“פשוט טרפת”: כך מדינת ישראל מתעללת ברבבות ‘חוצניקים’

מאז שהמערכות במשרדי הממשלה הפכו למקוונות, אלפי 'חוצניקים' השוהים בישראל במעמד תושב וללא תעודת זיהוי - עוברים סבל בל יתואר • משפחות לא יכולות לרשום את ילדיהן למעונות היום, עובדי הוראה לא יכולים לעבוד ומאבדים זכויות, וילדים לא יכולים לקבל תעודת עיוור • רחלי מורגנשטרן מ'חיים וחסד', ארגון  המסייע לאלפי 'חוצניקים': "יש לנו תיקים שלא ניתן לדמיין - ואין עם מי לדבר" • והכי גרוע? שיש פתרון זמין וקל
ישראל יוספי
י"ב אדר ב' התשפ"ב / 15.03.2022 15:43

רחלי מורגנשטרן, מנהלת מחלקת קשרי ממשל ב’חיים וחסד’, ארגון הגג המסייע לאלפי ‘חוצניקים’ השוהים בישראל במעמד תושבים או עולים בהליך ההתאקלמות בישראל – מגדירה את מה שהמדינה מעוללת להם, בשתי מילים: “פשוט טרפת”.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

מה קרה?  

מורגנשטרן מציגה את הבעיה: “לחלק אחד מאזרחי החוץ השוהים בישראל במעמד תושב יש מספר זהות, בעוד לחלק השני אין. הם גרים בישראל, כאשר ברשותם ויזה מסוג א’ אשר מקנה להם מעמד תושב. מדובר בעשרות אלפי משפחות, אשר משלמות מסים, ביטוח לאומי, ומיסים נוספים הם נגזרת של התושבות – והם גם זכאים לזכויות שמעניקה המדינה.

“הבעיה נוצרה כאשר המערכות הפכו להיות מקוונות והכל מתנהל באון ליין. המערכות הממוחשבות של משרדי הממשלה לא מזהות אותם, כי אין להם מספר זהות, אלא מספר דרכון בלבד.

“בעקבות כך, אין להם אפשרות לפתוח תיק במשרד החינוך כשהם עובדי הוראה, והם מאבדים את הזכויות של רצף הוותק, משום שמשרד החינוך דורש שכל המורים יהיו רשומים במערכת. כל עובד הוראה חייב לפתוח תיק עובד, באופן מקוון בלבד. בעבר היה ניתן להירשם ידנית וכך לא הייתה בעיה, משום שלא היה הבדל אם רשמו מספר דרכון או מספר תעודת זיהוי. אבל בצורה מקוונת אין אופציה למספר דרכון”.

רחלי מסבירה כיצד ה’חוצניקים’ מתנהלים מול הרשויות: “תושב אשר מקבל אשרת שהייה ממשרד הפנים, יכול לגשת לביטוח לאומי לאחר שהתגורר בישראל 183 יום, וכך הם יכולים לקבל דמי ביטוח לאומי. בביטוח הלאומי מנפקים להם מספר מזהה, המתחיל בספרות 77 – והם זכאים לקבל קצבאות ולשלם ביטוח לאומי.

“משרד התחבורה מנפיק מספר המתחיל בספרות 89, באמצעותו הם מוצאים רשיון נהיגה ושאר שירותים נוספים של המשרד. רשות המסים מנפיקה עבורם מספר המתחיל בספרות 66. אלה הם המשרדים שהתגייסו לארגן לאזרחי חוץ במעמד תושב מקור זיהוי.

“כעת, למשל, צצה בעיה עם מעונות היום והמשפחתונים. זרוע העבודה במשרד הכלכלה, הרישום נעשה דרכו והפיקוח נעשה על ידי משרד החינוך. לפני שהפיקוח עבר למשרד החינוך הם תמיד נרשמו ולא הייתה בעיה. ‘חיים וחסד’ פנה לגורמים במשרד הכלכלה כבר לפני מספר שנים, שהציג מספר פקס דרכו נרשמו. ה’חוצניקים’ היו מתקשרים, קיבלו מספר פקס וכך שלחו את טפסי הרישום לקבלת דרגה וסבסוד. הכל התנהל בצורה טובה.

“כעת אופציה זו בוטלה עם הכנסת משרד החינוך לממשק של מערכת החינוך לגיל הרך, ומאות משפחות לא יכולות לרשום את ילדיהן למסגרת לימודים לשנה הבאה במעונות ובמשפחתונים. זו פשוט שערורייה. אלה אנשים שעובדים בישראל במשרות מלאות, חיים בישראל – ולא יכולים לרשום בכלל את ילדיהם למעונות!”

מורגנשטרן מספרת בשיחה עם חרדים 10: “עם משרד החינוך יש לנו תיקים שלא ניתן לדמיין – ואין עם מי לדבר. ח”כים מעורבים, העוזרים של גפני ופינדרוס, מבקר המדינה, עשרות אלפי פניות – פשוט טרפת.

“לעובדי הוראה נמחקו כל הזכויות והוותק שהיה להם. ולא יקרה דבר, אם אנחנו לא ננסה לעזור להם. מערך הרישום הממשלתי, שהארגון עובד איתם ברצף, מוכנים מבחינתם להציב את כל הטכנולוגיה הנדרשת, כדי שגם תושבים זרים יוכלו להשתמש במערכת המקוונת. הם לא הבעיה.

“מאחר ורק בעלי מספר זהות יכולים לפתוח תיק, נוצר מצב שעשרות עבדי הוראה אינם יכולים להתקבל לעבודה – וגרוע מכך: עשרות עובדי הוראה בפועל אינם יכולים להמשיך את עבודתם בגלל הוראה דרקונית”.

וזה לא נגמר: “גם עובדי הוראה שהשלימו את העלייה שלהם ארצה, והפכו לאזרחים מלאים, אינם יכולים לפתוח תיק עובד הוראה שיבצע סנכרון עם הזכויות והוותק שלהם מתקופת טרום העליה. עובדי הוראה פוטרו ממקום עבודתם, כי לא יכלו לקבל את שכרם ועוד”.

אז  אצל מי הבעיה? 

“משרדי הממשלה הרלוונטים. בהמשך הדרך רשות האוכלוסין ומשרד הפנים, שצריכים לעזור למשרדי הממשלה האחרים לזהות את אלה שבמעמד תושב. מי שמרכז את מאגר המידע הוא משרד הפנים. כשיש שיתוף פעולה ורצון טוב ביניהם לבין משרדי ממשלה כמו משרד החינוך – ניתן יהיה לפתור את הבעיה בקלות רבה”.

מורגנשטרן מדגישה: “אם פותרים בעיה אחת – פותרים הרבה בעיות אחרות, זה משהו רוחבי בכל משרדי הממשלה. עשרות תיקים פתוחים מול משרד הרווחה, ילדים עיוורים לא יכולים לקבל תעודת עיוור, כי אין להם מספר מזהה.

“בתוך משרד החינוך יש מערכת פנימית שמזהה, שמתחילה בספרות 55, בכך משרד החינוך מזהה את התושבים הזרים שהילדים שלהם לומדים בבתי ספר. בתי הספר מקבלים על הילדים מספר מזהה, כל מה שצריך משרד החינוך לעשות, זה לקחת את ההקצאות האלה ולהקצות גם לעובדי הוראה מספרים, כדי שיכלו לפתור את הבעיה.

“זה מה שאנו מבקשים מהתמ”ת היום – אנחנו רוצים שיקצו מספרים לילדים שזכאים להירשם למעונות ומשפחתונים. יש עשרות משפחות בתהליך עליה, שלא יכולים לרשום את הילדים שלהם למעונות ומשפחתונים, משום שאין להם תעודת זהות”.

ניסתם לפנות לגורמים במשרד החינוך?

“אין עם מי לדבר. אין… אין… יש רשימה ארוכה של גורמים שפנינו…”

משרד החינוך מספר בתגובה לפניית אתר חרדים 10: “עובדי הוראה המועסקים במערכת החינוך הם בעלי מעמד של אזרחים. תלמידים בגילאי חינוך חובה, ללא זהות אשר שוהים בישראל יותר מ-3 חודשים, נקלטים במוסדות החינוך ומקבלים שירותי חינוך. ככל שהשאלה מתייחסת לרישום של פעוטות בגיל הרך, הנושא מצוי בתחום אחריותו של זרוע העבודה במשרד הכלכלה”.

זרוע העבודה במשרד הכלכלה בתגובה: “הורים אשר הינם אזרחי חוץ במעמד תושב מוזמנים לפנות למוקד הפניות ולבקש להגיש טופס, באמצעות מספר דרכון שכן יש צורך באימות נתונים ובקשתם תטופל. האגף לסבסוד הורים במעונות היום, עושה כל מאמץ להנגיש את השירות לכלל ההורים ובאופן מקוון”.

משרד הרווחה והביטחון החברתי: “על מנת לקבל תעודת עיוור וסל השירותים הנלווה, יש לפנות עם כל המסמכים הרלוונטיים לעובד/ת הסוציאלי/ת ברשות המקומית לצורך בדיקת הזכאות והנפקת אישור משרדי. הנוהל תקף לגבי כל מי ששוהה בישראל על פי החוק”.

התגובה של משרד החינוך מספקת אותך?

מורגנשטרן: “יש גם מעמד תושב. מה זה להגיד שכל עובדי ההוראה הם אזרחים? שטויות. יש מביניהם שהם תושבים – ללא מספר זהות. יש עובדי הוראה וסטודנטים שהם לא אזרחים. מה זה להגיד כל עובדי ההוראה הם אזרחים? זה לא בקריטריונים של החוק. הם רוצים, אבל זה לא מחוקק בחוק.

“משרד הפנים אמר שהם מקבלים את כל השירותים, כמו כל התושבים. עד היום כל מי שהגיע אליהם אמרו: אין איך לעזור. עד שהוקמנו. הם אומרים שם: לא מתעסקים עם זה, מבחינתנו רק בעלי מספר זהות.

“הנושא של רישום מתבצע תחת זרוע העבודה והיא חסומה בפני תושבים ללא מספר זהות, המבקשים להירשם באמצעות מספר דרכון או באמצעות אחד מהמספרים המזהים שהונפקו להם על ידי ביטוח הלאומי או משרד הרישוי או רשות המיסים”.

על תגובת זרוע העבודה אומרת מורגנשטרן: “הנוהל תקף לגבי מי ששוהה בישראל כחוק – הם בעלי אשרה המקנה להם תושבות ושוהים בישראל באופן חוקי לחלוטין. לאיזה מוקד פניות פונים? איך מקבלים טופס?”

על תגובת משרד הרווחה: “נו.. נו…אנחנו חיים את זה, אנחנו מכירים את זה טוב. הם מבלבלים במוח, סליחה על הביטוי. הם אומרים מה הבעיה, שיפנו דרך הרווחה. אתה מגיע לעובדת סוציאלית –  והיא אומרת: ‘באמת, אני נורא מצטערת אבל אין לי דרך להגיש אותך, כי הבקשה היא מקוונת”.

והפתרון הרצוי? כמה פשוט: במקום שכל מי ששוהה במעמד תושב יקבל מספר מזהה שונה מכל משרד, יהיה מספר זיהוי אחיד – שישרת אותו מול כל משרד הממשלה.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תרחמו על הישראלים ולא עליהם
    15/03/2022 15:54
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הם דחקו אותנו הישראלים מירושלים וגרמו לעליית מחירים מטורפת בדיור ובמחיה.

    • ענן   21/03/2022 01:55

      ואתה… שנאת חינם .

  2. קודם שיבדקו מי לומד שם באמת
    16/03/2022 00:18
    בכייני
  3. ומי רק רשום.

  4. אולי פשוט שהם יעשו עליה ויקבלו סספר זהות?
    20/03/2022 20:48
    אני רק הערה
  5. מישהו עוד עלול לחשוב שכשהם ממשיכים לחיות במעמד תושב הם מנסים רק לקחת מהמדינה ולא לתת. כן קראתי, שגם לעולים יש בעיות, אבל אלה בעיות מהסוג שיפתרו רטרואקטיבית.

  6. תושבים ללא ת.ז.
    23/03/2022 19:40
    שמואל
  7. זו מדיניות מכוונת לגרום לכל התושבים האלו להתאזרח מלא. מאז ומעולם מדינת ישראל דחפה את האזרחות שלה בכח גם לאלו שלא רצו בה. ילד שאחד ההורים ישראלי שנולד בחו”ל ומעולם לא דרך בארץ חייב להוציא דרכון ישראלי כדי לבקר כאן.גם רשיון נהיגה ישראלי רק מחדשים עד תם מועד תוקף הויזה של התושב.ועוד כהנה וכהנה. המטרה לייאש אותך ולאלץ אותך לעשות עליה.