וזמנית במחיר, שנבלמה וכעת נמחקה כמעט לחלוטין, עם הזינוק במחירי ההובלה והיבוא. מחירו של ק”ג פילה אמנון קפוא, למשל, עומד כיום על 33 שקלים, מחיר שקרוב לתג המחיר שלו בשנת 2017.

“במקביל הביאה הורדת המכס לירידה של כ-26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי וכתוצאה מכך לצמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא וכתוצאה, המחירים מזנקים עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד”.

בארגון מגדלי הדגים ממליצים לרכוש דגים טריים רק בחנויות המפוקחות על-ידי המחלקה הווטרינרית של הרשות המקומית ולהקפיד על סימני ההיכר לזיהוי דג טרי:

1. ברק – על העור להיות מבריק, לח ומעט רירי. אם העור אינו רירי יש לחשוד בחוסר טריות של הדג.

2. גמישות – חשוב שהבשר לא יהיה גמיש מידי. בשר הדג צריך להיות אלסטי אך נוקשה. כלומר, כאשר לוחצים על בשר הדג עם האצבע לא נוצרת גומה והעור נשאר מתוח.

3. עיני הדג – יש לוודא שעיני הדג אינן עכורות.

4. צבע הזימים – הזימים צריכים להיות אדומים, מבריקים ולא דבוקים זה לזה.

5. ריח הדג – ריח לא נעים מעיד על חוסר טריות. ריח הדג צריך להיות “דגי” אך לא בלתי נעים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות