גנץ ובנט מקפיאים בניית 1,000 יחידות דיור בערים חרדיות ביו”ש

הממשלה מעכבת תוכניות לבניית 4000 יח"ד ביו"ש • מתן כהנא: לא מתרשם שגנץ מתכוון להמשיך את ההקפאה • יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני: "צריך להפיל את הממשלה הזו. גנץ עושה מה שבא לו. בנט ישב איתו וביקש 'קבע מועד לכינוס מועצת התכנון העליונה' - והוא פשוט נפנף אותו"
אריה ריבקינד
ב' ניסן התשפ"ב / 03.04.2022 10:00

שר הביטחון בני גנץ מעכב מתן ‘אור ירוק’ לבניית כ-4000 יחידות דיור ביהודה ושומרון, מתוכן כ-1000 יחידות דיור בערים חרדיות.

ניקיון לפסח: מה אתם יודעים כללי תחזוקה של מערכת הגז הביתית?

רשימת היישובים עברה אישורים מקצועיים, אך ממתינה לחתימה של גנץ. מדובר, בין היתר, על 650 יחידות בתל ציון, ו-360 בעמנואל.

ראש מועצת יש”ע דוד אלחיאני תוקף, בראיון לרדיו 103FM, את הממשלה בשל הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, ואי כינוס מועצת התכנון העליונה במשך תקופה ארוכה.

אלחייני, שהצביע ל’תקווה חדשה’ ותמך בהקמת הממשלה, אמר: “ראיתי בממשלה הזאת, ממשלה של הזדמנות שאמרה שמה שהיה הוא שיהיה. וכשאומרים מה שהיה, הוא שיהיה – המשמעות היא לאמץ את אותה אג’נדה שהייתה בשלטון הליכוד. במשך תקופה ארוכה, הממשלה הזאת הראתה סימנים שאכן כך היא פועלת. לאחרונה, בחודשים האחרונים הבנו ששורש הבעיה היא שבעצם מי שמופקד על כל הנושא של ההתיישבות ביהודה ושומרון, הוא שר הביטחון והוא לא עומד בהתחייבויות הקואליציוניות”.

שר הביטחון מונע הקמת יישובים, מבנים?

“בעיקר הגדלה של יישובים, תוכניות, גני ילדים, בתי ספר נכללים בכל הדברים האלה. הוא פשוט עוצר את ההתפתחות של ההתיישבות ביהודה ושומרון. זה בניגוד להסכמים הקואליציוניים. גם הביטחון האישי בחודשים האחרונים של תושבי יהודה ושומרון הולך ומתערער. יש למעלה מ־8,630 אירועים שמוגדרים על ידי פיקוד מרכז כאירועי טרור בשנת 2021, והמגמה ב־2022 לא משתנה”.

אלחייני טען כי גנץ מממש מדיניות אכיפה דורסנית, כהגדרתו, “כלפי ההתיישבות היהודית ואפס אכיפה כלפי האוכלוסייה הפלסטינית”.

עם זאת, הדגיש: “שלא תבינו אותי לא נכון, אני בעד שתהיה בנייה חוקית ומסודרת, אבל אני גם אומר שחוק לא יכול להיות רק כלפי צד אחד. יש אצל הערבים בנייה בלתי חוקית ואין כמעט אכיפה. לא הורסים להם, כי מה? כי פוחדים מהאיחוד האירופי? כי פוחדים מהערבים? לא יכול להיות שהחוק יהיה אך ורק כלפי אוכלוסייה מסוימת”.

אתה חושב שצריך להישאר בחומש?

“אני חושב שמה שהיה, הוא שיהיה”.

“ההסכם עם אביתר הראה סימנים של ממשלה ימנית”

אלחייני טען כי אם הוא היה יודע שיש משמעות לכך שרע”ם, מרצ והעבודה על ההתיישבות ביהודה ושומרון, הוא לא היה נותן יד להקמת הממשלה, לדבריו.

מבני גנץ, אתה מאוכזב?

“מאוד. לא רק אני מאוכזב, מסתבר שהוא כמעט מסתכסך עם כל אחד בממשלה הזאת. יותר ויותר מתגלה שבני גנץ הוא מופע של אדם אחד. הוא לא שחקן קבוצתי.

“הוא עושה מה שבא לו. ראש הממשלה ישב עם שר הביטחון לפני 3 שבועות וביקש ממנו, ‘אנא, תקבע מועד לכינוס מועצת התכנון העליונה’, והוא פשוט נפנף אותו, כך לא מתנהג שר ביטחון”.

אתה אומר שזה גם פוליטיקה אצל בני גנץ?

“זה בעיקר פוליטיקה ואישיות מאוד בעייתית”.

אז אולי הוא לא צריך להיות במקום, אולי הוא נכשל?

“יכול להיות”.

אתה קורא לו להתפטר?

“אני לא קורא לאף אחד להתפטר. אבל אם המדיניות שלו תמשיך ככה, בהחלט, הוא לא צריך להיות שם. כמו רכב שיש בו 4 גלגלים ובאחד מהם יש פנצ’ר, או מתקנים אותו או מחליפים אותו”.

אז צריך להחליף אותו?

“לגמרי. אם הוא לא מקיים את ההסכמים הקואליציוניים. אם הוא לא עומד בהתחייבויות שהוא נתן, איך אתה יכול לעמוד מול הבוחרים שלה ולומר להם, ‘אני עומד בהתחייבויות’ ואתה לא עומד בהתחייבויות”.

הוא  הסביר: “אני תמכתי בממשלה הזאת והיום אני אומר שהממשלה הזאת, צריך להפיל אותה, כי המחויבות שלי כראש מועצת יש”ע, היא בראש ובראשונה כלפי ההתיישבות ולא שום אינטרס אחר, היא מעל אינטרס מפלגתי. כשאני בא ואומר שצריך להפיל את הממשלה הזאת, יש לזה השלכה רוחבית לכל מה שקורה בממשלה הזאת. אז אני לא עושה מעניין הנוחות, אני מצביע מי הבעיה, אבל אני לא משחרר מאחריות את היתר”.

אתה יכול להגיד שאתה מתגעגע לממשלה הקודמת, במצב הדברים כמו שהוא?

“שאלה קשה, ימים יגידו. אני לא יודע להגיד לך בוודאות מוחלטת. כרגע, אני חושב שיש עוד סיכוי לשינוי, אבל אני לא יכול להגיד לך בוודאות. שאלה קשה”.

מנגד, שר הדתות מתן כהנא לא מתרשם שבני גנץ מתכוון לבלום את הבנייה בהתנחלויות. כהנא אמר לגלי צה”ל: “מבחינתנו, המשך הבנייה ביו”ש היא תנאי בסיסי להקמת הקואליציה. כל מי שחתם על ההסכמים להקמת הממשלה יודע שזה חלק מהחתונה אליה הוא נכנס. אינני מתרשם שהוא מתכוון להמשיך את ההקפאה. נעמוד על כך שהבנייה ביו”ש תמשיך”.

שר המשפטים גדעון סער אמר אמש ב’פגוש את העיתונות’: ”היו לי מספר שיחות על הנושא עם השר גנץ. הסמכות, בנושא מועצת התכנון העליונה, היא של שר הביטחון. אני אעמוד על נושא ההתיישבות ביהודה ושומרון. בממשלה הזו לא תהיה הקפאה, לאמירה שלי יש משקל ואני מאמין שהעניין הזה יסתדר בימים הקרובים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות