מרן הגר”ח זצ”ל נטמן ליד רעייתו, כל הצירים נפתחו • עדכונים שוטפים

מאות אלפי מלווים, ובראשם גדולי תורה, רבנים, אדמו"רים וראשי ישיבות ליוו את מרן זצ"ל בדרכו האחרונה • עיריית ב"ב פזרה עשרות מסכי ענק ומערכות רמקולים ברחבי העיר • כוחות המשטרה עזבו את חלקת הקבר, ובמקום התפתחו דחיפות של המונים • ואלה הם זמני ניחום אבלים
יוסף גרינבוים וחיים טוויל
י"ז אדר ב' התשפ"ב / 20.03.2022 09:17

‘הלווית המיליון’ של מרן הגר”ח קנייבסקי זצ”ל: בשל החשש כי לא יהיה ניתן להיכנס לבני ברק כבר בשעות הבוקר המוקדמות, הגיעו כבר אמש רבבות גברים, נשים וילדים לעיר, כאשר האלפים עשו את דרכם בתחבורה ציבורית, ברכבת מירושלים וברכבים פרטיים.

המונים מהבאים לנו בבתי כנסת ובישיבות, בעוד אחרים סבבו עם מזרנים והתנחלו אצל  משפחות שפתחו את ביתן כדי לארח את הבאים אל הלוויה.

לקראת השעה 1:00 בלילה נפרצו המחסומים שהמשטרה הציבה ברחוב רשב”ם ואלפים צבאו על ביתו של מרן זצ”ל.

בשעה 5:00 בבוקר נכנסו לבני ברק  אלפי שוטרים וכוחות ביטחון לקראת אבטחת מסע הלוויה.

צילום: קבוצת מדברים תקשורת

19:30 –  עם פתיחת כלל הצירים לתנועה רגילה:  קווי אגד חוזרים בהדרגה לאיסוף בתוך העיר בני ברק. קווים נוספים יחזרו למסלול רגיל בעיר החל משעה 20:00. קווי גלים לאופקים נתיבות ותפרח יחזרו לאסוף במסלולים הרגילים מחר בבוקר.

19:00 – נפתחו לתנועה כלל החסימות בבני ברק והאיזור.

18:15 –  זמני ניחום אבלים בבית מרן זצ”ל: בין 11:00-14:00 לפני הצהריים, ובין 17:00 ל-22:00 בערב.

18:12 – יו”ר יהדות התורה ח”כ משה גפני שוחח עם מפכ”ל המשטרה  והודה לו על הניהול המופתי של מסע ההלוויה. כמו כן, שוחח ח”כ גפני עם שרת התחבורה ח”כ מירב מיכאלי והודה לה על מערך ההסעות של התחבורה הציבורית ורכבת ישראל להבאת ההמונים להלוויה וחזרה.

ח”כ גפני: “שיתוף הפעולה המלא בין משטרת ישראל וכלל הגורמים הרלוונטים למשפחת הרב, הנציגים הממונים, הרשויות המקומיות ואירגוני החירום וההצלה, הם שהובילו לסיומו של מסע ההלוויה ההיסטורי הזה על הצד הטוב ביותר, ומגיע להם מילה טובה על כך.”

15:45 –  מתנדבי איחוד הצלה העניקו בשעות האחרונות סיוע רפואי ראשוני לכ-100 נפגעים קל במהלך מבצע האבטחה הרפואית בהלווייה. מדובר במקרים של חבלות ופציעות, עלפונות, נפילות מגובה ומקרים רפואיים נוספים שטופלו בזירה ובמרפאות איחוד הצלה. חלקם פונו לבתי החולים באמבולנסים של איחוד הצלה.

15:44 –  המשטרה מסירה את המחסומים ברחוב חזון איש בבני ברק.

15:35 –  סנ”צ גיא לוי, ראש מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה, אומר לכאן חדשות כי ההיערכות המשטרה תהיה עד השעה 22:00. “כביש 4 יישאר סגור עד לפיזור אחרון המשתתפים. מי שלא חייב לצאת למקום מסוים, שלא ייצא”.

15:11 – כוחות המשטרה עזבו כעת את חלקת הקבר, ובמקום התפתחו דחיפות של המונים, המבקשים להגיע אל הקבר.

14:59 – אחרי 3 שעות המתנה בהלוויה, נכנס האדמו”ר מצאנז לבית העלמין וכיסה ברגבי עפר את חלקת הקבר.

14:40 – לקראת חזרת המשתתפים בהלוויה ופיזורם: רכבת ישראל תפעיל החל מהשעה 15:00 ועד לשעות הלילה רכבות תגבור בשיטת ‘מלא וסע’ אל תחנת ירושלים יצחק נבון מתחנות: בני ברק, פ”ת קריית אריה, ת”א סבידור מרכז.

גשר גבעת שמואל. צילום: נתיבי ישראל

14:32 – למרות חסימות המשטרה, אלפים מבאי הלוויה פרצו למתחם בזמן קבורתו של הגר”ח, לאחר שטיפסו על גדרות. המשטרה מנסה לפנות את המסתננים.

14:25 –  נסתם הגולל: מרן הגר”ח זצ”ל הובא למנוחות ליד רעייתו הרבנית בת שבע ע”ה, בבית העלמין זכרון מאיר בבני ברק.

14:05 – המיטה הורדה  מהרכב בדרכה לחלקת הקבר. עשרות אנשים בלבד משתתפים במסע ההלוויה בבית הקברות. עימותים  בכניסה לבית העלמין בין המלווים למשטרה בניסיון לפרוץ את המחסומים. חלק פרצו את המחסומים ונכנסו אל שטח בית העלמין.

הפריצה בית העלמין, וחובשים נושאים ילדים על הכתפיים, למנוע אסון. צילום: קבוצת מדברים תקשורת

13:56 – הרכב ובו מיטת מרן  זצ”ל הגיע לפתח בית העלמין.

13:35 – מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: במחלקה לרפואה דחופה בבית החולים ספרא לילדים בשיבא התקבל ילד בן 7 במצב קל לאחר נפילה מגובה מטר בדרכו ללוויית הרב קנייבסקי זצ״ל. הילד סובל מפציעה בידו, נבדק ומטופל ע”י צוות המלר״ד.

צילום: איחוד הצלה

13:25 – מסע ההלוויה יוצא כעת בדרכו לבית העלמין זכרון מאיר.

13:25 – בשיאו של מסע ההלוויה:  הגאון רבי משה סמוטני הכריז בשם מתפללי בית המדרש לדרמן, על הכתרתו של בן הגר”ח זצ”ל, הגאון רבי יצחק שאול קניבסקי למרא דאתרא של בית מדרשו ‘לדרמן’.

13:13 – באפליקציית התחבורה הציבורית Moovit נרשמה בין השעות 06:00-12:00 ירידה של כ-33% לעומת יום ראשון שעבר, ואפליקציות Zoom ו-Teams המשמשות לפגישות וידאו זכו לעליות נאות בין השעות 09:00-12:00. כך דווח בחדשות 12.

חנות מכשירי חשמל. צילום: בועז בו ארי

13:13 – גם נתוני חברות פלאפון מראים כי הציבור נשאר בבית בעקבות הלוויה, ומי שכבר יצא מהבית – הקדים לצאת: בין השעה 06:00-07:00 נרשמה עלייה של 22% בשימוש ב-Waze והחל מהשעה 07:00 ועד השעה 12:00 חלה ירידה של כ-8% בשימוש באפליקציה, לעומת יום ראשון שעבר באותן השעות. כך דווח בערוץ 12.

13:00 – בנו של מרן זצ״ל, הגאון רבי שלמה קנייבסקי מספיד כעת.

12:57:  עד כה טופלו 78 נפגעים קל במסע הלווייה. מדובר בפצועים מחבלות ופציעות עקב הדוחק הרב, נפילות מגדרות ותחנות אוטובוס, חתכים, ובעיות נשימה קלות. “כבר אירעו מספר מקרים של נפילות מגובה שהסתיימו עד כה למרבה הנס בפצועים קל. חשוב להימנע מטיפוס על גגות, גדרות, ומרפסות שאף עלולות לקרוס ולגרום לאסונות ופציעות”.

12:53: הגאון רבי יצחק זילברשטיין חזר להספיד.

12:43: מרן ראש הישיבה הגרי״ג אדלשטיין מספיד את מרן הגר”ח זצ”ל מרכבו ברחוב רשב”ם.  הגאון רבי יצחק זילברשטיין הפסיק את ההספד באמצע כדי לכבד את מרן ראש הישיבה להספיד.  “כל העולם היו מושפעים ממנו, אין את ההשפעות האלו כאן ובכל העולם. אין גברא רבה כמוהו בכל העולם, כל הדור יחסר את ההשפעה”, ספד הגרי”ג.

12:25: הגאון רבי יצחק זילברשטיין מספיד את מרן הגר”ח זצ”ל.

12:13 – נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן הגיע כעת למסע ההלוויה בבני ברק.

12:05 – בזמן ההלוויה: רוכב קורקינט חשמלי כבן 50  במצב אנוש כתוצאה מתאונה ברחוב ז’בוטינסקי בבני ברק.

12:00 – מסע הלוויה החל. אמירת סליחות על ידי הגאון רבי משה בויאר.

12:00 – בהנחית ראש העיר משה ליאון נפרשו עשרות מוקדי צפיה בהלווית מרן זצ”ל. בין מקומות השידור: בית כנסת עץ יוסף גבעת מרדכי. בית ספר פסגת דוד בפסגת זאב. רחוב זיכרון יעקב 5 ברוממה. רחוב ההפלאה בהר נוף. אולמות המנהל הקהילתי ברמות. שלוחות המנהל בבוכרים, מקור ברוך וגאולה.

11:57 – עד כה טופלו 25 נפגעים קל במסע הלווייה בבני ברק. מדובר בפצועים מחבלות קלות, פציעות, שהגיעו למרפאות איחוד הצלה שהוקמו בבני ברק למתן מענה מהיר בזמן ההלוויה. כמו כן: ילד שנפל מגדר פונה להמשך טיפול בבית חולים במצב קל.

11:47 – עיריית בני ברק: על פי הערכות הפיקוד, לפני פתיחת מסע ההלוויה: ברחובות בני ברק נמצאים כעת כ-750 אלף איש.

11:43 –  האדמו”ר מצאנז יצא בשעה 11:30 מביתו מנתניה לכיוון ההלוויה בלווי משטרתי.

11:22 – המשטרה מונעת יציאת אוטובוסים ממוקדים החרדים לבני ברק.

כביש 4 הפך למגרש חניה. צילום: קבוצת מדברים תקשורת

11:20 – נפתלי בנט, בפתח ישיבת הממשלה: “היום מובא למנוחות הרב קנייבסקי זכרו לברכה, גדול הדור. לכתו היא אבדה גדולה לעם היהודי. רבות דובר על סגפנותו: הדירה הפשוטה, אורח החיים הצנוע והדל, הוויתור על החומר לטובת הרוח.

האבל הגדול, ההמוני, הוא רגע יהודי מובהק: גיבורי התרבות של העולם היהודי הם לא ענקי חומר, הם ענקי רוח. אנשים שהקדישו את חייהם לתורה ולמצוות, ללימוד מעמיק, ולשימור המסורת.

שמו של הרב קנייבסקי ייזכר כחלק חשוב בהיסטוריה התורנית של עם ישראל: בנו של הסטייפלער ואחיינו של החזון איש. הוא המשיך את דרכם, את שימור העולם התורני של הקהילות החרבות באירופה – בארץ ישראל. יהי זכרו ברוך.

ההלוויה היא אירוע המוני, ועלינו להקפיד שהיא לא תסתיים – חלילה –באסון המוני. אני קורא לבאי הלוויה – לא להצטופף ולא להידחק. הטראומה של אסון מירון עדיין טרייה אצל כולנו, אסור לחזור על הטרגדיה הזו. אני מבקש מכולם אחריות אישית, להשגיח על הילדים בעיקר”.

צילום: דוברות איחוד הצלה

11:00 –  בעיר בני ברק נשמעה כעת צפירה המכריזה על ביטול מלאכה בעקבות מסע הלווייתו של מרן זצ”ל.

10:12 – מפכ”ל המשטרה, רנ”צ יעקב שבתאי, הגיע לבית הרב קנייבסקי בבני ברק.

10:12 – מרן ראש הישיבה הגר”ג אדלשטיין  שימש סנדק במעונו ברחוב ראב”ד לנכד נשיא ישיבת פוניבז הגר”א כהנמן. ויקרא שמו בישראל: שמריהו יוסף חיים.

10:00 – אלפים כבר מתקהלים סביב בית הרב קנייבסקי ברחוב רשב”ם בבני ברק, לקראת מסע ההלוויה שיצא בשעה 12:00, בעוד אלפים עושים את דרכם רגלית לעיר התורה והחסידות.

9:19 – הצאצא הראשון שנקרא על שמו של מרן זצ״ל. בשעה האחרונה נערכה ברית לנין מרן הגר״ח קנייבסקי זצ״ל נכד לחתנו הגאון ר’ יהושע צביון, בן לנכדו הרב יצחק ווגשל, ונקרא הרך הנולד שמריהו יוסף חיים.

9:19 – מאז שעות הלילה, מאות אנשים שהגיעו מכל הארץ להלוויה, זורמים לבית הכנסת הגדול של חסידות ויזניץ שנפתח על כל אגפיו ומבואותיו לקליטת הבאים. כיבוד מוגש לציבור.

9:15 – מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי סייר במסוק מעל בית העלמין.

שוטרים מתפללים ב’לדרמן’. צילום: עיריית בני ברק

8:45 – בשל העומס הצפוי בהלווייה – במשרד התקשורת קוראים לציבור להימנע מלעשות שימוש שאינו דחוף במכשירים הסלולריים באזור כדי לאפשר זמינות במצבי חירום ולהימנע מקשיים בהוצאה וקבלה של שיחות.

8:30 –  מפקד אגף התנועה, ניצב אלון אריה: “אין עומסי תנועה כבדים בגוש דן וזה בזכות המשמעת של הציבור הישראלי. יחד עם זאת, אני קורא לנהגים שלא צריכים להגיע לאזור – לא לעשות זאת. השיא עוד לפנינו”.

 

צילום: EP, ונתיבי ישראל

כבישים רבים נחסמו לקראת מסע ההלוויה כבר בשעה 6:00 הבוקר. כביש 4 נחסם לתנועה ממחלף מורשה עד מחלף השבעה; כל הכניסות והיציאות לבני ברק; רחוב ז’בוטינסקי מצומת בן גוריון ועד דרך רבין; הכבישים המובילים לרחוב ז’בוטינסקי; מחלף אלוף שדה עד דרך השלום; דרך אם המושבות מכיוון קניון איילון בשני הכיוונים; הירידות מקרית אונו וגבעת שמואל לכיוון כביש 471 וצומת שעריה לכיוון כביש 471 מערבה.

מביתו של הגר”ח זצ”ל הקימו הלילה  מדרגות, דרכן הורידו את המיטה ל’טהרה’ שנערכה לאחר הנץ, על ידי אנשי החברא קדישא ומנין תלמידי חכמים מבית הכנסת’ לדרמן’.

הרכב של מרן זצ”ל פורק מבפנים, לצורך הנחת המיטה.

צילום: קבוצת מדברים תקשורת

במטרה למנוע צפיפות וסכנה, ובכדי לאפשר לרבבות להשתתף, פזרה עיריית בני ברק עשרות מסכי ענק ומערכות רמקולים בכל רחבי העיר.

רחוב רשב”ם כולו וסביבת בית הרב נסגרו בצורה הרמטית.

האזור כולו וכל רחובות מרכז העיר יהיו לב ליבו של מסע ההלוויה ולכל אורכו יעמדו גם גדולי התורה והאדמו”רים.

הנשים מתרכזות בשני מוקדים:  רחוב הרב לנדא-רבי יהודה הנשיא ורחוב בן יעקב-בן דוד.

מסע ההלוויה ייצא בשעה 12:00 לכיוון בית העלמין זכרון מאיר’ בעיר, כאשר המיטה תובל ברכב בו נסע מרן זצ”ל  בשנים האחרונות. הרכב יוקף במאות שוטרי מג”ב.

במסע ההלוויה יינשאו הספדים מפי מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין – חבר מועצת גדולי התורה וגיסו של מרן זצ”ל.  אמירת פרקי תהילים וסליחות על ידי הגאון רבי משה בויאר.

מרן זצ”ל ייטמן לצד הרבנית ע”ה.

המשטרה לא תאפשר כניסה לתוך שטח בית העלמין וסביבתו, עד לאחר הקבורה.

 

 

צילום: יהונתן זינדל, פלאש90
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כותרת לא נכונה ! אצל הרב עובדיה ליוו מיליון אנשים והיום דיווחו על 700 אלף בערך
    20/03/2022 17:07
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כותרת לא נכונה ! אצל הרב עובדיה ליוו מיליון אנשים והיום דיווחו על 700 אלף בערך