האם זו שיטה? כך חיילים בלשכת גיוס מתעמרים בבני ישיבות

בני ישיבות המגיעים להגיש צו דחוי בתל השומר טוענים כי הם חווים השפלות מצד חיילים בלשכה: "הם נהנים להתעלל בנו" • שמואל, בן ישיבה שבא למסור דיחוי: "הענישו אותי על ששאלתי שאלה - להמתין בחוץ בקור 45 דקות, כדי שאלמד 'לקח'" • דובר צה"ל: "הנושא ייבדק והנהלים יחודדו"
ישראל יוספי
י"א אדר ב' התשפ"ב / 14.03.2022 16:12

הם נהנים להתעלל בנו

מאות בני ישיבות המגיעים להגיש צו דחוי בלשכת הגיוס תל השומר חווים השפלות, ונתקלים לא פעם גם בתקיפה מילולית או מזלזלת מצד החיילים המשרתים בלשכה.

שמואל, בחור ישיבה מירושלים, הגיע אתמול ללשכת הגיוס בתל השומר, יחד עם שני חברים, על מנת להגיש דיחוי. יחד עמו הגיעו באותה שעה כ-70 בני ישיבה מישיבת ‘מיר ברכפלד’ במודיעין עילית.

שמואל ניגש לחייל המוצב בכניסה לקראוון ושאל האם הוא ייכנס אחרי כל בחורי ‘מיר’. החייל השיב בחיוב וביקש שימתין בצד –  וכך עשה.

לאחר מספר דקות, ניגש שמואל אל החייל ושאל האם ניתן להיכנס ביניהם. החייל השיב בשלילה ואמר: הם מוזמנים, אתה לא. הבחור טען שגם הוא זומן להיום. בתגובה, החייל התפרץ עליו בצעקות, ללא כל סיבה, והורה לו לצאת  מחוץ למתחם לשכת הגיוס. שמואל סירב לצאת על הקור ששרר בחוץ. החייל המשיך לצעוק וביקש ממנו להזדהות, בזמן שהוציא טלפון נייד על מנת לצלם. שמואל סירב.

החייל חזר שוב: ‘צא החוצה! אני מזמין מישהו שיוציא אותך החוצה בכוח’.

אל המקום הגיע חייל בכיר יותר בשם מתן, ושמואל הוצא מהמקום.

כאשר הגיע תורם, שמואל ושני חבריו, נכנסו פנימה, אך באותו רגע מתן אמר: ‘תעמוד בצד!’. שמואל ביקש ממנו שיוותר, אך סורב. “למרות שנכנסתי יחד עם שני חברי, הוציאו אות החוצה כ’עונש'”, הוא מספר לחרדים 10.

שמואל יצא החוצה, משום שמתן הורה שלא לקבל אותו. מתן  אמר לשמואל: ‘למה התחצפת לחייל שלי?’. שמואל השיב: רק שאלתי אותו מתי אנחנו אמורים להיכנס. החייל התערב:  לא נכון, אמרתי לו לשבת בצד והוא לא הסכים.

מתן שאל את החייל מה לעשות – והשניים הגיעו להחלטה ששמואל ימתין בחוץ למשך זמן, כדי  ש”ילמד לקח”.  זאת, למרות שלא היה כלל תור בלשכה באותה עת.

לדברי שמואל, מתן אמר לו: ‘הפעם אתה עומד בחוץ בקור, פעם הבאה נעיף אותך החוצה, תעמוד בגשם ונלמד אותך מה זה לחכות בגשם שתבין –  ועכשיו תמתין’.

שמואל הועמד  בקור למשך 45 דקות כ”עונש” על ששאל חייל שאלה.

בכך הסיפור לא הסתיים.

שמואל מתאר בשיחה עם חרדים 10: “הם משפילים אותך שאם תגיד מילה, אתה תיענש על זה. הם באמת הענישו אותי – להמתין ללא סיבה בקור 45 דקות, בשביל ללמד אותי ‘לקח’. יותר מזה, מתן אמר: פעם הבאה נעיף אותך החוצה ותחכה בגשם. במה פשעתי? רק להגעתי הגיש דחייה”.

שמואל מספר כיצד לא קיבלו את הדחיה שהגיש, למרות שלחבריו לספסל הלימודים אישרו את הטופס שהיה עם חתימה זהה. “העונש השני שמתן נתן לי הוא שלא קיבלו את הדחייה שלי”, הוא מספר. “ומה הסיבה? שהחתימה לא טובה. שקר. הם התנקמו בי. עשרות חברים שלי שבאים ללשכה, מגיעים עם אותה חתימה – וכולם קיבלו אישור.

“זה היה מכוון כלפי. לטרטר אותי. בשביל מה? בשביל הכבוד שלהם? הם פשוט אכזריים. וזו לא הפעם הראשונה שזו ההתנהלות שם.

“איך אני יודע שזה אישי נגדי? פשוט, הייתי אמור להיכנס לחדר אחר. אבל מתן נכנס לחדר של מראיין וקרא לי להגיע לשם. לא חשבתי משהו חשוד. נכנסתי, החייל באותה שניה אמר: ‘החתימה לא טובה’. ישר הבנתי שזו נקמה. שני חברים בישיבה הגישו דחיה עם חתימה זהה ועברו. בחודש האחרון הגישו לפחות 20 בחורים עם החתימה הזו – מעניין מה השתנה הפעם. ככל הנראה נאמר לחייל שלא לקבל את הדחיה ושימצא סיבה.

“אין נוהל. חייל עושה מה שבא לו בראש. הזוי. מי הם בכלל שיכלו לאיים עליי ולהרים עלי את הקול ללא סיבה? מה אנחנו בגן שהוא עושה לי ‘סידרת חינוך’? זו התעללות.

“אלה ההשפלות שאנחנו עוברים ואף אחד לא זועק. בסוף, כמובן, התגובה שלהם תהיה הם יאשימו אותי. עוד לפני התגובה אני יודע מה תהיה התגובה – האשמת הקורבן. לא יגידו החייל טעה. הם חזקים על חלשים. עבד כי ימלוך”.

בני ד’, שהגיע בשבוע שעבר להגיש דחייה, נתקל גם הוא בהתעמרות לשווא.

בני בשיחה עם חרדים 10: “הלכנו חמישה בחורים, כולנו קיבלנו את אותה חתימה. החיילים העבירו את כולם, אבל  אותי החליט שהוא לא מעביר. החייל אמר לי בחיוך מרושע: עוד אחד שצריך לחזור הביתה היום, ולחזור שוב.

“משכו אותי שם שעתיים, ובסוף לא קיבלו את הדחייה. לא התווכחתי איתם, הם נהנים להתעלל בנו. שמעתי אותם צוחקים בניהם עלינו, הזוי. הייתי שם כבר שלוש פעמים. כל פעם מוצאים סיבה אחרת.  יש עוד עשרות חברים שעברו את אותה סיטואציה – ואין  למי לפנות”.

הוא מוסיף בכאב: “לצערנו, זו לא הפעם הראשונה שבני ישיבה נתקלים ביחס משפיל. המקרים הללו חוזרים תדיר מדי יום. כמעט כל בחור ישיבה חווה חוויה משפילה,   בחורים יוצאים בהרגשה קשה, לאחר שעוברים התעמרות”.

תגובת דובר צה”ל לפניית ‘חרדים 10’: “יחידת ‘מיטב’ רואה חשיבות רבה במתן שירות מכבד לכלל הציבור ובתוך כך לתלמידים המגיעים להגשת טפסי דיחוי.

“באשר לטענות על התנהגות בלתי הולמת כלפי התלמידים, הנושא ייבדק והנהלים יחודדו על מנת להמשיך ולשמור על מענה מיטבי ומכבד לכלל המזומנים ללשכת הגיוס.

“כלל הנוכחים בלשכה נדרשים לשמור על ההנחיות לטובת הסדר בזמן ההמתנה.

“במקרה שהוזכר בשאלת הכתב, חלק מהמועמדים סרבו להישמע להנחיות לשכת הגיוס, כמו עטיית מסכות או הצגת מסמכים תקפים, ונדרש היה להוציאם מאזור הקליטה על מנת לאפשר המשך הליך תקין עבור שאר המזומנים”.

בחורי הישיבה מכחישים.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פחי אשפההה
    14/03/2022 21:41
    לומי
  1. ככה נראה הצבא המחורבן שלנו . ככה קצינים ומפקדים מתעללים בפקודים .. בושה וחרפה .. לא לוותר להם !! נ.ב נכון להיום מצב בגיוס עומד על 50 %
    . חחחההה צבא של מחורבניםםםם

  2. איך מילה כמו “מחורבנים” עוברת את ביקורת התגובות שלכם, חרדים10?
    15/03/2022 14:30
    יפת ד׳ ליפת
  3. לשכת הגיוס
    15/03/2022 16:50
    יוס
  4. כמו לפני שלושים שנה שום דבר לא השתנה כלומניקים ורשעים