שופט העליון זלזל בשומרי הכשרות בפסח: “דיאטת מצות שבעה ימים”

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית, תהה לפשר שמירת איסור החמץ בצה"ל - וכינה את חג הפסח בזלזול: "דיאטת מצות לשבעה ימים" • נציג המדינה: "זו לא דיאטת מצות, זו כשרות בפסח" • ח"כ יעקב מרגי לאסתר חיות: חובה עליך לפסול אותו . זלזול בוטה זה מעיד על ניתוק מוחלט"
אריה ריבקינד
ה' אדר ב' התשפ"ב / 07.03.2022 23:00

בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות דן בשבוע שעבר בעתירת הארגונים ‘הפורום החילוני’ ו’חדו”ש’ לאפשר הכנסת חמץ בחג הפסח לבסיסי צה”ל – בניגוד לפקודת המטה הכללי הנהוגה מיום הקמת צה”ל לפני 73 שנה.

כסף מתחת לבלטות או להשקיע בתיק? הרובוט יענה מה כדאי לך

על פי פרוטוקול הדיון – שפורסם בערוץ 7 – הציג עורך הדין של העותרים את עו”ד אורי רגב ומנכ”ל חדו”ש, ראביי רפורמי, כמי שבקיא בהלכה וקבע שאין כל בעיה על פי היהדות להכניס חמץ לבסיסי צה”ל: “ייתכן שנידרש במהלך הטיעון גם לטענות הלכתיות ובכך אבקש את חברי עו”ד רגב שיטען בנושא בהיותו רב”.

הבקשה התקבלה – ורגב קבע: “אין שום בעיה עם כך שגוי יכנס לחדר של יהודי שומר מצוות עם סנדוויץ'”, זאת חרף העובדה שהעותרים הינם יהודים.

נציג המדינה לעומת זאת, החזיק בעמדת הרבנות הצבאית, האוסרת הכנסת חמץ לבסיסי הצבא על פי ההלכה והפקודה המטכ”לית: “יש להבטיח שלא יגע פרור חמץ לחדר האוכל, עובדים בהקשר זה על ‘חזקות’, כיון שלא ניתן לשים משגיח בכל מקום.”

נציג המדינה אף ציין בדיון,  כי חיילים יכולים לצאת החוצה ולאכול איזה מזון שהם רוצים, “כשמבקרים חיילים ויושבים איתם באזור משפחות, מחוץ לבסיס, שם ניתן להביא מזון”.

הנשיאה חיות תקפה את דבריו וטענה כי לא יתכן שחייל יאכל שלוש ארוחות מחוץ לבסיס ויביא את משפחתו.

השופט יצחק עמית חיזק את דבריה: “אין פתרון לבסיסים מרוחקים, ויש דיאטת מצות למשך שבעה ימים”.

נציג המדינה הסביר לשופט: “זו לא דיאטת מצות, זה בהתאם לכשרות בפסח”.

נציג המדינה פירט והסביר בפני השופטים את ההבדל בין ביטול מזון שאינו כשר בימות השנה, עליו חלים דיני תערובות, לבין המצב ההלכתי בחג הפסח עבור יהודים: “הרבנות אומרת שלא תעמוד החזקה שלא עובר חמץ לתוך חדרי האוכל. זה ניהול הסיכונים כדי למנוע את החשש המרכזי לזליגה. כל זליגה מעוררת חשש ממשי”.

אסתר חיות: “קשה לקבל שאין שום פתרון שניתן למצוא כדי לתת מענה לכאלה שרוצים לאכול חמץ בפסח וזו זכותם. לא יכול להיות שאם יש רצון לא ימצאו פתרון”.

בית המשפט הוציא צו על תנאי ודיון נוסף יתקיים לאחר חג הפסח הקרוב, בו הבטיח הצבא לחדד נוהל על פיו לא ייערכו חיפושים אחר חמץ בכלי חיילים, למעט מצבים בהם ידוע כי חייל עבר על הפקודה המפורשת.

סגן יו”ר הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, שיגר הערב מכתב מחאה לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, בעקבות דבריו החמורים של  השופט יצחק עמית כלפי  חג הפסח, במהלך הדיון בעתירה.

במכתבו ביקש מרגי מנשיאת העליון לפסול את השופט עמית מהמשך הדיון בעתירה זו. “לאור התבטאותו.. בצורה מזלזלת כלפי איסור אכילת חמץ… אין בו את היכולת להבין את טענות הצדדים ובוודאי שלא לקבל החלטה ראויה ומאוזנת”, כתב הח”כ.

וכך כתב סגן יו”ר הכנסת:

“אני מבקש להביע את מחאתי מלב שותת דם, בעקבות דברי השופט יצחק עמית בעתירת החמץ בבסיסי צה”ל, אשר הפגין את בורותו והתבטא בזלזול כלפי שמירת חג הפסח וציבור הנזהרים מאכילת חמץ: ‘דיאטת מצות לשבעה ימים’.

“בתקופה מתוחה זו, כאשר סף הקיטוב בין חלקי החברה בישראל טיפס לגבהים שלצערנו לא הכרנו עד עתה, בעת אשר מזהים גורמים פרוגרסיביים שעת כושר להילחם בכל מסורות ישראל, בשבירה, נתיצה ורמיסה של הקדוש לציבור שומרי התורה והמצוות, רוב הציבור הישראלי המסורתי, המבקשים לשמר את מסורות
בית אבא, במלחמת איש באחיו, אשר מגיעים אל שולחן בית המשפט העליון, מצופה היה כי תנחי את שופטי העליון לנהוג בכפפות של משי, במשנה זהירות ורגישות בבוא ם לגעת בקודשי בית ישראל”.

מרגי הוסיף: “התבטאויות של שופטי ביהמ”ש מעין אלו, אינן חידוש לצערי, כאשר לעיתים נראה כי קיימת תחרות בין שופטי בית המשפט העליון, מי ילך רחוק יותר, בפגיעה בקודשי ישראל, ועתה העזו להתבטא בזלזול בכל הקשור לאיסור אכילת חמץ והידור אכילת מצות, משל היה זה מנהג עלום עתיק יומין, הנסוב כולו סביב
תרבות אכילה, בניתוק גמור ממכלול מאפייני חג הפסח, אשר ע”פ תורתנו הקדושה, נסוב מועד זה סביב חירות העם העברי, אשר יצא מעבדות לחרות וביום זה נהיה לעם”.

לדברי הח”כ מש”ס, “זלזול בוטה זה מעיד על ניתוק מוחלט של חלק משופטי בית המשפט העליון, מרחשי הלב ותפיסת עולמם של רוב הציבור בישראל, ברמיסה מוחלטת של הקדוש לעם היהודי, אשר עד לא מכבר נתון היה למרמס בגלויות השונות, עת אבותינו מסרו נפש ממש על שמירת ההלכה בהידור וזהירות מופלגת בניסיון להינצל מאכילת חמץ אפילו במשהו.

“לא יתכן כי שופטי בית המשפט אשר נשלחו בשם העם בישראל, לישב על כסא רם ונשא, להיות המצפן המוסרי באיזון אמות המידה של ערכי החברה בישראל, יהיו אטומים כל כך לרחשי הלב של משלחיהם, באמירות בוטות ומזלזלות המעידות כאלף עדים כי אין הם ראויים לדון בנושאים מורכבים מעין אלו.. בטוחני כי חברייך מגלים רגישות יתרה, עת ניצבת לפניכם שאלת איזון ערכית כאשר אחד מצידי המתרס עוסק בשאלות ערכים בחברות ומסורות שונות, או אז מתעצמת תחושת קבלת האחר, ההכלה והרצון לנסות להאזין לרחשי הלב של מייצגי תרבות זו.

“כמה כואב, כאשר דווקא בסוגיות הנטפלות לקודשי ישראל מגלים את חלקם אטימות זועקת, בהתעלמות מוחלטת מכל ערכי ההכלה וקבלת האחר, בזלזול מוחלט בכל הקדוש לרוב העם בישראל”.

ח”כ מרגי ממשיך: “התבטאות השופט עמית מעלה חשש, שמא השקפות עולם ודעות אישיות מנחות אותו בבואו לקבל החלטה, על פני הפרשנות המשפטית הקשורה ללשון חוק החמץ. תפקיד השופט אינו הוגה דעות או כותב חזון, אלא מחובתו ותפקידו להוציא לפועל את רצון העם אשר בא לידי ביטוי בחוק החמץ ככתבו וכלשונו.

“אני סבור כי לאור התבטאותו של השופט יצחק עמית בצורה מזלזלת זו כלפי איסור אכילת חמץ וחיוב אכילת מצות, חובה עליך לפסול אותו מלדון בהרכב העוסק בסוגיה רגישה זו, באשר פיו ענה בו, כי אין בו את היכולת להבין את טענות הצדדים, ובוודאי שלא לקבל החלטה ראויה ומאוזנת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות