למי שייך הסמינר ה’חדש’ באלעד • ולמה נפגש פרוש עם דוד שפירא

שרי רוט
|
ה' אלול התשע"ד / 31.08.2014 14:55
הרוחות באלעד סוערות: משרד החינוך החליט כי הכיתה האשכנזית ב’זלזניק’ וסמינר ‘לדעת חכמה’, יאוחדו למוסד אחד – והמנהלות זועמות • המאבק הוא הוא על ‘סמל המוסד’ והניהול • הערב יערך טקס פתיחת לימודים משותף במתחם לדעת חכמה, וההערכה היא כי הכינוס ‘יתפוצץ’ בשל הסערה • האם אחד הסמינרים יפרוש? ומה יעלה בגורל הבנות? • העירייה: ההנהלות הגיעו להסדר

סערה חדשה באלעד: שני סמינרים, השרויים כל אחד  בסערה משל עצמו, אמורים להתאחד למוסד אחד תחת קורת גג אחת – המנהלים זועמים, והמריבה על ‘סמל המוסד’ בשיאה.

להבהרת העניין, נתחיל מההתחלה:  באלעד קיימים  כמה סמינרים, המתחלקים כרגיל לפי חוגים ועדות. לפני מספר שנים הוקם סמינר ‘זלזניק’, שניסה, למצב עצמו כסמינר ספרדי ‘טוב’, (ולא ניכנס להגדרות).

במשך כמה שנים הסמינר התנהל על מי מנוחות, עד לרישום של שנת הלימודים הקרובה, כאשר קבוצת  אברכים ‘יוצאי ישיבת סלבודקה’, החליטה להצטרף אל העגלה ולרשום את בנותיהם לסמינר. לא, חלילה, לכיתת הספרדיות אלא ברישום נפרד לכיתה חדשה ונפרדת.

עד עכשיו, לא ממש ברור איך עלתה בדעת הנהלת הסמינר המחשבה כי משרד החינוך,בראשות השר פירון, יאשרו סוג כזה של רישום. ואכן, בשלב מסוים, לאחר שהגיעו תלונות של הורי בנות ספרדיות שלא התקבלו, עצר משרד החינוך את הרישום, עד לבירור העניין.

שלאחריו החליט מנהל המחוז, מאיר שמעוני, לבטל את הרישום שנעשה, ולפתוח רישום חדש, אלו התקבלו בדרך פלא, רק ספרדיות.

במקביל, ובלי קשר לסמינר זלזניק, נפתח לפני שנה בהוראת הגראי”ל שטיינמן סמינר ‘לדעת חכמה’.  כמענה לצורך של  בנות מאלעד שחיפשו לעצמן סמינר משובח במיוחד, ונאלצו מידי יום לנסוע לבני ברק.

בהתאם לההוראת הגראי”ל עשו שלושת מנהלי הסמינרים הגדולים – הרב וולף, הרב מנדלסון והרב הילדיסהיימר (מנהל התיכון החרדי בפתח תקווה) – יד אחת והקימו את סמינר ‘לדעת חכמה’. הסמינר הצליח מאוד, תחת המנהל הכספי ר’ שטיין, בסוף השנה החולפת, אף החליטו להחליף את המנהלת ולרענן את צוות המורות, מה שהופך את הסמינר לאטרקטיבי במיוחד.

וכאן מסתבך הסיפור, עם התערבות משרד החינוך ברישום השנה, הפכו הסמינרים באלעד לביצה טובענית. מנהל המחוז שמעוני החליט כי על שני המוסדות – זלזניק ולדעת חכמה – להפוך למוסד אחד.

 גורמים ב’לדעת חכמה’ אומרים לחרדים10, מאשימים כי המהלך נעשה הדבר באופן שרירותי, חלקם אף מאשימים במעשה את ראש העיר ישראל פרוש, (מבדיקה שלנו, העברת סמל אינה בסמכותו).

לעומת זאת  בכירים המעורים בפרטים טוענים בשיחה עם חרדים10, כי הרב שטיין הוא שויתר רשמית על הבעלות על הסמינר, מסיבות שלא ניכנס אליהן.

יצויין, כי לסמינר לדעת חכמה יש סמל מוסד והוא רק ממתין לחידושו לשנה הקרובה, לסמינר זלזניק בהרכבו החדש – כיתה ספרדית ועוד כיתה מעורבת (רובה אשכנזית) – אין סמל.

סמל מוסד משמעותו קבלת אישור למוסד. מדובר בהליך מורכב המחייב, בין השאר,  הבאת חוות הדעת של  רשות החינוך המקומית, של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אישור לשכת הבריאות המחוזית / האזורית ואישור יועץ בטיחות לגבי המבנה הפיזי והסביבה הלימודית במוסד. על מגיש הבקשה לפרט את תוכנית הלימודים למוסד עבורו הוא מבקש רישוי וכי להגיש רשימה של עובדי הוראה במוסד – בעלי תעודת הוראה והיתר העסקה של משרד החינוך – פירוט מספר הכיתות והתלמידים ועוד.

ביום שישי האחרון, חולק בבתי העיר מכתב החתום על ידי ל פרוש, ובו הודעה להורי התלמידות, לפיה ביום ראשון אחר הצהריים מתכנסות כל בנות הסמינרים במתחם הקראוונים של ‘לדעת חכמה’ לכינוס חגיגי של פתיחת שנת הלימודים.

אמש (מוצ”ש) בשעת לילה מאוחרת, נערכה פגישת עבודה בה נכחו, ח”כ יעקב אשר, ישראל פרוש, ונאמן ביתו של הגראי”ל, ר’ דוד שפירא, במטרה להגיע להבנות והסכמות בין שני הסמינרים.

כמו שזה נראה, הכנס הערב, בשעה 17:00, יהיה די ‘מבולבל’, דמיינו לעצמכם שני בתי ספר, שתי מנהלות (ל’לדעת חכמה’ יש גם מנהל רוחני שהוצב בתפקיד על ידי שלושת מנהלי הסמינרים שהקימו את המוסד – הרב ארנטרוי), מאות בנות, והכל תחת קורת גג אחת. מי ימסור את ה’שיעור פתיחה’? שואלים באלעד בחיוך.

בהנהלות המוסדות מקווים שהאירוע יוכיח את טענתם ש’אין מצב ללימודים משותפים במתחם אחד’.

ומה יקרה בהמשך? הנה התרחישים האפשריים:

  1. מנהלי ‘לדעת חכמה’ יסרבו לנהל מוסד ‘משותף’, ו-86 בנות תישארנה ללא סמינר. האם הן תלמדנה בבני ברק באחד מהסמינרים? האם יסכים לכך משרד החינוך?
  2. הכיתה החדשה בסמינר זלזניק תהפוך לתיכון עירוני,כשהוא משאיר ללדעת חכמה את הסמל שלהם (בלדעת חכמה כועסים מאד על שהעיריה מעניקה את הסמל עליו הם עבדו ובו השקיעו לסמינר זלזניק, בעיריה טוענים שפעלו באין ברירה ובשל הוראות קשוחות של משרד החינוך).  הבעיה – גדולי ישראל מתנגדים לכך, תיכון עירוני ולא פרטי מהווה סכנה רוחנית בתקופה זו בה נשלט משרד החינוך בידי איש יש עתיד, הן מבחינת תנאי הקבלה והן מבחינת התכנים.
  3. משרד החינוך יכנע ויעניק לכל סמינר את זכות ‘ההגדרה העצמית’.בהיכרותנו את המשרד, האפשרות הזו לא ממש סבירה.
  4. סמינר גדול בבני ברק יקח בעלות על הסמינר החדש שיכלול את כיתת ‘לדעת חכמה’ ואת כיתת יוצאי סלבודקה של זלזניק.

מעירית אלעד נמסר בתגובה: “ההנהלות הגיעו להסדר יחד עם העיריה, וכל הכיתות ייפתחו היום במועד, נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם ההנהלות בהכוונת גדולי ישראל”.

על שאלתי, איך יהיה שיתוף פעולה עם ההנהלות, אם מובע על ידי ההנהלות כעס רב על המהלך, לא נמסרה תשובה.