זלנסקי נזף בח”כים: ‘למה אתם שולחים לנו כיפת ברזל?’

נשיא אוקראינה נשא דברים מול הח"כים, ותקף את מדיניות הסיוע הישראלית לאוקראינה • "מדוע אנו לא יכולים לקבל מכם נשק? מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה?" • השווה את עליית הנאצים לשלטון בגרמניה לפלישה הרוסית • זלנסקי: "ניתן לתווך בין המדינות - אך לא בין הרע לטוב"
חרדים 10
י"ז אדר ב' התשפ"ב / 20.03.2022 19:00

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נשא הערב (ראשון) נאום וידאו בפני חברי הכנסת והשרים במשכן הכנסת.

זלנסק פתח בחיבור הקיים, לדעתו, בין העם היהודי לעם האוקראיני: “אני מודה לכם מאוד על התמיכה, חברי הכנסת, העם הישראלי כולו. קהילות אוקראיניות ויהודיות תמיד היו קשורות זו בזו וקרובות”.

בפתח דבריו, זלנסקי ציטט את גולדה מאיר: “אנחנו רוצים לחיות, אבל השכנים שלנו רוצים שנמות”.

לדבריו, “העם שלנו מחפש ביטחון, בדיוק כמו העם שלכם. ניתן לתווך בין המדינות – אך לא בין הרע לטוב”.

זלנסקי ערך השוואה בין השואה לבין המלחמה של רוסיה באוקראינה: “אנו חיים במדינות שונות ותנאים שונים, אבל שני העמים חיים תחת איום. תחשבו על 24 בפברואר – הפלישה הרוסית לאוקראינה. ב-24 לפברואר 1920 נוסדה המפלגה הנאצית בגרמניה שרצחה מיליונים. הצבא הרוסי הרג אלפים. מיליונים ללא קורת גג. העם שלנו נודד בעולם ומבקש לחיות בשלום, ממש כמו שהעם שלכם חיפש. מדובר במלחמה לא צודקת, העם הרוסי הורס – והעולם מביט.

“הקשיבו לדברי הקרמלין, הם נשמעים כמו המפלגה הנאצית. הנאצים קראו לזה הפתרון הסופי, אתם זוכרים את זה. עכשיו גם במוסקבה אומרים ‘פתרון סופי’, אבל הפעם מדברים על העם האוקראיני”.

הוא מתח ביקורת על ממשלת ישראל בפנייה ישירה לתושבי המדינה. “עם ישראל – ראיתם את הטילים הרוסיים פוגעים בקייב, בבאבי יאר, באנדרטה לקורבנות השואה. הטילים הרוסיים פגעו גם באומן, מה יישאר מערי אוקראינה אחרי המלחמה? האם אפשר להסביר את האדישות? למה אתם לא בוחרים צד? האדישות הורגת.

“ישראל יודעת שמערכת כיפת ברזל היא הטובה בעולם, אפשר לשאול מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מישראל נשק? מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות על רוסיה? עם ישראל, עכשיו זו הבחירה שלכם”.

זלנסקי הוסיף כי ישראל לא מפעילה לחץ על העסקים ברוסיה, “אך אתם צריכים לתת את התשובות ולחיות איתן. האוקראינים עשו את בחירתם לפני 80 שנה כשהצילו יהודים. עם ישראל, עכשיו זו הבחירה שלכם”.

את הדיון פתח יו”ר הכנסת, ח”כ מיקי לוי, שפנה לנשיא זלנסקי. “ברצוני להודות לך אדוני הנשיא ידיד ישראל, על שאתה מכבד אותנו בנוכחותך ומפנה זמן בימים הקשים הללו כדי לדבר בפני חברי הכנסת והממשלה בישראל.

“בתוקף תפקידי כיושב-ראש בית המחוקקים של מדינת ישראל אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו וסובל אבידות קשות בגוף ובנפש ולשלוח מכאן, מירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה”.

הוא הוסיף:  “כפי שאמרתי בשיחתי עם יושב-ראש הפרלמנט האוקראיני: ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי וצריך לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר מהר להפסקת האש ולסיום המלחמה.

“ברוח חזון הנביא ישעיהו ‘וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה’. כולי תקווה כי מאמצי התיווך של ראש הממשלה בנט וגורמים בינלאומיים נוספים, יישאו פרי ויביאו לסיומה של הטרגדיה שעוברת על העם האוקראיני”.

126 ח”כים, שרים וסגני שרים צפו בדברי זלנסקי. ברשימה המשותפת החרימו את הנאום.

בניגוד לפרלמנטים בעולם, הח”כים בישראל נמנעו מעמידה וממחיאות כפיים. כמה ח”כים בודדים מחאו כפיים בסיום.

יו”ר הכנסת מיקי לוי אמר לפני נאום זלנסקי: “ברצוני להודות לך אדוני הנשיא ידיד ישראל, על שאתה מכבד אותנו בנוכחותך ומפנה זמן בימים הקשים הללו כדי לדבר בפני חברי הכנסת והממשלה בישראל. בתוקף תפקידי כיושב ראש בית המחוקקים של ישראל, אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו וסובל אבידות קשות בגוף ובנפש ולשלוח מכאן, מירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה.

“ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי, וצריך לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר מהר להפסקת האש ולסיום המלחמה. כולי תקווה כי מאמצי התיווך של ראש הממשלה בנט וגורמים בינלאומיים נוספים, יישאו פרי ויביאו לסיומה של הטרגדיה שעוברת על העם האוקראיני”.

מעבר ללוי, נכחו במשכן הח”כים שלמה קרעי, גלית דיסטל אטבריאן וגדי יברקן מסיעת הליכוד, וכן מיכאל ביטון, שמחה רוטמן, ואוריאל בוסו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זלנסקי צודק אבל אנו בעד פוטין
    21/03/2022 01:57
    יפת