גפני: “לקח הלחם והחלב, השת”פ בין מנסור לחרדים ספג מכה קשה”

העברת כספי 'שעות תמרוץ וטיפוח' למוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי שאושרה בוועדת הכספים - לא כללה את מוסדות החרדיים • גפני: כשאתם הייתם באופוזיציה דאגתי לציבור שלכם. "היום ארע קרע גדול, מנסור יכל לדרוש את ההעברה גם לציבור החרדי, ההתנצלות שלו לא מתקבלת"
אריה ריבקינד
י"א אדר ב' התשפ"ב / 14.03.2022 18:03

העברת כספי ‘שעות תמרוץ וטיפוח’ למוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי שאושרה היום (שני) בוועדת הכספים – ולא כללה את מוסדות המוכש”ר והפטור החרדיים – גררה ביקורת נוקבת מצד חברי הכנסת החרדים, שציינו כי מעולם לא הסכימו להעביר במסגרת זו כספים למגזר החרדי בלבד, וכי תמיד התנו זאת בהקצבה לכלל מוסדות המוכש”ר, כולל אלה של המגזר הערבי.

 

במהלך דיון ההעברות, נמתחה גם ביקורת על משרד החינוך שמתנה את העברת הכספים בהתקנת תקנות שמצריכות הקמת ועד חינוך, בניגוד לשנים עברו, כאשר נציגיו מציינים כי זו דרישת החוק

ח”כ אימאן ח’טיב יאסין קראה בפתח הדיון להעביר את התקציב, בגובה 53 מיליון ש”ח, בהקדם: “לא יכול להיות שיש מסגרות שמתוקצבות בפחות כמעט 70%, עבדנו על זה עד עכשיו, השנה כמעט נגמרת, הילדים האלה מחכים וצריכים את התקציב, לכן צריך להעביר אותו במהירות ומידית, לא להמתין לתקנות, כפי שהעבירו בשנים עברו”.

ח”כ משה גפני: “לא הייתה אמירה בשנים קודמות שלא להעביר את התקציב עד שיהיו תקנות, אמרו כל הזמן שיש לתקן תקנות, אבל בגלל שלא היה ועד חינוך, אז אמרו לנו להעביר את זה. הקימו ועד חינוך כעת, ואין בו אפילו חרדי אחד. החרדים נמחקו.

“כשאני הייתי יו”ר הוועדה, הכספים הועברו כספים לכולם לתקצוב וטיפוח, יש פה כנראה הוראה, היות ומנסור עבאס דרש את הכסף הזה, הוא נלחם על זה, אבל השאיר את החרדים בחוץ. השת”פ בין מנסור לחרדים סופג עכשיו מכה קשה. כשאתם הייתם באופוזיציה דאגתי לציבור שלכם. מנסור עבאס בא להתנצל בפני, אמר לי שביקש ולא נתנו לו. אני ישבתי בכס היו”ר ואמרתי שלא יעבור תמרוץ וטיפוח בלי הערבים והדתיים לאומיים”.

ח”כ ח’טיב יאסין: “למה לא הסדרתם את זה כל השנים?”

ח”כ ינון אזולאי: “מנסור יכול להתנות את זה, אתם מחזיקים באפשרות הזו”.

ח”כ גפני: “שלא תהייה לכם טעות, הם משלמים עכשיו מס שפתיים למנסור עבאס, הכסף לא יעבור, כי יש שם יועמ”ש שידע לומר שצריך תקנות חדשות”.

ח”כ ח’טיב יאסין: “לפני רגע אמרתם שאנחנו שולטים”.

ח”כ שלמה קרעי: “למה לא מעבירים 84 מיליון כפי שהיה כל השנים?”

ח”כ ח’טיב יאסין: “אני לא יודעת, אתה רוצה לקחת מהכספים הקואליציוניים שלנו?”

ח”כ גפני: “אצלי עברו 84 מיליון, לא היה דבר או בקשה כזו שיעברו רק חצי רק למגזר החרדי. נכון שזו טעות שזה לא עבר בבסיס התקציב, למדנו מזה. היה דיבור שמנסור יעביר את כל 84 מיליון, ופתאום יש העברה של 53 מיליון ש”ח לציבור הערבי, והשאירו את הציבור החרדי בחוץ. בניגוד למה שהיה אצלי ודאגתי לעניין, פה יש התניה של תיקון תקנות מצד הייעוץ המשפטי למשרד.

“היום ארע קרע גדול, מנסור יכל לדרוש את ההעברה גם לציבור החרדי, ההתנצלות של מנסור לא מתקבלת, כי לילד החרדי אין תשובה למה לו אין תקציב”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’: “מדובר בלחם והחלב של המוסדות הללו, זה שכר הוראה, גם ככה הורים משלמים שם שכר לימוד גבוה והתנאים נוראיים. ב-5 השנים האחרונות התקציב הזה תמיד קואליציוני, ואומרים שצריך להעבירו במסגרת התקנות, ומשום מה משרד החינוך לא מתקן את התקנות, אבל מוצאים את הדרך להעביר.

“זה הבייס של התקציב, עשרות אלפי תלמידים, שכבשת הרש הזו מביאה אותם לסף התפקוד הכי מינימלי להחזיק את הראש מעל המים, אני מבקש שהתקציב הזה יעבור, כפי שהעבירו אותו ב-5 השנים האחרונות. את הוויכוחים והמאבקים הפוליטיים נמשיך לעשות, לא על גבי הילדים”.

לירן שפיגל, הלשכה המשפטית, משרד החינוך: “התקצוב נגזר מתקן הבסיס, כעת מבקשים להוסיף תוספת של תמרוץ וטיפוח, עכשיו שיש ועד חינוך ואין בחירות, ניתן להתקין תקנות, זה לא הליך מורכב, ובהמשך להקציב את הכספים למוסדות. כבר התחלנו להתקין את התקנות. זו הדרישה במסגרת החוק”.

לדרישת יו”ר הוועדה לנקוט בלוח זמנים, העריך שפיגל כי התקנות יכולות להיות מוסדרות תוך מספר שבועות.

ההעברה אושרה בכפוף לרביזיה, ובמסגרת הצבעה שמית לבקשת ח”כ גפני, שאמר שוב: “זוהי בושה, יש פה אפליה, מעולם לא אפשרנו דבר כזה”.

יצוין, כי לאחר המאבק העיקש שניהל ח”כ גפני ובשל הוויכוח הסוער שפרץ בוועדה בין חברי הקואליציה – ועדת הכספים התפזרה ולא הצביעה על הרוויזיה שהגיש גפני על האפליה בהעברה התקציבית בין מוסדות המוכש”ר והפטור. ולכן ההעברה לא עברה בשלב זה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות