בלי תיאום: ליברמן חתם על הסרת המכס על ייבוא פירות וירקות

שרי האוצר והחקלאות הכריזו על ביטול מידי של מכסים על מגוון פירות וירקות • הצווים נחתמו למרות שלא הושגה הסכמה עם נציגי החקלאים, ואיומי חלק מהשרים והח"כים שיפעלו לסיכול הרפורמה • ליברמן: "ההתנהלות הכוחנית לא הרתיעה אותנו" • החיסכון לצרכן צפוי לעמוד על 820 שקל בשנה
חרדים 10
י"ב אדר ב' התשפ"ב / 15.03.2022 12:36

שרי האוצר והחקלאות חתמו הבוקר (שלישי) על הצווים ליישום הרפורמה בחקלאות, במסגרתם יוסרו באופן מיידי המכסים על ייבוא לישראל של שורת פירות וירקות.

יש לך מושג איזה משקיע אתה? נסה את הרובוט שמבין באנשים והשקעות

הצו כולל ביטול מידי של המכס על אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד.

יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני חמש שנים, כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות.

לפי משרד האוצר, הפחתת המכסים צפויה להגביר את רמת התחרות בענף ולהוזיל את מחירי הפירות והירקות בצורה משמעותית. סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על כ-820 שקל בשנה לכל משק בית בהבשלה מלאה.

הצו נחתם למרות שלא הושגה הסכמה עם נציגי החקלאים,  ועל רקע איומים של חלק מהשותפות בקואליציה, כי יפעלו לסיכול הרפורמה.

במסיבת עיתונאים שכינסו שר האוצר ושר החקלאות, התייחס ליברמן להתנגדות בקואליציה: “הרפורמה בחקלאות לא הייתה בשלוף. בתקציב 22-21 זה הופיע. ניסינו לנהל משא ומתן עם כל הארגונים החקלאיים, עם הלובי החקלאי בכנסת – ולצערי לא הצלחנו להגיע להסכמות. ההתנהלות הכוחנית לא הרתיעה אותנו כי אנחנו פועלים לטובת האזרח”.

ליברמן הוסיף: “מה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו זה – מה יותר חשוב לפעול, לטובת אינטרסים קואליציוניים או לטובת האזרח, והתשובה היא בחתימה על הצו”.

שר החקלאות, עודד פורר, אמר: “אחרי דיונים ומו”מ אינטנסיביים הגיע הרגע בו חייבים לקבל החלטות. יש לנו מחוייבות לחקלאות הישראלית ולכלל אזרחי ישראל. הרפורמה הזו מחויבת גם כדי להציל את חקלאות ישראל, שכן הפריון בה לא עלה במשך 22 שנים. יש לנו מחוייבות להוריד מחירים לאזרחי ישראל שצריכים לקחת משכנתא כדי לקנות פירות בקיץ.

“אנחנו עושים מה שבמשך עשרים שנה לא עשו. צריכה ישירה בחקלאות, מענקי השקעות, חיזוק תוצרת הארץ וגם פתיחה לתחרות. הורדת המכסים מתבצעת אחרי בדיקה מעמיקה של חודשים ארוכים שבה כלל הגורמים, כולל החקלאים קיימו שיח מעמיק באופן ישיר. וגם הטמענו בצו שינויים שיגנו על עוטף עזה, הערבה, הגליל והגולן”.

לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של מאות מיליוני שקלים בשנה: תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד; הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון; תמיכה בסימון תוצרת מקומית; הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו’); והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות.

בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.

אתמול פורסם כי מדוח הביניים של הוועדה לבדיקת פערי התיווך לצרכן בנושא שהוגש לממשלה עולה, כי כ-60% מהסכום שמשלם הצרכן על פירות וירקות מועבר לחקלאים, וכ-40% לסיטונאים וקמעונאים.

לפי הוועדה, במבנה השוק הקמעונאי, שלוש רשתות השיווק הגדולות שולטות ביותר מחצי מענף הפירות והירקות וארבע הרשתות הגדולות שולטות בכ-62%.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות