הלוויית הרב קנייבסקי מלמדת אותנו עד כמה יוצא דופן הציבור החרדי

"חברה שאינה מעריצה סלבריטיז בשקל המלאים ביוהרה, אלא חכמים גדולים המלאים בתורה, ומתמסרת באהבה להנהגתם של זקני רבניה הגדולים" • הרב חיים נבון על הלווית מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל
הרב חיים נבון
י"ז אדר ב' התשפ"ב / 20.03.2022 10:12

ההכנות יוצאות הדופן לקראת הלווייתו של הרב קנייבסקי מלמדות אותנו שוב עד כמה יוצא דופן הציבור החרדי בישראל.

קל מאוד לבקר את הציבור הזה, ולעתים בצדק, אבל כדאי לזכור קודם כל כמה הישגים כבירים יש לו.

כאשר קבוצה שמנתה בשנות החמישים כמה אלפים בודדים, שכל הידענים ניבאו לה הכחדה מהירה, גדלה עשרות מונים בתוך שבעים שנה, זה מעיד שהיא מציעה איכויות יוצאות דופן. תכונותיה אינן מושלמות – כי מי מושלם בעולם הזה – אבל יוצאות דופן.

כשאנשים אומרים לי: טוב, זה משום שיש לחרדים הרבה ילדים – ההסבר הזה הוא בעיניי עלוב למדיי. גם לאדוקים במאה התשע עשרה היו הרבה ילדים, ורובם נטשו את דרך התורה והמצוות. גם בלי השכלה חילונית, אפשר לעזוב את העולם החרדי בגיל שש עשרה, ולהסתדר בחיים לא רע. הרבה יותר טוב ממה שהסתדר נוטש וולוז’ין הממוצע בזמנו.

החרדים לא נוטשים, כי החברה החרדית מספקת להם היום משהו ששום מקום אחר לא מסוגל לספק. גם לא הציונות הדתית.

בעולם שפירק את הקהילתיות לטובת היפר-אינדיבידואליזם מוקצן; שנטש את האמונה בערכים מוחלטים לטובת רלטיביזם מוסרי; שלא מאמין בידע מוחלט ובחוכמה אמיתית, אלא בריבוי נרטיבים – החרדים מוכיחים איזו עוצמה יש לקהילה איתנה, שמאוגדת סביב אמונה ברורה, וחיה בצימאון ללימוד ולחוכמה של אמת.

בעידן שלא מחק את החיים הדתיים אך הפך אותם ללייף-סטייל, החרדים מראים כמה עוצמה יש גם היום לדתיות של פעם, ואיזו תמורה יש לעמוד שדרה ערכי מוצק. ועל כל זה, המחקרים מלמדים שהם גם האוכלוסייה הכי מאושרת בישראל.

נכון, לכל זה יש מחירים גדולים, וכל זה נעשה על ידי הפיכת הקהילה החרדית למסדר דתי, עם הרבה תוצאות לוואי לא רצויות. יש לי הרבה מה לומר גם בצד הביקורת, אך בערב הזה אציין את התפעלותי הרבה מהצד השני של המטבע: מחברה שאינה מעריצה סלבריטיז בשקל המלאים ביוהרה, אלא חכמים גדולים המלאים בתורה, ומתמסרת באהבה להנהגתם של זקני רבניה הגדולים. תנצב”ה.

• מתוך דף הפייסבוק של הרב חיים נבון

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא מעוקצך ולא מדובשך...
    21/03/2022 13:16
    אודי
  1. לא צריך “מחמאות” מ”רב” ציוני דתי כשתמיד אהוא מוסיף את ה”אבל”….