למי שייך מגרש שכולם רוצים בפ”ת? אחרי עשרות שנים נפתרה התעלומה

לאחר כחצי שנה של חקירה היסטורית מורכבת, גילה עו"ד שושן שהבעלים של המגרש הינה קשישה, בת 97, בת לאחת מהמשפחות הידועות ביותר בכלכלה הישראלית • ואיך זה נגמר?
יוני גרין
ב' ניסן התשפ"ב / 03.04.2022 10:41

במשך עשרות שנים לטשו יזמי נדל”ן רבים את עיניהם לעבר מגרש בשטח של 808 מ”ר במרכז העיר פתח תקווה – וניסו לאתר את בעליו.

ניקיון לפסח: מה אתם יודעים כללי תחזוקה של מערכת הגז הביתית?

המגרש, שעליו משתרע כיום מגרש חניה רחב ממדים של העירייה, הוא בעל זכויות פיתוח מלאות, וניתן להקים עליו בניין רב קומות למטרת מגורים, ברווח של עשרות מיליוני שקלים ליזם ואף יותר.

אך כל מאמצי היזמים עלו בתוהו – ואיש לא הצליח לאתר בעלי הקרקע ולשכנעם למכור אותה לשם פיתוחה.

התעלומה נפתרה לאחרונה, כאשר בעליה של חברת השקעות נדל”ן פנה לעו”ד עוז שושן, המתמחה באיתור בעלים היסטוריים של נכסים, כדי שיאתר עבורו את הבעלים וינהל עימו משא ומתן לרכישת הקרקע.

לאחר כחצי שנה של חקירה היסטורית מורכבת, שכללה מחקר גנאלוגי ושימוש בכלים ייחודיים שחלקם חסויים, גילה עו”ד שושן שהבעלים של המגרש הינה קשישה, בת 97, בת לאחת מהמשפחות הידועות ביותר בכלכלה הישראלית, ודודתו של אחד מהאנשים המשפיעים ביותר במשק הישראלי בעשורים האחרונים.

בנוסף, גילה עו”ד שושן, כי על המגרש רובץ חוב בן מיליוני שקלים למס רכוש, הואיל ולמרות ביטולו של מס רכוש בשנת 2000 קיימים עדיין חובות עבר בני גבייה, בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

לדברי עו”ד שושן, ישנם בעלי קרקעות אשר נוהגים שלא לעדכן את שמם ומספרי הזיהוי שלהם במרשמי המקרקעין, בתקווה לחמוק או לדחות את מתשלום חובם למס רכוש. לדבריו, חובות אלה מצטברים לעיתים למיליוני שקלים בשל הצמדות, ריביות וקנסות עצומים שמטילה רשות המסים.

לדבריו, בעלי נכסים אלה נוטלים בעצם הסתרת זהותם, סיכון לא מבוטל, שכן חוב למס רכוש מהווה חוב ראשון על הקרקע, וככזה הוא מעולם לא נמחק, אלא רק צובר ריביות ופיגורים. עד להסדרת החוב לא יכולים בעלי הקרקעות לבנות עליה, למכור אותה, להעביר בעלות, לקבל משכנתא, לבצע הליכי תכנון ובנייה ולהסדיר ירושות בטאבו.

לדבריו, בעל הנכס מסתכן גם בכך שהמדינה תנקוט נגדו צעדים מכוח פקודת המסים (גביה) ואף יתרה מכך תתפוס חזקה על הקרקע, כאשר גובה המס יעלה על שווי המקרקעין – וכך הוא עלול לאבד רכוש בשווי עשרות מיליוני שקלים אם לא יותר.

לדברי עו”ד שושן, הפתרון הוא לנהל משא ומתן מול רשויות המס, ולהגיע להסדר ליישוב החוב, תוך הפחתה משמעותית של הסכום. הפחתה זו, שמתמקדת על פי רוב בצמצום עד מחיקת ריבית הפיגורים העצומה שצבר החוב, ניתנת משום שלרשות המסים יש אינטרס לעודד את גביית המס שבוטל.

לדברי עו”ד שושן, לאחר שאיתר את בעלת הקרקע, עמדה בפניו משימה לא פשוטה – לנהל עימה מו”מ על מכירת הקרקע, תוך פתרון בעיית חוב המיליונים לרשויות המס.

אלא שאז נתקל בחומה בצורה: בעלת המגרש, מסרה לו, באמצעות מתווכים, כי היא לא מעוניינת לשוחח עמו, לא מעוניינת למכור את המגרש ולא להסדיר את החוב, ובכלל, אין היא מעוניינת לעשות שום פעולה הקשורה לאותו מגרש.

לשאלתו של עו”ד שושן – האם היא מודעת לכך שבשטח פועל כיום מגרש חנייה שהקימה עיריית פתח תקווה, בהתאם לנוהל מגרשים לא מנוצלים, השיבו לו שלוחיה, כי בעלת המגרש בהחלט מודעת לכך.

גם הצעתו של עו”ד שושן לקשר את הקשישה עם יזמי נדל”ן, כדי שיבנו על השטח כ-60 דירות, ויכסו את חוב המס, נתקלה בסירוב מוחלט.

וכך, כשמחירי הנדל”ן מאמירים ודירה עבור זוגות צעירים היא בגדר חלום רחוק, עומד לו מגרש מיותם בפתח תקווה, מגרש השווה עשרות מיליוני שקלים, שכעת עושה בו עיריית פתח תקווה שימוש למטרות חניה, אך ייתכן ותחליט להפקיע אותו בקרוב, ולהקים בו מבנה לתועלת הציבור.

לדברי עו”ד שושן, קיימים מגרשים מיותמים רבים שכאלה – שבעליהם אינם ידועים מאחר שהם מסתתרים מרשויות המס.

“כשהמדינה לא פועלת לאיתורם, ואינה מנסה בפועל לגבות מהם את חוב המס הכבד שעומד נגדם באופן אקטיבי”, תוהה עו”ד שושן, “מה האינטרס של הבעלים לקדם את מכירת המגרש לטובת הורדת מחירי הדיור באזור?”.

הדפס כתבה

15 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גנבים
    03/04/2022 17:21
    גנבים
  1. פ”ת עיר של גנבים זה ידוע!!!! רק פקחים,קנסות,ושוד אזרחים

    • צודק לגמרי ❗❗❗   04/04/2022 05:07

      ריקבון רציני , חגיגה בתוך המערכת ❗

  2. לא כל אחד חמדן ויש כאלה שמתנגדים לחניקת הנדל"ן בארץ
    03/04/2022 17:21
    מושון
  3. ואם חסר לזוגות הצעירים המסכנים קורת גג שיעברו לבאר שבע,טבריה ,דימונה וקרית שמונה, יותר זול שם,ואז סופרמן רודף צדק וצנוע כמו העו”ד רובין הוד יוכל לישון בשקט בידיעה שכולם בסדר. צדיק אמיתי

  4. ממש מצחיק
    03/04/2022 17:26
    מויישה אויה
  5. איזה מזל שיש עו”ד גאונים בארץ . הבן אדם אלוף הוא מצא את הבעיה למחירי הדיור הגבוהים בישראל… אם יבנו 60 דירות על המגרש של הגברת זה מה שיוריד את המחירים זה יציף את הארץ בדירות….כול הכבוד שכוייח

  6. שקר מוחלט.
    03/04/2022 17:36
    גבריאל
  7. הורדת מחירי הדירות? נו, באמת. הצחקתם ולא רק אותי.

  8. שום דבר לא לוקחים לעולם הבא
    03/04/2022 18:26
    שום דבר לא עובר לעולם הבא
  9. צריך להבין שבבוף הולכים והכל עוזבים מאחור

  10. תפרו את זה על מי שרצו
    03/04/2022 21:05
    די נו
  11. זה שטח שכבר שיך לעיריה
    סידרו קמבון עסקי

    • כל כך צודק, זה מה שנעשה בעוד מקומות בעיר!   04/04/2022 05:11

      ריקבון בעיר זו, חייב בדיקה מעמיקה ויפה שעה אחת קודם.

    • אורן   04/04/2022 08:26

      העיריות במקום שיאתרו את הבעלים הקימים אווו היורשים והם יסבירו להם את המצב ויגיעו איתם להסדר ,, הם נתנים לשטח לעבוד מנצלים אותו לכול מיני צרכים עירונים ,, ואחרי שהוא צבר ריביות גבועות הם מהקלים את השטח לתובתם ..וו ה 60 דירות לא יורידו את יוקר הדיור , ה 60 דירות הולכים לבעלי הון כלכלי למשקיעים בנדלן . אז תשאירו קצת שטח לטבע ומרחב הפתוח ולדורות הבאים . הבן אדם הורס את הטבע במו ידו …

  12. לא בכל חור צריך לבנות! חוץ מדירות לצעירים תאריך לחשוב על דברים
    03/04/2022 21:13
    אני
  13. שיהיו פתרונות לאוטובוסים, לגני הילדים, למגרשי משחקים, לחניות לבניינים, לטיפות חלב וכו וכו
    אם ימשיכו לבנות בפתח תקווה כמו בבני ברק בלי חשיבה חכמה ומושכלת כלל, נגיע למצב של צפיפות מטורפת, אשפה ברחובות,רחובות מלוכלכים תסכול של תושבים, פקקים מטורפים עוד יותר,וחוסר יכול התניידות בסיסית.
    עדיף המצב הקיים

  14. מעניין אם גם בישובים הערביים גובים מס רכוש
    03/04/2022 21:30
    יהודה
  15. גם בנס ציונה גבו מס רכוש ממגרשים פנויים והעירייה השתמשה בהם כמגרשי חנייה. מעניין אם החוק הזה חל גם בישובים הערביים במדינת ישראל. בישובים היהודיים הרשות המקומית עושה במגרשים הללו ככל העולה על רוחה.

  16. סיפור בדיוני ודמיוני,לא קיים במציאות של הישראלי החמדן.
    03/04/2022 22:35
    מנדל
  17. חבל

  18. בדיקה בציציות העריה, מייד תעלה את כל מה מה שקורה בנד"לן בעיר זו
    04/04/2022 05:04
    צריך ונדרש דחוף לבדוק בציציות של העריה
  19. רשויות המס, ורשויות החוק תתעוררו…..

  20. נדלן
    04/04/2022 08:21
    עופר
  21. הדברים תמוהים! איך יתכן שבעל נכס יסתחר את בעלותו על הנכס???? הרי באין בעלים ידועים כל אחד יכול להשטלט ולקבוע חזקה על הנכס.אם זה עברינים או אפיו רשויות המדינה.למישהוא יש הסבר ???

  22. עשירים מתעשרים יותר! שיפקיעו את הקרקע!!!!!
    16/04/2022 12:59
    לחיע
  23. אם לא יתערב איזה גורם מקורב לבעלי תפקיד בעירייה……