זעם בישראל על זלנסקי: “התקפה בוטה, השוואה מקוממת לשואה”

חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית הגיבו בכעס לנאום נשיא אוקראינה • השר יועז הנדל: "אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה הנוראה של השואה" שטייניץ: "השוואה בין מלחמה רגילה להשמדת מיליוני יהודים - עיוות מוחלט של ההיסטוריה" • גפני: "לא היה צריך לעשות את ההשוואה לשואה האיומה"
חרדים 10
י"ז אדר ב' התשפ"ב / 20.03.2022 19:40

שרים בכירים בממשלה תקפו הערב (ראשון) בחריפות את נאומו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי וטענו כי בדבריו הוזיל את זכר השואה.

שרים בכירים בממשלה אמרו לחדשות 12, כי הנאום היה “התקפה בוטה ומוגזמת על ישראל”.

לדבריהם, “זה לא משקף את המאמץ הישראלי בכל הגזרות – בגזרת התיווך ובגזרת הסיוע ההומניטרי”. השרים הוסיפו כי “תמיד אפשר לשפר ולתקן, אבל ישראל יוצאת מגדרה כדי לסייע לאוקראינים במגבלת האפשרויות הקיימות”.

שר החוץ יאיר לפיד  בחר להתעלם מהשוואה מעוררת המחלוקת שעשה נשיא אוקראינה לשואה,  והגיב לנאום נשיא אוקראינה: “אני חוזר ומגנה את ההתקפה על אוקראינה ומודה לנשיא זלנסקי על שחלק את רגשותיו ואת מצוקת העם האוקראיני עם חברי הכנסת והממשלה.

“נמשיך לסייע ככל שביכולתנו לעם האוקראיני ולעולם לא נפנה את גבנו למצוקתם של אנשים היודעים את זוועות המלחמה”.

השר יועז הנדל מותח ביקורת על דבריו של נשיא אוקראינה בנאומו לכנסת: “אני מעריך את נשיא אוקראינה ותומך בעם האוקראיני בלב ובמעשה, אבל אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה הנוראה של השואה, רצח עם שבוצע גם באדמת אוקראינה. המלחמה נוראה אבל ההשוואה לזוועת השואה והפתרון הסופי מקוממת”.

גם באופוזיציה ביקרו בחריפות את נאום זלנסקי.

ח”כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית הגיב לנאומו של זלנסקי: “‏אני לא מבין אוקראינית, אבל אם התרגום ששמעתי מדויק, זלנסקי ביקש מאיתנו להתנהג כלפי האוקראינים כמו שהם התנהגו כלפינו לפני 80 שנה. מצטער, נראה לי שניאלץ לדחוח את בקשתו. בכל זאת, אנחנו אומה מוסרית. אור לגויים”.

יו”ר הציונות הדתית ח”כ בצלאל סמוטריץ׳: “השתתפתי בנאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי בזום כדי להביע סולידריות עם אוקראינה מול התוקפנות הרוסית. הביקורת שלו על ישראל לגיטימית וכך גם העלאת הציפיות שלו מאיתנו. לא כך ההשוואה המקוממת והמופרכת לשואה והניסיון לשכתב את ההיסטוריה ולמחוק את מעורבות העם האוקראיני בהשמדת היהודים בה”.

יו”ר יהדות התורה ח”כ משה גפני: “ליבנו עם העם האוקראיני, אבל הנשיא זלנסקי לא היה צריך לעשות את ההשוואה לשואה האיומה, ועוד מול כנסת ישראל”.

ח”כ אורית סטרוק: “‏לבנו, כמו גם תמיכתנו ומאמצינו, עם העם האוקראיני, שעובר עכשיו מתקפה אכזרית, חסרת הצדקה, שגובה קורבנות קשים. מכאן ועד ההשוואה לשואה – המרחק רב. ההשוואה לנאציזם, השימוש בביטוי ‘הפתרון הסופי’, והאיזכור של באבי יאר – לא במקום, וכחברי בית הנבחרים של מדינת ישראל – אסור לנו להסכים לכך”.

ח”כ יואב קיש: “מלחמה היא רעה וקשה וגוררת קורבנות ומחיר דמים מיותר. שואה זה לא. שואה זה בין השאר רצח עם מכוון, זה משרפות, זה תאי גזים, זה קברם המוניים, רצח נשים וילדים בכוונה תחילה. לשואה אין מילה אחרת חוץ משואה. היא שואה לא מלחמה”.

ח”כ אפרת רייטן הגיבה: “זה היה מעמד מורכב לא רק בגלל האילוצים של הזום, אלא בגלל הדברים הנוקבים שאמר נשיא אוקראינה זלנסקי. למרות הקושי אסור לשכוח שהנשיא מייצג מדינה ומיליוני אזרחים שנלחמים על חייהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות