האם חברות המזון מצאו את השיטה להרוויח יותר? אומנם על פי החוק החברות צריכות לעדכן את כלל הצרכנים על שינויים באריזה, בכמות המוצר ואפילו בשינוי המתכון על גבי האריזה, אבל האם אנחנו באמת רואים את האותיות הקטנות?
בואי לגלות: כך תוכלי לחתן את הבנות שלך בכבוד כשייסגר השידוך
נתון דרמטי: יכול להיות שאתה מפסיד מאות אלפי ש”ח ששייכים לך
שאול, קניין פנימייה חרדית, שם לב במהלך הקניות האחרונות שביצע, כי בוצעו שינויים בתוכן המוצרים, אך לא במחירים. בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm הוא סיפר מהגילה.
“אני קניין של פנימייה חרדית שמטפלת בנוער בסיכון”, הסביר. “אני מתעסק המון עם קניות, לפחות פעמיים בשבוע אני עושה קנייה גדולה של 1,500 ש”ח ואני תמיד קונה באותו מקום, יש להם אריזות גדולות ומגוון מותגים. כבר תקופה אני שם לב שכל הזמן האריזות קטנות.
“כשאני רואה ‘אותו הטעם באריזה חדשה’, ‘מתכון חדש’, ‘אותו הטעם בעיצוב חדש’ אז אני אומר שיש מה לחשוד. בדרך כלל, מקטינים את הכמות ואיפשהו עושים משהו שהוא לא ממש לטובת הצרכנים”.
על פי חוק הגנת הצרכן, חברות המזון מחויבות לכתוב על גבי המוצר את המשקל, תוכן המוצר, משקל לאחר סינון ועוד מספר דברים שאמורים לשמור על ההגינות של החברה לצרכן.
לטענת שאול, מדובר בכיתוב קטן שקל לפספס.
“אני שם לב לכל השינויים האלו”, אמר, ונתן דוגמאות מהשטח. “‘דוריטוס’ שהיה 100 גרם, פתאום אני רואה אותו 70 גרם – זה 30 אחוז, זה מטורף והמחיר אותו מחיר. אני רואה את זה בהמון דברים. שמתי לב שבחודשיים האחרונים בטישו שכולם מכירים במקום 100 בחבילה יש 90 והמחיר נשאר אותו מחיר. כל הזמן מחפשים איפה להוריד.
“חלק מהתפקיד שלי הוא לחסוך למקום שאני עובד בו, אז אני מסתכל על הזמן, הדברים האלו משגעים אותי. כל הזמן יורדות הכמויות”, הדגיש שאול.
בהמשך השיחה, התייחס שאול לשינוי שעבר חטיף השוקולד ‘קליק’: “זה סיפור ישן, אבל הקליק לפני כמה שנים היה 100 גר’, ירד ל־90 ועכשיו הוא 65 גרם. המחיר לא ירד והוא נשאר אותו דבר בדיוק. אף אחד לא מסתכל על הדברים האלו, אנשים מסתכלים על החבילה לא על הגרמים. צרכנים סבירים שעושים קנייה לבית שלהם לא מסתכלים על הדברים האלו”.
מקבוצת שטראוס נמסר בתגובה: “מוצרי דוריטוס הנם בחבילות של 70 גרם. ספציפית מוצר זה לפני כשנה הוגדל ל־100 גרם אך לאחרונה הוחלט להחזירו ל־70 גרם כמו יתר המוצרים בקטגוריה. מחיר המוצר זהה למחירם של שאר המוצרים במשקל 70 גרם. כלומר מחיר המוצר ירד בהתאם לירידה במשקל בלי שום תרגילים”.
מחברת יוניליוור ישראל נמסר בתגובה: “מדובר בשינוי שביצענו ב־2019. הודענו עליו בצורה נרחבת לכל הלקוחות, הצרכנים והתקשורת, והוא הופיע בצורה ברורה על חזית האריזה”.
בהמשך התוכנית ענת דוידוב וגולן יוכפז ביקשו להבין עוד על פרשת המוצרים והאריזות, ושוחחו עם עו”ד הדס יעקובסון, מנהלת הרגולציה במועצה הישראלית לצרכנות, ועם אסתר ואתורי, מובילת המחאה הצרכנית ‘מחאת התינוקות’.