חשש לגורל הקהילה: לפחות 10 מיהודי מריופול נפגעו בהפצצות

העיר מאריופול שבאוקראינה, לחופי ים אזוב, עודנה נמצאת במצור ומנותקת מאספקת חשמל, גז ומים • שליח חב"ד, הרב מנחם מנדל כהן, איבד קשר עם חברי הקהילה: "חוששים מאוד שיש רבים שנפגעו ושיש גם הרוגים מבני הקהילה. יש לנו מידע וודאי על 10 פצועים יהודים שמצבם לא ברור"
נתן פרל
י"א אדר ב' התשפ"ב / 14.03.2022 18:13

העיר מאריופול שבאוקראינה, לחופי ים אזוב, עודנה במצור ומנותקת מאספקת חשמל, גז ומים – ומספר הנפגעים מקרב תושביה הולך וגדל מיום ליום בעקבות ההפצצות של הצבא הרוסי.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

ככל הידוע במאריופול יש כ-3,000 יהודים, המהווים כחצי אחוז מכלל התושבים. עד המלחמה מרביתם שמרו על קשר עם רב העיר ושליח חב”ד מנחם מענדל כהן ורעייתו אסתי.

הרב כהן, אסתי ו-3 ילדיהם מתגוררים ופועלים במאריופול במשך 17 שנים, אך ביום פרוץ המלחמה שהו בישראל בעקבות ניתוח שעבר הרב ברגלו, בשל תסמונת פוסט קורונה.

לפני כשנה וחצי נדבק הרב במגפה והוטס לישראל במצב קריטי. מאז הוא התאושש וחזר לפעול בעיר, אך עדיין נזקק לסיוע רפואי.

בימים הראשונים למלחמה, הרב הפעיל בשלט רחוק מישראל מערך לוגיסטי של חלוקת מזון ותרופות בסיוע ‘פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’, אך בימים האחרונים איבד קשר עם חברי הקהילה.

“כולם מנותקי קשר כמעט לחלוטין ואין לנו דרך לדעת מה מצבם”, סיפר, “אנחנו חוששים מאוד שיש רבים שנפגעו ושיש גם הרוגים מבני הקהילה. נכון לעכשיו יש לנו מידע ודאי על 10 פצועים יהודים שמצבם לא ברור”.

לדבריו, “בתחילת המלחמה קיבלנו עדכון על שני יהודים שנפצעו בהפגזות ובימים האחרונים קיבלנו מידע מתושב מאריופול שיצר קשר וביקש לעדכן ששלושה משכניו היהודים נפצעו ומסרו שהם זקוקים לסיוע”.

מטבע הדברים, הרב כהן ורעייתו מוצפים בימים האחרונים בפניות רבות מצד ישראלים שקרובי משפחתם מתגוררים במאריופול. “אני מנסה ביחד איתם לדלות מידע ולדעת מה קורה, אבל אנחנו די מגששים בערפל. מידי פעם יש שם תושבים שמצליחים להתחבר לזמן קצר לרשת סלולרית, אך התקשורת איתם לקויה ולכן קרובי המשפחה הישראלים נמצאים בפאניקה גדולה”.

ב’פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה’ אומרים: “אנחנו מנסים לארגן מבצעי חילוץ של יהודים ממאריופול. יש התקדמות במאמצים הללו ואנחנו תקווה לבשר טוב בנושא בהקדם. אנשים יושבים רוב הזמן במרתפים שבהם אין קליטה, אך כשהם יוצאים אנחנו מצליחים להיות איתם בקשר ולתכנן את פרטי הוצאתם מהעיר”.

כדי לאגד את המידע שמתקבל מהתושבים הנצורים, פתח הרב כהן קבוצת וואטסאפ ייעודית לאיסוף מידע על יהודי מאריופול ובה חברים 250 ישראלים שבני משפחותיהם מתגוררים בעיר הנמל האוקראינית.

אחת החברות בקבוצה היא ולריה זליקוביץ’ מאשדוד. זליקוביץ’ כתבה בקבוצה כי הוריה נפצעו, אך מצבם לא ברור: “קיבלתי חדשות רעות מהבית. אמא ואבא שלי הלכו לסבתא ונפצעו מרסיסים בדרך. אם מישהו גר קרוב ויכול ללכת לבית ולבדוק שהם בסדר אהיה אסירת תודה. אני אפילו לא יודעת באיזה בית חולים הם נמצאים. בבית נמצאת חברה של אמא שלי והיא יכולה לספר”.

ביום חמישי הקרוב יקיים הרב כהן מפגש לחברי הקבוצה, לרגל חג הפורים. הם יעדכנו ויתעדכנו במבצע החיפושים ובניסיונות לחלץ יהודים ממאריופול, ישמעו את מגילת אסתר וינסו לחגוג יחד בסעודה משותפת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות