שליח חב”ד בחרסון: “יש פה כעת מציאות חדשה, לא משחקים עם זה

הרב יוסף יצחק וולף, שליח חב"ד והרב של חרסון, על הכיבוש הרוסי: "אנחנו בהערכת מצב איך מתמודדים עם זה, מנסים לראות איך שומרים על שפיות במצב הקיים" • "אני עכשיו יוצא לבית הכנסת בזהירות. אני אסע על 5 קמ"ש ואצא עם דרכון מהבית" • ומה כללי ההתנהגות שקבעו הרוסים?
חרדים 10
ל' אדר א' התשפ"ב / 03.03.2022 15:37

עיר הנמל חרסון בדרום אוקראינה נכבשה  רשמית –  ותושבי העיר התעוררו הבוקר (חמישי) למציאות חדשה.

כסף מתחת לבלטות או להשקיע בתיק? הרובוט יענה מה כדאי לך

בשיחה עם חדשות 12 מספרים ישראלים המתגוררים בעיר על החיים תחת משטר צבאי, על הכללים והחוקים החדשים שנקבעו כדי למנוע התגרות – ועל השקט המפחיד ששורר ברחובות.

הרב יוסף יצחק וולף, שליח חב”ד והרב של מחוז חרסון: “יש עכשיו מציאות חדשה של שלטון רוסי, אנחנו לא משחקים עם זה. אנחנו בסוג של הערכת מצב איך אנחנו מתמודדים עם זה.

“מה שלנו הכי חשוב בכל הסיפור פה, זה לדאוג שאף יהודי חלילה לא ייפגע. לכן ביקשתי מכל חברי הקהילה להישמע להוראות ולא לעשות שום פרובוקציות ולא להיות חכם עכשיו, כי זה דבר שיכול להסתיים מאוד לא טוב. אנחנו מנסים לראות איך שומרים על שפיות במצב הקיים”.

“יש מלא משוריינים רוסיים ברחובות עם חיילים”, הוסיף הרב. “אני ממש לא מתעסק בדבר הזה, מה שכרגע אותנו מעניין זה הצלת חיים. אני מקבל טלפונים על אנשים שתקועים בלי אוכל, על זקנים שלא יכולים לצאת מהבית. יש לי פה כמה אנשים מאוד יקרים שפשוט כל הזמן נוסעים למקומות האלה בזהירות”.

הרב וולף מתאר מציאות שברירית, מלאה בהנחיות מהצבא הרוסי וגם פחד גדול: “יש הוראות מפורשות איך להתנהג. אסור לנהוג מהר, אסור ללכת בקבוצות. זה ההוראות של הרוסים, אנחנו לא משחקים עם זה. יש עוצר משמונה בערב עד שש בבוקר שאוכפים אותו מאוד בחומרה. מ-6 בבוקר אפשר לצאת מהבית, בלי קבוצות, אחד אחד. אני עכשיו יוצא לבית הכנסת בזהירות. אני אסע על 5 קמ”ש ואצא עם דרכון מהבית”.

גם אדוארד (שם בדוי) שנמצא בעיר תיאר  מציאות קשה. “אנחנו נצורים, יש פה מאות יהודים”, אמר. “גם בבית חב”ד, יש פה מלא אנשים ועכשיו כולם סגורים בדירות. יש מלא צבא ברחובות ומלא כאוס. שודדים פה הכול והכול מתפרק. הרוסים מאזינים לנו, אני בטוח בזה. אנחנו חוששים מהם מאוד, לא רוצים לעשות טעויות איתם, אני בכלל לא בטוח שאני רוצה לדבר איתך. הם ידעו בוודאות שעשיתי את זה ואז מי יודע מה יהיה”.

על ה’כללים’ החדשים סיפרה גם נינה, תושבת העיר, בריאיון ל-BBC: “אתמול אף אחד לא יצא מהבית כי זה היה מסוכן מדי, אבל היום אנשים יוצאים, מנסים לקנות קצת אוכל.

“יש לנו כמה כללים שצריך לפעול לפיהם. הם הסכימו עם הממשלה שלנו שאסור לנו להתגרות בחיילים הרוסים. אנחנו לא יכולים להיות בקבוצות, אנחנו לא יכולים לנסוע מהר במכוניות. אנחנו צריכים להיות מוכנים לעצור ולהראות מה יש לנו ברכב ולא להתגרות באף אחד”.

אחרי שעות רבות של מחסור, נינה סיפרה כי יש לתושבי העיר גישה למים, לחשמל ולאינטרנט. “אני רק מקווה שזה לא ייקח יותר מדי זמן שאנחנו נהיה בסדר. כל האנשים הרגילים נגד כל המלחמה, נגד לחימה, אבל אנחנו לא יכולים לעשות כלום”.

הרב וולף, בראיון שהעניק אתמול למאיה רכלין ב’כאן חדשות, אומר בקול חנוק מדמעות: “אנחנו נהפוך עולמות כדי לעזור לכולם. כאיש חב”ד, כל הלימוד שלי ב-40 השנים האחרונות – התרכז לשבוע הזה” • צפו
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות