הנציב: ‘על שופט להיזהר באמירה שעלולה להתפרש כפוגענית בדתיים’

נציב תלונות הציבור על שופטים דן במכתב תלונה ששיגר 'בצלמו' נגד שופט העליון יצחק עמית - על שהתבטא בזלזול כלפי שומרי המסורת, כשאמר: “פסח זה דיאטת מצות” • הנציב דחה התלונות: "לא מצאתי כי יש בדברי השופט משום הבעת זלזול", אך הבהיר: "מן הראוי להיזהר באמירת דברים"
חיים טוויל
י"ח אדר ב' התשפ"ב / 21.03.2022 10:49

פרסום ראשון בחרדים 10: לפני כשבועיים, במהלך דיון  בעתירה על הדרישה של ארגונים אנטי דתיים לאפשר הכנסת חמץ לבסיסי צה”ל, התבטא שופט בית משפט העליון, השופט  יצחק עמית, בזלזול רב כלפי מיליוני שומרי מצוות ומסורת  כשאמר: “פסח זה דיאטת מצות”.

דבריו עוררו סערה ציבורית רחבה ואף נדרשה פסילתו בדיון בתיק.

בעקבות הדברים החמורים, שיגר מנכ”ל ארגון ‘בצלמו’ שי גליק, תלונה חריפה לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם, בה טען כי השופט הפר כללי אתיקה רבים החלים עליו. בתלונה הוצג הדיווח מאתר חרדים 10.

גם שפרירה אלישיב שיגרה תלונה אל הנציב בה טענה, כי “דברי השופט הם זלזול באחת המצוות שעם ישראל מקפיד עליהן מזה אלפי שנים”.  לדבריה, היא מניחה שהוא לא היה מזלזל באופן כזה במנהג או הלכה של בני דת אחרת. לדעתה, “השופט צריך לקבל נזיפה חמורה על ההתבטאות הזו, ולפרסם התנצלות”. אלישיב ביקשה כי הנציב יבהיר גם לכלל השופטים שלא יזלזלו “בהלכות ומנהגים שלנו”.

בהחלטתו – המתפרסמת כאן לראשונה – כתב הנציב אורי שהם: “לא מצאתי כי יש בדברי השופט משום הבעת זלזול או תקיפה מצידו של הציבור הדתי והמסורתי כפי שנטען בתלונות. גם אם ניסוח הדברים אולי לא ערב לאוזניהם, יש להבין אותם כפשוטם, כשהמילה ‘דיאטה’ היא מילה שגורה בשפתנו ופירושה תפריט תזונה, וכאן – תפריט המבוסס על מצות משך שבעה ימים. הא ותו לא.

“יחד עם זאת, ולמרות חופש הביטוי הנתון לכל שופט בעניינים הנוגעים להליך המשפטי שבפניו, מן הראוי להיזהר באמירת דברים שעלולים להתפרש, בטעות ומבלי שזו הייתה הכוונה, כפוגעניים בקרב ציבור זה או אחר בחברה הישראלית”.

הנציב קבע כי “התלונות נדחות”.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו, אמר בתגובה: “אני מברך על דברי הנציב החד-משמעיים שעל שופט לא להתבטא בצורה פוגענית כלפי ציבור חרדי או כל ציבור אחר בחברה הישראלית.

“לדעת רוב אזרחי ישראל, על בג”ץ לא לדון בכלל בנושאי ציבור ולהשאיר זאת לכנסת ישראל, בה מיוצגים כלל אזרחי ישראל.

“לצערנו, בג”ץ מזמן רומס את הכנסת ואת הדמוקרטיה. עליו לפחות להתחשב בציבור ולהתבטא בצורה שמכבדת את רגשות הציבור ולא להיות תקוע במגדל השן. נקווה שבג”ץ יפנים את מקומו ויכבד את רצון רוב העם באי הכנסת חמץ לבסיסי צה”ל בפסח ובשאר הנושאים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    המנקה
    21/03/2022 11:57
    צבי
  1. אפילו לא מתביישים לפרסם. את דברי הנציב. פושה וחרפה.

  2. נוחעם
    21/03/2022 20:15
    כאילו
  3. מצוה אלוקית לאכול מצה דבר ש-90 אחוז מהעם מקיים להגיד “דיאטת מצות” יעני איזה מנהג זניח מומצא!? בושה! אין שופטים בישראל.