גל מהגרים חדש: דאגה בישראל מהזינוק במספר הנכנסים מרוסיה

על רקע השינוי במדיניות הקליטה, בכיר בממשלה מתריע: "החמרת המצב ברוסיה תביא לגל מהגרים נוסף" • מאז פרוץ המלחמה הגיעו לארץ 6,126 אזרחי רוסיה - פי שלושה מבתקופה שקדמה ללחימה • ל-1,300 מתוכם הונפקו אשרות עלייה • מאז הפלישה הרוסית הגיעו לארץ 8,500 אוקראינים
חרדים 10
י"ב אדר ב' התשפ"ב / 15.03.2022 10:24

מאז החלה המלחמה באוקראינה ועד אתמול בשעות הבוקר, נכנסו לישראל 6,005 אזרחים אוקראינים שאינם זכאי חוק השבות. כך עולה מהצלבת נתונים בין סוכנות נתיב, העוסקת בהבאת עולים לארץ, לבין משרד הקליטה ורשות האוכלוסין וההגירה.

 

לפי דיווח של אריאל כהנא, הכתב המדיני של ‘ישראל היום’, גורמים במערך ההגירה מדברים בשיחות פנימיות על “מטוסים מלאים באוקראינים, מבלגיה וממדינות נוספות, בדרכם לישראל”, בעקבות מדיניות פתיחת השערים החדשה, שעליה הכריזה שרת הפנים איילת שקד.

על פי ההערכות של גורמי מקצוע, בעקבות המדיניות הישראלית יהיה גל גדול של אוקראינים שינסו להיכנס לישראל, גם אם אין להם בני משפחה או חברים בארץ.

אתמול הגיעו לנתב”ג אזרחים אוקראינים שכבר ניסו להיכנס לישראל בעבר בתואנות שווא – וגורשו.

באחד המקרים קבעה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל גונן־אגמון, כי על אף ההיסטוריה הבעייתית של הפונה, “בעת הזו יש לאפשר למבקשת ולשכמותה להישאר בישראל”.

ההערכה מתבססת על הנתונים המצטברים מהתקופה שלפני המלחמה. מספר השוהים הבלתי חוקיים מאוקראינה עמד על כ־15 אלף והיה הגבוה ביותר מכלל מדינות העולם.

המספרים מזנקים

גורמים במערך ההגירה סבורים כי מרגע שישראל הודיעה על מדיניות מרחיבה – המסר יועבר אחורה לפליטים אוקראינים באירופה, והם ינצלו את המצב כדי לבוא לישראל.

ל’ישראל היום’ נודע, כי גם בהגעת אזרחים רוסים לישראל חל זינוק עצום מאז פרוץ המלחמה.

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, 6,126 תושבי רוסיה הגיעו לישראל בשבועיים האחרונים, ל-138 מהם סורבה הכניסה. מדובר בכמות כפולה מזו שנרשמה בחודשים ינואר ופברואר – אז נכנסו לארץ כ-3,000 אזרחים רוסים.

על פי נתוני נתיב, ל-1,300 מתוכם הונפקו אשרות עלייה, והם נכנסו כעולים חדשים. השאר נכנסו דרך נתב”ג כתיירים, וההערכה היא ש-70% מהם יבקשו בסופו של דבר מעמד עולה.

בכירים בממשלה וגורמים במערך ההגירה אמרו ל’ישראל היום’, כי יש להיערך לכך שעם המשך המלחמה והחמרת המצב ברוסיה, יגיע גם ממנה גל גדול של מבקשי מקלט שאינם זכאי חוק השבות.

“איננו יכולים ליצור מדיניות הגירה שתפלה בין רוסיה לאוקראינה. יש לגישה כזו גם משמעויות מדיניות”, אמר בכיר בממשלה.

עוד נודע כי למדיניות קבלת הפליטים האוקראינים שלהם קרובי משפחה או חברים בישראל, קדם ויכוח בין שרת הפנים איילת שקד לבין השר זאב אלקין. גורמי המקצוע התריעו כי מדיניות מרחיבה תזמין גל פליטים גדול, שיהיה קשה להוציאו לאחר מכן מישראל.

מנגד, אלקין טען כי הפליטים שמגיעים לישראל הם ממעמד כלכלי גבוה, כך שאין להם אינטרס להשתקע בארץ.

יצוין כי על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מאז הפלישה הרוסית הגיעו לארץ 8,500 אוקראינים. מתוכם 8,247 נכנסו לארץ ו־253 סורבו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    צביעות הומנית
    15/03/2022 11:06
    אנונימוס
  1. 1. זכור את אשר עשה לך עמלק במנוסתך מהשואה….
    2. 35 הצבעות באו”ם נגד מדינת ישראל בזמן נשיאותו של זלנסקי “היכן התקשורת”?! המוטה!!!!!!!!!