כך הובילו ‘השומרים’ מבני ברק לחשיפת הונאת אשראי מתוחכמת

חיים טוויל
|
ג' ניסן התשפ"ב / 04.04.2022 13:00
שני נוכלים מהקריות עקצו בעלי עסקים ואזרחים תמימים, בהיקף של מאות אלפי שקלים, באמצעות פרטי כרטיסי אשראי שנגנבו בתחכום • בזכות עירנות של מוכר בבני ברק, ופעילות ‘השומרים’ שכללה מעקב נחוש, נעצרו החשודים – והבוקר הוגשה נגדם הצהרת תובע • ואיך עבדה השיטה?

בעקבות פעילות של מתנדבי ‘השומרים’ בבני ברק, שכללה מעקב נחוש ומתמשך, נחשפה  הונאה מתוחכמת של בעלי עסקים ואזרחים תמימים, בהיקף של מאות אלפי שקלים.

ניקיון לפסח: מה אתם יודעים כללי תחזוקה של מערכת הגז הביתית?

עברתם כבר את גיל 60? זו ההוראה עבורכם ממרן הגר”ח קניבסקי זצ”ל

החשודים תושב קרית אתא ותושב קרית מוצקין, בני 35 ו-24, נעצרו והבוקר (שני) הוגשה נגדם הצהרת תובע.

המשטרה פתחה לפני כחודשיים וחצי בחקירה סמויה, עם קבלת מספר תלונות מבעלי עסקים ואזרחים, בעלי כרטיסי אשראי מכל רחבי הארץ, על חשד לביצוע הונאה באמצעות פרטים של כרטיסי אשראי שהוצאו במרמה.

מהחקירה, שנוהלה ביחידה ללוחמה בפשיעה מרחב כרמל, עלה כי החשודים התקשרו למסעדות בכל רחבי הארץ, הציגו את עצמם כאנשי בטחון של חברת אשראי ועדכנו את עובדי המסעדה, כי היתה בעיה בכרטיס האשראי של לקוחות, ביקשו מהם את המספר הטלפון ממנו הלקוח התקשר – ואף וידאו עמם את סכום העסקה.

בהמשך התקשרו החשודים לבעלי כרטיסי האשראי, הציגו את עצמם כעובדים באותה המסעדה שזה עתה הלקוח הזמין ממנה אוכל, ועדכנו את בעל הכרטיס כי עקב בעיית תקשורת, כרטיס האשראי לא עבר – וביקשו את פרטי כרטיס האשראי פעם נוספת.

משהגיעו לידם פרטי כרטיסי האשראי של הלקוחות, החשודים רכשו באמצעותם מוצרים שונים ובהם כלי עבודה, מוצרי מזון לחיות, ומוצרים שונים לבית – בהיקף של מאות אלפי שקלים.

על מנת לטשטש את עקבותיהם, החשודים שלחו מונית על מנת לאסוף את הציוד שרכשו, באמצעות פרטי כרטיסי האשראי שהשיגו במרמה. צמד הרמאים ביקשו מנהג המונית להניח את הסחורה שקנו בנקודה מסוימת, שם המתינו, וכאשר וידאו שאיש לא עוקב אחריהם, הזמינו מונית נוספת, עד להבאת הסחורה ליעדים שונים.

בתום חקירה מאומצת, ועם מעבר החקירה לשלב הגלוי, עצרו בלשי היחידה ללחימה בפשיעה של מרחב כרמל את שני החשודים כשברשותם סחורה גנובה שעל פי החשד רכשו באמצעות אותם פרטי כרטיסי האשראי שהשיגו במרמה.

מעצרם של החשודים הוארך מעת לעת והבוקר, כאמור, הגישה נגדם חטיבת התביעות של משטרת ישראל, הצהרת תובע. בימים הקרובים יוגש נגדם כתב אישום ובקשה למעצרם עד תום ההליכים.

קצה החוט של חוקרי המשטרה התקבל מארגון ‘השומרים’ בבני ברק.

היה זה כאשר במוקד ‘השומרים’ התקבל דיווח של עובד משמרת בחנות לכלי עבודה בבני ברק – שעורר את החשד לגניבה והונאת בעל העסק, באמצעות מספר של כרטיס אשראי גנוב.

האירוע החל עם כניסתו של נהג מונית לחנות במטרה לאסוף סחורה שהוזמנה על ידי לקוח ושולמה באמצעות מספר כרטיס אשראי בטלפון. שווי הסחורה היה על סך עשרת אלפים ש”ח.

למחרת, נכנס לחנות נהג מונית אחר, במטרה לאסוף סחורה שהוזמנה כמה דקות קודם לכן על ידי אותו לקוח מאתמול, ובאותה הדרך – מספר כרטיס אשראי בטלפון. הפעם שווי הסחורה עמד על סך חמשת אלפים ש”ח.

חשדו של העובד התעורר כאשר נהג המונית ביקש להזדרז בהעמסת הסחורה למכוניתו, כיוון שהוא ממהר להגיע לחיפה – מה שגרם לעובד לתמוה על הזמנת סחורה יום אחר יום מעיר רחוקה, כאשר ניתן לרכוש כזו בכל עיר בארץ.

העובד הערני חייג מיד למוקד ‘השומרים’, ותוך דקות ספורות הגיעו מתנדבים למקום. במקביל, יצר מנכ”ל הארגון קשר עם קב”ט חברת האשראי בבקשה שיבדוק מול הלקוח האם נתן הרשאה לביצוע הרכישות החשודות.

לאחר מספר ניסיונות כושלים להשיג את בעל הכרטיס, חיווה הקב”ט את דעתו כי אכן מדובר בגניבה, וזאת לאחר בדיקת נתוני הכרטיס, שהעלתה כי הלקוח מעולם לא ביצע עסקאות בסכומים זהים.

בהחלטה מהירה ונועזת – שהתבררה מאוחר יותר כנכונה – הוחלט לשחרר את נהג המונית עם הסחורה, על מנת לבצע אחריו מעקב עד חיפה, בניסיון להתחקות אחר הרוכש החשוד בגניבה והונאה.

באמצע הדרך, קיבל מנכ”ל הארגון עדכון, כי עלה בידו של קב”ט חברת האשראי לאתר את בעל הכרטיס, וכי מבירור עמו עלה כי לא ביצע את הרכישות בעצמו ואף לא העניק שום הרשאה כזו לאף אדם אחר.

במקביל, דיווח הקב”ט למשטרת חיפה על האירוע, וזו יצרה קשר עם המתנדבים שעשו את דרכם לחיפה, תוך מעקב צמוד ומתוחכם אחרי המונית. קצין אג”מ במשטרת חיפה עדכן את המתנדבים כי שלח צוות למקום בו אמור נהג המונית לספק את הסחורה הגנובה.

כשהמונית ורכב ‘השומרים’ שבעקבותיה התקרבו לחיפה, עדכנו המתנדבים את צוות השיטור כי נהג המונית סטה מהמסלול בו היה אמור לנסוע, ונראה כי הוא מנסה לטשטש עקבות.

בשלב מסוים, עצר נהג המונית בצד הדרך, מול קניון מרכזי בעיר, יצא מהרכב והחל להעמיס את הסחורה על רכב אחר שחנה בסמוך. המתנדבים – שחששו כי עמלם ירד לטמיון אם יפספסו את המומנטום – עיכבו את נהג המונית עד להגעת הכוח המשטרתי.

מחקירה ראשונית של הנהג במקום, עלה כי קיבל הזמנה למשלוח באמצעות אפליקציה המשמשת לנסיעות ומשלוחים.

לאחר אישור המשימה קיבל הנהג שיחת טלפון – ככל הנראה ממכשיר ‘טוקמן’ – ובה נמסרו לו כתובות האיסוף והפריקה בבני ברק ובחיפה. עוד התברר, כי באמצע הדרך קיבל הוראה מ’הלקוח’ לשנות את המסלול – כפי שאכן זיהו מתנדבי ‘השומרים’.

הנהג התמים שוחרר לדרכו והסחורה הושבה לבעליה.

מבדיקה מעמיקה שנעשתה לאחר מכן התברר שעשרות חנויות ברחבי הארץ – מתוכן בבני ברק – נפלו קרבן לאותו ‘עוקץ’, תוך שימוש באותם דפוסי פעולה.

המשטרה גבתה עדויות ממתנדבי הארגון, כשבמקביל ניהלה חקירה מאומצת עד למעצרם לפני מספר ימים של שני הנוכלים.

מנכ”ל ארגון ‘השומרים’, חיים רוטר, שפיקד על האירוע מתחילתו, מבקש להעביר מסר חד לכל בעלי העסקים והחנויות: “הקלות שבה חנויות משחררות סחורה בשווי אלפי שקלים באמצעות תשלום טלפוני – מטרידה, ועלולה להסב נזק רב ועוגמת נפש מרובה.

“במקרה הנוכחי – הודות לעירנותו של העובד ופעולתם המהירה והנחושה של מתנדבי הארגון – צומצם הנזק הכספי. בעלי החנויות מתבקשים שלא לזלזל בנהלים, ולבצע את העסקאות הטלפוניות בדיוק כפי ההוראות וההנחיות של חברות האשראי. יש לזכור כי במקרים של הונאה יושת הנזק הכספי על בעל העסק ולא על בעל כרטיס האשראי”.