דוח שירות התעסוקה חושף: הערים החרדיות קמו ממשבר הקורונה

זמן טוב לחיפוש עבודה: על כל משרה פנויה יש רק מובטל אחד שמחפש עבודה • לאחר שחודשים רבים במשבר הקורונה היו במעלה הרשימה ערים חרדיות, בחודשיים האחרונים - ינואר ופברואר, העיר החרדית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר היא ביתר עילית, שדורגה רק במקום ה-26
יוני גרין
י"ט אדר ב' התשפ"ב / 22.03.2022 16:11

דופק שוק העבודה: היום (שלישי) מפרסם שירות התעסוקה את ‘דופק שוק העבודה’, המבקש לסכם את מגמות התעסוקה שאפיינו את חודש פברואר 2022, ולפיו מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה זהה למספרם ערב משבר הקורונה ועמד בפברואר על 163.8 אלף בלבד.

מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה ירד בכ-5,500 שהם 2.9% בחודש פברואר בהשוואה לינואר.

הממצאים העיקריים של הדו”ח:

• התפלגות דורשי העבודה לפי סוג תביעה: מאז היציאה מהסגר השלישי ישנה מגמת ירידה עקבית במספר תובעי האבטלה, כאשר התמהיל בין תובעי האבטלה לתובעי הבטחת ההכנסה משתנה.

בעוד ערב המשבר היחס ביניהם עמד על 1.73 (כלומר על כל תובע הבטחת הכנסה אחד יש כמעט שני תובעי אבטלה), הרי שבפברואר 2022 היחס עמד על 1.2 בלבד – 85.6 אלף לעומת 71.2 אלף.

• בין היצע לביקוש: יחס של 1.1 בלבד בין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות, הנמוך ביותר מאז 2009: בראשית 2021 על כל משרה פנויה התמודדו כ-12 דורשי עבודה, ואילו בפברואר 2022 התמודדו 1.1 בלבד. מדובר ביחס הטוב ביותר מאז 2009, וטוב בהרבה גם מזה שנרשם בישראל ערב המשבר (1.7). משמעות הדבר, לכאורה, שבפני דורשי העבודה עומדות אפשרויות תעסוקה רבות יותר מבעבר.

• התפלגות דורשי העבודה לפי קבוצות גיל:  ירידה במספר דורשי העבודה בכל קבוצות הגיל, אם כי בעצימות משתנה מה שהשפיע במקצת על התפלגות דורשי העבודה לפי גיל: התפלגות דורשי העבודה לפי גיל בפברואר, ולמעשה מאז פרוץ המשבר, שונה מזו שנהגה קודם למשבר כאשר השונות היותר משמעותית היא בשיעור הצעירים, שאף שנמוך משמעותית מזה שנרשם בראשית 2021 (43.16% בינואר 2021 לעומת 26.21% בפברואר 2022) אך עדיין גבוה משיעורם ערב המשבר (ינואר 2020, אז עמד על 23.12%).

• התפלגות דורשי העבודה לפי מגדר: כמו לפני המשבר ובמהלכו, כך גם לאחריו – נשים מוסיפות להוות רוב בקרב דורשי העבודה ושיעורן עמד על 52.5% (גבוה במקצת בהשוואה לינואר)

• התפלגות דורשי העבודה לפי קבוצות אוכלוסייה: שיעור הערבים בקרב דורשי העבודה ירד ב-0.15 נקודות האחוז בהשוואה לחודש הקודם, אך שיעורם מוסיף להיות גבוה משמעותית משיעורם באוכלוסייה ועמד על 35.3%, בדומה לתמונת המצב בינואר.

• התפלגות דורשי העבודה לפי אשכולות חברתיים-כלכליים: בדומה לינואר, גם החודש נרשמה עלייה קלה בקרב אשכולות הקצה (גבוהים ונמוכים) לעומת ירידה באשכולות הביניים.

• התפלגות דורשי עבודה לפי משלחי יד: נעצרה מגמת העלייה בשיעור בעלי המיומנויות הנמוכים שאפיינה את החודשים האחרונים, אך בשירות מעריכים כי אין זה מלמד בהכרח על חזרתם לעבודה וייתכן מאוד שהופסקה זכאותם וטרם שבו למעגל העבודה

• שיעור דורשי העבודה בערים מעל ארבעים אלף תושבים: גם בפברואר 2022, הערים הערביות והמעורבות בראש הרשימה עם שיעורי דורשי עבודה גבוהים משמעותית.

מבין עשר הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר שש הן ערביות, אחת מעורבת (עכו) ושלוש הן ערי מהפריפריה הצפונית והדרומית (דימונה, צפת וטבריה). בראש הרשימה נמצאת אום אל פחם, והיא העיר היחידה בעל שיעור דורשי עבודה הגבוה מ-10%, ושיעור דורשי העבודה בה עמד בפברואר על 10.1%.

יצוין, כי לאחר שבחודשים רבים במהלך המשבר יכולנו לראות במעלה הרשימה גם ערים חרדיות, בחודשיים האחרונים – ינואר כמו פברואר – העיר החרדית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הייתה ביתר עילית (3.2%, בדיוק כמו בינואר) דורגה במקום ה-26 בלבד, והבאה אחריה היא בני ברק עם שיעור של 1.9% מה שהקנה לה את המקום ה-46 ברשימה בלבד (בינואר עם 2% ובמקום ה-44).

כאשר בוחנים את שיעורי השינוי במספר דורשי העבודה בהשוואה לחודש ינואר עולה תמונת מצב מעורבת – מחד, במרבית הערים נחוותה ירידה במספר דורשי העבודה, אשר מתכתבת עם הירידה הכללית במספר דורשי העבודה בחודשים האחרונים. כאשר הערים שחוו את שיעור הירידה הגבוה ביותר במספר דורשי העבודה הן רעננה (7.3%), קריית אונו (7%), מודיעין עילית (6.8%), נס ציונה ודימונה (6.7% כל אחת).

מאידך, ב-12 ערים נרשמה עלייה במספר דורשי העבודה בהשוואה לחודש הקודם, כאשר בראש הרשימה נמצאת גן שמואל עם 7.3%, אחריה רמת השרון עם 5.5% ופרדס חנה עם 3.2%.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות