פוטין: “המבצע מתקדם כמתוכנן” • יותר מ-30 נהרגו בהפצצה בצ’רניהיב

חרדים 10
|
ל' אדר א' התשפ"ב / 03.03.2022 12:04
ארה”ב מעריכה: פוטין הכניס ללחימה אקטיבית כ-90% מכמות הכוחות שהוצבו מסביב לאוקראינה • רוסיה ואוקראינה סיכמו: יופעלו מסדורנות הומניטריים עבור אזרחים • לאחר ההשתלטות הרוסית על העיר חרסון: חוסר בתרופות ובמזון בעיר • עדכונים שוטפים

היום השמיני למלחמה באוקראינה: סוכנות האו”ם לפליטים הודיעה הלילה  (חמישי) כי מיליון פליטים אוקראינים נמלטו ממולדתם מאז הפלישה הרוסית. מדובר בנהירת הפליטים הגדולה ביותר מתחילת המאה.

סובלים מבעיה רפואית? ייתכן שמגיע לכם 6,400 ש”ח בכל חודש

לדברי האו”ם, זרם הפליטים גובר במהירות בצל המשבר ההומניטרי המחריף באוקראינה.

הכוחות הרוסיים השלימו אמש את כיבוש חרסון בדרום המדינה – העיר הראשונה שנכבשה בשלמותה מאז תחילת המלחמה. ראש העיר פרסם בפייסבוק: “אין לנו כוחות אוקראינים חמושים בעיר, רק אזרחים שרוצים לחיות”.

עיר הנמל מריופול נמצאת תחת התקפות בלתי פוסקות, זאת לאחר שהבדלנים איימו מוקדם יותר כי יפגיזו את העיר אם הצבא האוקראיני לא ייכנע.

במהלך הלילה פירסם נשיא אוקראינה זלנסקי פוסט בפייסבוק בו התייחס למצב המערכה: “שברנו את התוכנית של האויב תוך שבוע, לא יהיה להם רגע אחד של שקט במדינה שלנו. הרגנו 9,000 רוסים”.

22:00: שר החוץ האוקראיני צייץ בחשבון הטוויטר שלו: “איך בנות הברית שעדיין לא סיפקו לאוקראינה מטוסי קרב יכולות לישון בזמן שילדים במריופול, חרסון וחרקוב ישנים במרתפים תחת הפצצות?”.

21:30: ביידן: “אנחנו ממשיכים להטיל סנקציות כלכליות חמורות על פוטין ועל הסובבים אותו”.

21:00:  רוסיה ואוקראינה סיכמו: יופעלו מסדורנות הומניטריים עבור אזרחים.

21:00: מספר ההרוגים בצ’רניהיב שמותקפת היום מהאוויר על ידי רוסיה, עלה ל-33.

20:45: סוכנות הידיעות “בלטה” הבלארוסית דיווחה: סבב שלישי של המו”מ בין רוסיה לאוקראינה יתקיים בתחילת שבוע הבא.

19:15: הנשיא זלנסקי: “צריך למצוא פשרות בשיחות עם רוסיה, אך לא נסכים להכל. מוכן לנהל עם פוטין שיחה כנה, אם הקרמלין יתייחס לשיחות בתום לב ויראה אותנו האוקראינים כשווים”.

19:10: הנשיא פוטין: “המבצע הצבאי מתקדם כמתכונן. אנחנו נשמיד את ברית ה’אנטי-רוסית’ שנוצרה על ידי המערב.

17:55: ארה”ב מעריכה: פוטין הכניס ללחימה אקטיבית כ-90% מכמות הכוחות שהוצבו מסביב לאוקראינה לפני הפלישה.

18:18: מקור רשמי אוקראיני: הכוחות הרוסים עדיין נמצאים 25 ק”מ ממרכז קייב.

17:00: משלחת מקייב ומשלחת ממוסקבה החלו בסבב השיחות השני בבלארוס. דנו על הפסקת אש מיידית, שביתת נשק ומסדרונות הומניטריים לפינוי אזרחים והכנסת ציוד רפואי וחיוני.

16:35: יועצו של הנשיא מקרון מתייחס לשיחת הנשיא עם מקבילו הרוסי: פוטין מכוון לכיבוש של כל אוקראינה.

16:20: נשיא צרפת מקרון שוחח עם מקבילו האוקראיני זלנסקי, שהדגיש כי אוקראינה לא תיכנע ושלא ניתן לקיים משא ומתן עם אקדח מכוון לראש.

16:15: פרטים נוספים על שיחתם של מקרון ופוטין: הנשיא הרוסי אמר לצרפתי כי אם הניטרליות ופירוז מנשק של אוקראינה לא יושגו בדיפלומטיה – הוא ימשיך במבצע הצבאי. מנגד, מקרון אמר כי פוטין עושה “טעות גדולה” בנוגע לאוקראינה ושהמשטר שם אינו נאצי ושהוא משלה את עצמו ולא מתאר את המציאות.

16:00: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, והבהיר בפניו כי מטרות המבצע באוקראינה יושגו “בכל מקרה ובכל מצב”.

16:00: שגריר רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב: “אנו עדים לגל פייק ניוז מצד התקשורת שמנסה להציג את מדיניות רוסיה ואת הנשיא שלנו, ולדימיר פוטין, בצורה מפלצתית. מסיתים נגד רוסיה בכל העולם. אנחנו לא רוצים לכבוש את אוקראינה, אלא רק פועלים נגד מי שלקח אותה כבת ערובה”.

הוא הוסיף: ”אוקראינה טענה שהפצצנו את אנדרטת באבי יאר. זה היה פייק ניוז. לא נגרם נזק לאנדרטת הזיכרון למרות הטענות של נשיא אוקראינה”.

15:30: מושל מחוז צ’רנייב: תשעה בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית שפגעה בבתי ספר ובבנייני מגורים.

14:10: בכיר אוקראיני לרויטרס: “השיחות עם רוסיה בבלארוס יתחילו בעוד כשעתיים”.

13:35: בכיר בנאט”ו: רוסיה שינתה אסטרטגיה והחליטה לפעול ישירות נגד ערים אוקראיניות. “אנחנו רואים שינוי אסטרטגי מהצד הרוסי. הם פחות מרוכזים בכיתור הערים ויותר פועלים לצורך חדירה לתוכן. ההפצצות הן חלק משינוי הגישה”, ציין הגורם לרשת CNN.

13:20: מושל העיר חרסון: הכוחות הרוסים השיגו שליטה מלאה בבניין הניהול האזורי.

13:00: ויטלי קליצ’קו, ראש עיריית קייב, דיווח כי המצב בבירה האוקראינית “קשה, אך נמצא תחת שליטה”.

12:30: יועצו של זלנסקי מאשר כי העיר מריאופול מכותרת מכל הצדדים.

12:00: מועצת העיר מריאופול הודיעה כי רוסיה הפגיזה ללא הפסקה את העיר, ובכך פגעה קשות בתשתיות ובתושביה, שנותרו ללא מים, חשמל או אמצעי הסקה, ואף פגעה ביכולת לקבל אספקה או לפנות פצועים. “הם פגעו באספקת המזון, הרסו את התשתיות בעיר והותירו אותנו במצור”.

11:50: הוועדה לאכיפת החוק של הפרלמנט האוקראיני החליטה פה אחד להסיר את כל המגבלות על השימוש של אזרחים בכלי נשק על מנת לאפשר להם לסייע בהדיפת הכוחות הרוסיים

11:50: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, הבהיר: “הדוקטרינה הצבאית שלנו קבעה פרמטרים לשימוש בנשק גרעיני”. בראיון לסוכנות הידיעות TASS, הוסיף: “יש מידע על ‘פרובוקציות’ מתוכננות מצד האוקראינים במריאופול, הרוצחים האמיתיים נלחמים בצד של קייב”.

11:00: דיווח ב-CNN: מחסן נפט בעיר צ’רנייב שבצפון אוקראינה נפגע מתקיפות הצבא הרוסי. כוחות כיבוי כבר פועלים במקום ותיעודים שמגיעים מזירת האירוע נצפה עשן שחור וסמיך.

11:30: סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, הזהיר את המערב מפני “הסלמה נוספת” בלחימה באוקראינה ורמז כי ארצו מוכנה להגביר את עצימות הלימה אם המערב יוסיף לתמוך בממשלת קייב.

11:30: האוקראינים מדווחים שתוצאה מתקיפות הצבא הרוסי בעיר חרקוב ב-24 השעות האחרונות נהרגו 34 אזרחים.

11:30: שר החוץ הרוסי לברוב: “אני בטוח שיימצא פתרון למשבר סביב אוקראינה, התנאים של רוסיה הם מינימליים”.

11:00: שר החוץ האוקראיני צייץ בטוויטר תמונה של המונים חוסמים את הכביש –  וכתב: “זו מלחמה אמיתית עבור אוקראינה. לפוטין אין סיכוי לנצח. בתמונה הזו, אזרחים חוסמים את הפולשים הרוסים באנרגראד אתמול. אחת מתוך אלפי תמונות וסרטונים כאלה. אנחנו צריכים פרטנרים שיעזרו לאוקראינה להגן על עצמה. במיוחד באוויר. סגרו את השמיים!”.

10:40:  צבא אוקראינה: ארבע ספינות קרב רוסיות בדרכן לאודסה.

10:10: עיר הנמל מריופול תחת התקפות ממשוכות. ראש העירייה: “אנחנו לא יכולים אפילו לקחת את הפצועים מהרחובות”. לדבריו, אתמול היה היום הקשה ביותר עד כה של הפלישה הרוסית, על רקע הפגזות כבדות והמספר ההולך וגדל של אזרחים פצועים בבתי חולים.

9:45: המודיעין הבריטי מאשר כי כוחות רוסים הגיעו לעיר חרסון, אבל מדגישים כי המצב הצבאי שם נותר לא ברור. המודיעין הבריטי ציין כי למרות ההפגזות הכבדות, הערים חרקוב, צ’רנייב ומריופול נותרו בשליטה אוקראינית.

9:45: משרד ההגנה הרוסי: מאז תחילת ‘המבצע המיוחד’ פגענו ב-1,612 מטרות צבאיות אוקראיניות.

9:35: דיווח ברוסיה: כוחות פרו-רוסיים מאיימים לפתוח במתקפה ממוקדת על העיר מריופול שבדרום אוקראינה, אלא אם כן הכוחות האוקראינים שבמקום ייכנעו.

08:30: ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן טוען כי עד כה היחסים עם רוסיה היו “טובים ויציבים”, אך כעת המלחמה יצרה “מצב חדש”. הוא לא מתכוון להטיל וטו על סנקציות שיטיל האיחוד האירופי על רוסיה וכי אחדותו של האיחוד חשובה.

8:00: הצבא האוקראיני טוען הבוקר שהכוחות הרוסיים “כמעט ולא מצליחים להתקדם”. בעדכון צבאי שפורסם נמסר שבמהלך הלילה נמשכו ההפגזות על שכונות המגורים בערים הגדולות. כוחות הצבא הרוסי נדחקו לעבר האזורים הצפוניים של קייב ומריופול.