ליברמן מבטל המכס על יבוא דגים‎ • אבל האם המחיר שלהם באמת יירד?

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר פרסמו להערות הציבור צו לביטול המכס על יבוא דגים • בארגון מגדלי הדגים מתריעים: "מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים כללית בשוק הדגים הטריים בישראל בהווה ויותר מכך בעתיד"
יוני גרין
ז' אדר ב' התשפ"ב / 10.03.2022 14:35

שר האוצר אביגדור ליברמן פרסם היום (חמישי) להערות הציבור צו המבטל את המכס על יבוא דגים טריים, קפואים, מעובדים ומאכלי ים – “במטרה להוזיל את המחירים ולהפחית את יוקר המחייה”.

יש לך מושג איזה משקיע אתה? נסה את הרובוט שמבין באנשים והשקעות

מדובר על ביטול המכס על דגים כמו דניס, לברק, לוקוס, טונה ועוד.

על פי האוצר, מחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למדינות ה-OECD, כך שהצרכן הישראלי נאלץ לרכוש מוצרים אלו במחיר גבוה.

באוצר אומרים: “בדומה להפחתות מכסים שבוצעו בעבר, ביטול המכס על יבוא דגים צפוי להוזיל את המחיר לצרכן ולהגדיל את הצריכה. כמו כן, ביטול המכס יגדיל את מגוון הדגים המיובאים לישראל, כך שהצרכן הישראלי יוכל ליהנות ממבחר רחב יותר של דגים ומוצרי דגים”.

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר: “אנו ממשיכים לפעול להוזלת מחירי המזון בישראל כחלק מהמאבק ביוקר המחייה. צעד זה יוזיל את מחירי הדגים בישראל ויטיב עם הצרכן הישראלי, בתקופה הקרובה נפרסם צעדים נוספים בתחום המזון”.

שר החקלאות, עודד פורר: “זהו עוד צעד במחוייבות שלנו במאבק להורדת יוקר המחיה. במקביל לביטול המכס על יבוא דגים טריים, קפואים, מעובדים ומאכלי ים, תקודם תוכנית לקידום ופיתוח החקלאות המקומית”.

אלא שבניגוד להודעת משרד האוצר על ביטול המכס על יבוא דגים – בארגון מגדלי הדגים מתריעים: “מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים כללית בשוק הדגים הטריים בישראל בהווה ויותר מכך בעתיד”.

לדבריהם, ביטול המכס רק יעשיר את היבואנים ויפגע בתעשיית הגידול המקומית.

אלי שריר, מנכ”ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: “כפי שהורדת המכס על יבוא הדגים שהחלה ב-2016 לא התגלגלה במלואה לצרכן ויצרה תלות גוברת של שוק הדגים הישראלי ביבוא, שכעת מתבטאת בעליית מחירים, כך גם הורדת המכס כעת לא תביא לירידה במחיר לצרכן, אלא דווקא לעלייה שלו.

“במהלך השנים מאז החלה הורדת המכס ב- 2016, היא הביאה לירידה מסוימת וזמנית במחיר, שנבלמה וכעת נמחקה כמעט לחלוטין, עם הזינוק במחירי ההובלה והיבוא. מחירו של ק”ג פילה אמנון קפוא עומד כיום על 33 ש”ח – מחיר שקרוב לתג המחיר שלו בשנת 2017.

“למה היא כן הביאה? – פגיעה קשה בייצור המקומי: ירידה של 21% בהכנסות המגדלים וכתוצאה מכך ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, נטישה וייבוש שטחי בריכות, רובם פזורים בסמוך לגבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות הנובעות מכך ופועל יוצא מאלה – ירידה של כ-26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי”.

שריר הוסיף: “התוצאה – צמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא וכתוצאה – המחירים מזנקים עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד.

“בהינתן תלות מוגברת ביבוא ועלויות יבוא במגמת עלייה, לצד צמצום הייצור המקומי, ומניסיון העבר – כפי שמשתקף מנתוני האמנון הקפוא, הורדת מכסים לא תביא לירידה במחיר לצרכן.

“הפתרון : רק חיזוק הייצור המקומי, השיווק הישיר ופיתוח דג ישראלי טרי, יביא לצרכן הישראלי דגים טריים, בריאים וברמת זמינות ומחיר יציבה ובטוחה”.

תעשיית הדגים בעולם מתמודדת עם אתגרים דרמטיים, הנובעים מירידת כמויות הדגה, מניעת אסון אקולוגי באוקיינוסים והפחתת זיהום החופים מצד אחד, ביחד עם עלייה רצופה בביקוש לדגים מכל הסוגים ובשווקים רבים – מצד שני.

בארגון מגדלי הדגים מדגישים: “בכל העולם מתבצעות השקעות ענק בפיתוח והגדלת הייצור היבשתי של הדגים, בסמוך למרכזי הביקוש, בכדי לשפר את הטריות והזמינות, תוך הפחתת הזיהום הסביבתי וטביעת הרגל הפחמנית של התובלה האווירית והימית ממרחק אלפי קילומטר.

“בישראל לעומת זאת סובל ענף המדגה היבשתי מגזרות חוזרות ונשנות, הענף עומד בפני חיסול ומדיניות הפחתת המכס תביא לייבוא אווירי וימי של עשרות אלפי טון – מגמה הפוכה לחלוטין להתפתחות העולמית. לא בכדי עולה מחיר הסלמון בימים אלו ב-25% – מוצר שאינו מיוצר כלל בישראל ולא מוטל עליו מכס כלשהו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יבוא בשר ודגיםן
    15/03/2022 08:01
    אבי
  1. מה קרה לבשר מפעם שעברה היבואנים טחנו אותו הוסיפו 30% מים ומכרו ב35 שח לקילו