“רשאי אש חופשית”: תיעוד דרמטי של יירוט המל”טים האיראניים • צפו

שני המל"טים שיורטו על-ידי מטוסי הF-35 במרץ אשתקד היו מסוג "שאהד 197" • מיקום היירוט נותר עדיין תחת איפול • צפו בסרטונים מהיירוט ההיסטורי
חיים טוויל
ד' אדר ב' התשפ"ב / 07.03.2022 19:10

תיעוד חדש שפורסם היום (שני) חושף את הרגעים הדרמטיים של הפלת המל”טים האירניים שנשלחו לעבר ישראל לפני כשנה.

כסף מתחת לבלטות או להשקיע בתיק? הרובוט יענה מה כדאי לך

המל״טים יורטו בשמי האזור, תוך תיאום עם מדינות שכנות, ובכך נמנעה חדירה לישראל.

מהפרטים עולה, כי שני המל”טים שיורטו על-ידי מטוסי הF-35 ב-15 במרץ לפני שנה היו מסוג ‘שאהד 197′, ושוגרו מאיראן בשני נתיבי טיסה שונים: האחד ממזרח לישראל, והשני מדרומה. השניים יורטו פחות או יותר במקביל, האחד בשעה 02:19 לפנות בוקר והשני ב-02:16.

היירוט התבצע באמצעות מטוסי קרב מסוג F-35 מטייסות 116 ו-140 של חיל האוויר, שרשמו היסטוריה עם יירוט מבצעי ראשון בעולם.

בסרטון שמתעד את יירוט המל”ט נשמע הטייס שמזהה את המטרה אומר: “אחד מגע, נראה מטוס, מיד נעדכן זיהוי. חידשתי מגע ואני מגע איתה. קיבלתי רשאי אש חופשית על המטרה. מוביל מבנה: 1 שיגר. מטרה נפגעה”.

רב-סרן ג’, סגן מפקד ב’ בטייסת 116 ומוביל מבנה מטוסי הקרב ביירוט, שחזר: “באותו לילה הוזנקנו לכיוון אותם כלים אירניים שהתכוונו לחדור. לאחר יציאה למטוסים ולאחר המראה קיבלנו את הפרטים הראשונים מיחידת הבקרה האווירית שמדובר באותם כלים. הבנו שאנחנו צריכים להגיע לזירה, לזהות אותם ולגלות אותם בעצמנו ובהמשך גם להמשיך ליירוט מוצלח.

“ברגע שהגענו לזירה הצלחנו לגלות את המטרות ובהמשך גם להפליל את המטרה”, אמר רב-סרן ג’. “מכאן קיבלנו את האישור ליירט את המטרה. ביצענו מפה ליירוט מוצלח והצלחנו להפיל את המטרה. במקביל אלינו הטייסת האחות שלנו, טייסת 140, הפילה כלי נוסף”.

 

המערך הטכנולוגי של אגף המודיעין ניתח את מערכות התקשורת ומסקנתם הייתה שמדובר בדגם ‘שהאד 197′ מתוצרת איראן.

“אני זוכר את הרגע המיוחד הזה”, הוסיף מפקד טייסת 140 סגן-אלוף ד’. “אני כמנהל יושב בטייסת בחדר המבצעים ומקבל את הקריאה בקשר מזוג הטייסים שהם הפילו את המטרה ויירטו אותה לפני שהיא חדרה לשטח מדינת ישראל. זהו רגע היסטורי והתחושה הייתה מאוד מרגשת על הפלת F-35 ראשונה בעולם”.

ה’שאהד 197′, הוא מל”ט המיוצר על-ידי התעשייה האיראנית, בעל מוטת כנף של כ-7 מטרים. טווח הטיסה שלו כ-2,000 ק”מ, מהירות הטיסה היא כ-200 קמ”ש, ובסך הכל הוא יכול לשהות כ-20 שעות באוויר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות