ביארצייט ה’אוהב ישראל מאפטא’: נחשף כתב יד המתעד את פועלו

כתב היד הינו פנקס השליחות של שד"ר ירושלים - רבי יקיר יוסף, אשר הסתובב בקהילות רומניה והסביבה על מנת לאסוף כספים עבור עניי ירושלים • בפנקס מופיע תיעוד על פעילותו של ה"אוהב ישראל", ששימש באותה העת כאב"ד יאשי, למען גביית מעות ארץ ישראל
שלמה בן חיים
ה' ניסן התשפ"ב / 06.04.2022 15:32

היום, ה’ בניסן, הוא יום השנה ה-197 להסתלקותו של ר’ אברהם יהושע העשיל מאפטא, הידוע בכינויו – “האוהב ישראל מאפטא”.

ניקיון לפסח: מה אתם יודעים על כללי תחזוקה של מערכת הגז הביתית?

בימים האחרונים נחשף כתב-יד ובו תיעוד פעילותו של ה”אוהב ישראל” מאפטא למען עניי ארץ ישראל.

כתב היד הינו פנקס השליחות של שד”ר ירושלים – רבי יקיר יוסף, אשר הסתובב בקהילות רומניה והסביבה על מנת לאסוף כספים עבור עניי ירושלים באותה העת. כתב היד נחשף בימים האחרונים בבית המכירות הפומביות ‘קדם’.

הפנקס שהתגלה נכתב על ידי השד”ר רבי יקיר יוסף, על פי הפנקס האישי שלו, במטרה ליצור עותק שיישאר אצל הממונים על הגביה בעיר יאשי – רומניה. הוא מכיל את רשימות התורמים והגבאים בעשרות הקהילות בהן עבר השד”ר וסיכום מערך הגביות לטובת ארץ ישראל.

בראש אחת העמודות נכתב: “העתק מפנקס”.

בהמשך הפסקה הראשונה הוא כותב כי הניח את ההעתק הזה בידי “גבאי הכולל” ביאסי רבי אפרים ב”ר יששכר בלעז, שירכז את כספי התרומות מכל קהילות הסביבה עד שיבוא שליח מירושלים לגבותם.

בפנקס מופיע תיעוד על פעילותו של הצדיק החסידי רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא, בעל ה”אוהב ישראל”, ששימש באותה העת כאב”ד יאשי, למען גביית מעות ארץ ישראל.

השד”ר כותב כי קיבל מידו פנקס, אשר עליו התבסס ברשימותיו: “ואלו הניירות אשר כתובים בפנקס אשר קבלתי אני יקיר יוסף יצ”ו מיד הרב הב”ד מק”ק אפטי רבי אברהם יהושוע אעשיל יצ”ו שהיה פה ק”ק יאס הבירה אב ב”ד”.

לאחר מכן, בקטע על קהילת יאסי, מזכיר השד”ר שוב את הרב הקדוש מאפטא: “בק”ק יאס הבירה יש להם חיוב ליתן בכל שנה סך מאתיים וחמשים ארייות לעה”ק ירושלים ת”ו בחתימת רבי עוזיאל ורבי דניאל ורבי יוסף ורבי דוד הכהן והרב מאפטיר יצ”ו…”.

הרב מאפטא נודע בפעילותו הרבה בארגון מגביות צדקה ובסידור ‘מעמדות’ עבור העולים מפולין, וואהלין וגליציה שהתגוררו בצפת ובטבריה. בפעילות זו החל לעסוק משנת תקנ”ו.

בשנת תקע”ד התמנה לנשיא הכולל של מעות ארץ ישראל עבור עולי וואהלין. פעילותו הרבה בענייני ארץ ישראל מתועדת במכתבים ומסמכים רבים שנדפסו בספר “אגרות האוהב ישראל” (ירושלים תש”ס), וכתב-היד שנחשף כעת מצטרף כתיעוד נוסף לפעילותו זו.

“מדובר בפריט יוצא דופן ומרגש שהגיע לידינו בימים אלה”, אומר מרון ארן, מנכ”ל בית המכירות הפומביות קדם ומייסד שותף. “התיעוד ההיסטורי מהווה אות ומופת למסירות הנפש והערבות ההדדית של העם היהודי לאורך ההיסטוריה, שחצתה יבשות, מימים ימימה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות