ניצחון מתוק: “החוק שתכנן לחסל את מוסד הרבנות הראשית נפל”

ח"כ סמי אבו שחאדה הפר קיזוז, מה שאילץ את הקואליציה להזעיק את ח"כ ניר אורבך - שהצביע באיחור • פינדרוס: "רוצה לברך את ידידי ניר שניכר בו שהוא מתחיל להבין את הנזק העצום שהממשלה הזו גורמת ליהדות" • קרעי: "קואליציית עוועים ממש. גם נלחמו ביהדות וגם נפלו כמו זבובים"
אריה ריבקינד
כ"ט אדר א' התשפ"ב / 02.03.2022 20:49

הקואליציה הפסידה הערב (רביעי) בעוד הצבעה ולא הצליחה להעביר בקריאה טרומית את הצעת החוק לשינוי ההרכב הבוחר של הרבנים הראשיים.

כסף מתחת לבלטות או להשקיע בתיק? הרובוט יענה מה כדאי לך

מדובר על הצעת חוק של ח”כ משה קינלי טור פז מיש עתיד.

ח”כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת הפר קיזוז, מה שאילץ את הקואליציה להזעיק את ח”כ ניר אורבך מימינה, למרות שלא רצה לתמוך בחוק.

רק אחרי שקראו בשמו שוב ושוב אורבך הגיע להצביע, אך האופוזיציה טענה שאורבך הצביע באיחור. המליאה יצאה להפסקה על מנת לברר את המחלוקת.

לאחר הבירור הודיע יו”ר הכנסת מיקי לוי: “לאחר שצפינו בסרטון פעם אחר פעם, גם עם נציגי האופוזיציה, מכיוון שהיו צעקות ולא היה ברור מה קורה, ולא יכולנו להחליט באופן חד משמעי לכאן או לכאן, קיבלתי החלטה להביא את ח”כ ניר אורבך שהוא יצפה. אנחנו סומכים על היושרה שלו, הוא צפה בסרט מספר פעמים וגם הוא לא ידע להחליט, אך בגלל היושרה שלו אמר שמכיוון שיש ספק אז אין ספק ולכן הוא לא יוכל להצביע”.

לאור זאת נרשם שוויון 51 בהצבעה ולכן החוק לא עבר.

יו”ר יהדות התורה ח”כ משה גפני: “אנו מודים לקב”ה שהחוק שתוכנן לחסל את מוסד הרבנות נפל. ככה זה כשאין להם סיעתא דשמיא!”

ח”כ יצחק פינדרוס אמר בתגובה להפלת חוק הרבנות בתמיכתו של ח”כ ניר אורבך: “אני רוצה לברך את ידידי ניר שניכר בו שהוא מתחיל להבין את הנזק העצום שהממשלה הזו גורמת ליהדות במדינת ישראל, ומפציר בו להמשיך ולעמוד על שלו בעניינים הנוגעים לעם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל, לכל הפחות כפי שחברים אחרים בקואליציה יודעים לעמוד על שלהם”.

ח”כ אורי מקלב הגיב: “חבר הכנסת טור פז יחד עם השר להרס הדת מתן כהנא מבקשים לערוך רפורמה ברבנות הראשית ולהכניס אנשים שאינם קשורים לדת ואף כאלה בעלי דעה עקומה בכל נושא ההלכה והיהדות לגוף הבוחר את הרבנים בארץ. חוק זה המכניס רוחות זרות והשפעות משונות לרבנות הראשית תחת איצטלה של הרבנות, זהו חוק שהיה מביא הרס לרבנות והיה מאפשר לערב רב לקבוע את הרכבה של הרבנות הראשית”‘.

“איזה ניצחון מתוק”, בירך ח”כ שלמה קרעי. “קואליציית עוועים ממש. גם נלחמו ביהדות וגם נפלו כמו זבובים. החוק נגד הרבנות הראשית המסורתית נפל במליאה אחרי מאבק איתנים. בראש חודש אדר, קרב על היהדות לא יכול להיות אבוד”.

ההצעה של ח”כ טור פז לתיקון ‘חוק הרבנות הראשית’, אושרה לפני 10 ימים בוועדת השרים לענייני חקיקה. ההצעה ביקשה לבצע מספר שינויים בתהליך בחירת הרבניים הראשיים לישראל,  כך שיקבעו קריטריונים חדשים להגשת מועמדות לתפקיד הרב הראשי לישראל וישנה את הרכב הגוף הבוחר אותו.

מטרת ההצעה היא להוביל לבחירת רבנים ראשיים מהציונות הדתית – בבחירות שיתקיימו בעוד כשנה וחצי.

לפי ההצעה, האסיפה הבוחרת את הרבנים תקטן מ-150 ל-120, ולא יהיה בה עוד רוב לרבנים על פני נציגי הציבור. על פי החוק כיום, מונה האסיפה הבוחרת 150 חברים, ובהם 80 רבנים – שמתוכם נבחרים עשרה על ידי הרבנים הראשיים. אלא שלפי הצעת החוק של ח”כ טור־פז, מספרם של חברי האסיפה יצומצם ל־120, והנציגות לרבנות הראשית תוגבל ל־50 רבנים בלבד.

עוד בהצעה: נוסף על רבנים מקומיים שיהיו חברים בה באופן אוטומטי, היא תכלול לראשונה גם רבני קיבוצים (הנחשבים לליברליים) שימנה השר לשירותי דת, ועשרה נוספים שהממשלה תידרש לאשר.

גם בייצוג של הציבור הרחב יגדל הייצוג לנשים ולארגונים שאינם דתיים – כגון אגודת הסטודנטים, ועד ראשי האוניברסיטאות, ואנשי ציבור מתחומי הרוח, החינוך והתרבות.

סעיף נוסף בחוק המוצע קובע, כי תנאי סף להגשת מועמדות לתפקיד הרב הראשי, יהיה ‘כושר לדיינות’.

המשמעות היא ששורה ארוכה של רבנים חרדיים שחשקו בתפקיד, לא יוכלו להיבחר, בעוד הרב דוד סתיו, בעל כושר דיינות, יוכל להעמיד עצמו לבחירה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות