הרבי מסאטמר בכה בליל שבת: אנחנו חייבים להציל את היהודים

האדמו"ר פרץ בבכי בפני העסקנים: "אחרי השואה, שאלו הניצולים - איפה היו יהודי ארה"ב במלחמה? כעת אנחנו יהודי ארה"ב" • היום התכנסה אסיפה עם עסקנים מחוגים שונים, והוקם 'ועד הצלה' • מניו יורק תצא מחר משלחת למחנות הפליטים, לבדוק מקרוב למה הם זקוקים ואיך ניתן להציל
נתן פרל
ד' אדר ב' התשפ"ב / 07.03.2022 00:59

המלחמה באוקראינה והסכנה הגשמית והרוחנית של היהודים: בליל שבת, אחרי תפילת ערבית, זימן האדמו”ר מסאטמר לחדרו את הרב דוד שלמה עקשטיין, מרבני ‘ועד משמרת חומתייך’,  יחד עם העסקן ר’ איתמר מייזליש.

סובלים מבעיה רפואית? אולי מגיע לכם לקבל 6,400 ש”ח בכל חודש

במהלך השיחה על המצב הקשה שעובר על יהודי אוקראינה, האדמו”ר פרץ בבכי ואמר: אחרי מלחמת העולם השניה, שאלו הניצולים – איפה היו יהודי ארה”ב בעת המלחמה?

בבכי רב אמר הרבי: ‘עכשיו אנחנו יהודי ארה”ב חייבים להציל את כל היהודים שנמצאים בסכנה הגדולה’.

הרבי שוחח איתם על כמה דרכים להצלה – אם בהקמת מוסדות וקהילות בפולין, הונגריה, רומניה והסביבה.

ר’ איתמר מייזליש, יו”ר ‘ועד הכנסת אורחים באוהעל’ לקח על עצמו את עול אירגון הלוגסטיקה. וגם דאגה לאותם שיעלו לארץ הקודש –  לוודא שהם נשארים יהודים יראים ושלמים.

למחרת, לפני קריאת התורה, התקיימה בבית הכנסת הגדול בקרית יואל,  דרשה על החוב הגדול להציל את יהודי אוקריאינה.

לפי עסקני סאטמר, במוצ”ש התחילו העסקנים לפעול בכל כוחם לטובת ההצלה, כאשר רבני הקהילה – הרב ר’ מאיר צוויבל והרב  דוד שלמה עקשטיין – יפקחו על כל פעולות ההצלה.

הערב התקיימה אסיפה של עסקנים מכל גוני הקשת החרדית בניו יורק, ביניהם העסקן ר’ חיים מאיר מרקביץ מויז’ניץ, העסקן ר’ משה מרגרטן מסקיוורא, העסקן ר’ בן ציון ווידר מבעלזא, העסקנים שלמה מנשה פולקוויטש מקרית יואל,  שמעון רולניצקי ממונסי ור’ אשר גראד מלונדון, לצד עסקנים נוספים.

באסיפה הטלפונית השתתפו גם רבנים ועסקנים שנמלטו מאוקראינה, ביניהם הרב יעקב דוב בלייך, העסקן ר’ הלל כהן, הרב משה פימה מקרלין, הרב פנחס זלצמן ממולדובה, הרב שלמה באקש מאודסה והרב מיכאל שודריך מפולין.

מצד הרבנים היו על הקו הרב מאיר צוויבל, הדיין רבי חיים יוסף דוד ווייס מאנטוורפן, הרב ישראל דוד הרפענס מווילאמסבורג. הרב דוד שלמה עקשטיין. גם עסקנים מארץ הקודש היו על הקו ביניהם העסקן ר’ שמעון שישא מתולדות אהרן, ועסקנים נוספים.

האסיפה הוחלט כי מחר תצא משלחת מניו יורק לכל הגבולות ומחנות הפליטים שהוקמו ברחבי אירופה, לראות מקרוב מה צריכים ואיך ניתן להציל כמה שיותר יהודים בימים אלו.

כמו כן הוקם צוות של מתנדבים דוברי רוסית, שיצאו תחת פיקוח לאוקרינה ויעברו בכל בתי היהודים ברחבי המדינה, לדפוק דלת-דלת, ולהוציא את כל היהודים שנשארו שם באוטובוסים מאורגנים.

יצוין, כי כבר בימים אלו שני ‘הכנסת אורחים’ של קהילת סאטמר הן בעיר אוהעל שבהונגריה וגם בעיר סיגט שברומניה מלאים עם פליטים יהודים שנמלטו  מאדמת אוקראינה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חומר למחשבה
    07/03/2022 07:08
    דודי
  1. יש כאן מפלגה שכל חבריה יוצאי אוקראינה, והעומד בראשה יוצא אוקראינה והיא נקראת ישראל ביתינו מיותר להרחיב את הדיבור עליה היא בהיתנהגותה מדברת ומעידה בעד עצמה וכל בר דעת מבין.