חיפושים של יותר מ-50 שנה, ‘כתב חידה’ בפנקס ותגלית מופלאה

מה היה הסיכוי למצוא את הקבר של סבתא נרביביש וסבא משיח קארי, שנקברו בהר הזיתים לפני יותר מ-100 שנה, אחרי ההרס שחוללו הירדנים? • חרדים 10 עם הסיפור המרתק שהגיע לשיא ממש בימים אלו, במהלכו אותרו גם הקברים של הדוד, הפייטן הבוכרי המפורסם יוסף קארי ורעייתו לאה, כמו גם כתב היד של ספרו • המצבות שופצו, ועמם נרפא השבר הגדול של המשפחה • בי' אדר, ביום השנה של הסבתא, בני המשפחה יעלו לקברה
ישראל יוספי
כ"ב אדר א' התשפ"ב / 23.02.2022 02:17

מוטי קליין, תושב ירושלים, נשוי לבת העדה הבוכרית כ-45 שנה. במשך השנים שמע את סיפור בני משפחתה, המחפשים אחרי קבר אימם ואחר קברי הסבא וסבתא, כמו קברים של קרובי משפחה נוספים  – שנעלמו בהר הזיתים.

משיח יאודה קארי ורעייתו נרביביש צפורה מזל קארי – הסבא והסבתא של גיסו משה משיח בן ה-90 ושל רעייתו –  עלו לארץ הקודש מבוכרה בשנת תרע”ג, לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה.

הזוג התגורר בשכונת הבוכרים בירושלים. לאחר עלייתם ארצה הם נעזרו לצורך מחייתם בכספים ששלחו אליהם בני הקהילה בבוכרה. אולם, לאחר פרוץ מלחמת העולם הראשונה, שלטונות רוסיה ששלטו בבוכרה, לא אפשרו להעביר כספים לארץ ישראל, בה שלטו התורכים, עקב המלחמה ביניהן.

הסבתא נרביביש נפטרה בי’ אדר תרע”ח. פחות משנה אחר-כך, בב’ שבט תרע”ט, נפטר הסבא. שניהם נפטרו כתוצאה מהרעב ששרר אז בארץ – ונקברו בחלקה הספרדית בבית העלמין בהר הזיתים.

בני המשפחה לא ידעו פרטים נוספים מעבר לכך.

הוריו של משה משיח, אברהם שלום חי משיח קארי ורעייתו חפצי, עלו מבוכרה יחד עם ילדיהם לארץ ישראל, בשנת תרצ”ה.

כשהיה בן 8 הלך משה משיח מספר פעמים, יחד עם אביו, אל קבר סבו בהר הזיתים, באזור ‘יד אבשלום’. אחד מאחיו של סבו היה ר’ יוסף קארי, פייטן ומשורר ידוע בבוכרה, מחבר הספר ‘ברכי יוסף’, אשר כתביו ושיריו מופיעים בסידורי העדה הבוכרית. שנים הוא ניסה למצוא את כתביו וכתבי ידו, אך ללא הצלחה.

חפצי, אימו של משה, נפטרה בה’ טבת תרצ”ה, זמן קצר לאחר שעלו לארץ ישראל, והיא נקברה בהר הזיתים.

במהלך שנות השלטון הירדני –  משנת תש”ח ועד תשכ”ז – חולל והושחת בית העלמין העתיק, ובוצע  בו הרס מאורגן ושיטתי. מספר המצבות והקברים שנפגעו הגיע ל-38 אלף לערך, לאחר שהשלטונות הירדניים סללו בשטח ההר כבישים,  ומגרש חניה גדול נבנה מעל גבי הקברים שבחלקה הספרדית.

גם קברה של חפצי, אמם של משה ורעייתו של קליין, הושחת ונעלם.

בכ”ח באייר תשכ”ז, עם שחרור ירושלים העתיקה, נחשף גודל החורבן שחוללו הירדנים. הפעולות הראשונות שבוצעו בשטח היו ליקוט עצמות וקבורתן בקברי אחים, הריסת הכבישים שנסללו בתוך בית הקברות ופינוי הפסולת.

לאחר מכן החלו חברות קדישא השונות, יחד עם מועצת בתי העלמין, לשקם את בית הקברות ההרוס. תהליך השיקום מתבצע עד היום, יותר מ-50 שנה אחרי, והוא  ימשך עוד שנים רבות.

עם שיחררו של הר הזיתים, ניסו גם בני משפחת משיח קארי לחפש את קבר אימם חפצי, ואת קברי יתר קרובי המשפחה  – אך לא מצאו דבר.

משה משיח היה ראש מועצה הדתית בעיר עפולה. הוא היה מקורב לשרי הדתות והפנים, כמו גם למנכ”לי משרדי ממשלה. כך הצליח לפעול שמשרדי הממשלה יביאו מומחים מטעמם, כדי לנסות ולאתר את הקברים. הם אף פערו חור בכביש, אך ללא תוצאות.

לפני כשלוש שנים חלה התפתחות, ולאחר שימוש באמצעים טכנולוגיים ואמצעים נוספים – נמצא, לאחר 50 שנות חיפושים, קברה של האם חפצי.

בעקבות הגילוי, נכנס ר׳ מוטי קליין, גיסו של משה משיח, ל’תמונה’.

הוא סבר, כי אם קבר האם נמצא, ניתן יהיה למצוא גם את קברי יתר בני המשפחה, ובמיוחד מקום מנוחתם של הסבא והסבתא שנפטרו לפני יותר מ-100 שנה – ופתח במסע חיפוש אחר הקברים.

עד אמצע המאה ה-19 בית העלמין  בהר הזיתים היה בשליטה בלעדית של ‘כולל עדת הספרדים’, את החברה קדישא תיחזקה משפחת פרנס, שבניה ניהלו את הקבורה בהר הזיתים במשך מאות שנים.

בפנקסים המכונים ‘פנקסי פרנס’ נכתבו בכתב קולמוס כל הפרטים, המתוארים בצורת קודים, של כל קבר – מי הקבורים מארבעת צדדיו. אלא שבשל הרמזים וצורת הכתיבה, קשה  להבין מהרשום בפנקס באופן מדויק לגבי תיעוד של כל אחד מהקברים הרשומים בו.

ר’ מוטי קליין הגיע אל ‘פנקס פרנס’, אולם מצא עצמו בפני כתב-חידה. כך , למשל, על הקבר של הסבא משיח יאודה קארי נכתב: “נגד אבשלום, מטה…” לצד משפטים נוספים המתארים היכן נמצא קברו.

מי שסייעו לקליין במסע לגלוי הקברים היו שני אנשים:  הרב מרדכי מוטולה, איש חסד אמיתי, שביום-יום הוא אברך כולל, ובשעות בין הסדרים עוסק במיפוי הקברים בהר הזיתים וביצירת קשר עם משפחות בכל צורה שהיא על מנת להעביר להם את המידע שגילה על קברי סבים או סבתות – והכל בהתנדבות.

לצידו סייע הרב משה אקרמן, הפועל בהר הזיתים מטעם ‘אתרא קדישא’, ונחשב מומחה בשיקום קברים. הוא שוהה בהר הזיתים כל העת, גם בזמנים מתוחים,  מלווה משפחות שבאות לעלות לקברי האבות שנחשפו, ומפקח על הפועלים המשקמים את הקברים.

אל מול החידה בה נתקל ר’ מוטי קליין, הצליח הרב מוטולה לפענח, תוך עבודה המשלבת בלשות, חיפוש ממצאים ולימוד של קודים וסימנים שונים – את מיקום הקברים.

“בשביל אדם פשוט, זה כתב חידה שלא ניתן לפענח”, אומר קליין בשיחה עם חרדים 10. “אבל הרב משה אקרמן והרב מוטולה, העובדים עשרות שנים בהר הזיתים ועוסקים בנושאים אלה – הם ידעו לפענח את הכתב ומה עליהם לעשות.

“ההתפתחויות היו יום אחרי יום. הסבתא, שנפטרה לפני 104 שנים, קוטלגה בשם ‘נרביביש’. קברה נמצא לפני מספר חודשים. בעזרת הרישומים נמצא גם קברו של בעלה משיח יהודא קראי, וגם קברם של אחיו, הפייטן יוסף קארי (שנפטר בכ”ח אב תרצ”ג) ורעייתו לאה (שנפטרה  –  שנקברו באזור ‘יד אבשלום’, אותם חיפשו בני המשפחה כל השנים”.

בני המשפחה שיפצו את כל הקברים שנמצאו, והניחו עליהם מצבות חדשות.

ר’ מוטי קליין מוסיף ומספר לחרדים 10: “עשיתי חיפוש אחר הספר ‘ברכי יוסף’ של יוסף קארי. מתברר שהוא נמצא בארכיון הלאומי – לא ידוע איך הגיע לשם. הורדתי אותו משם, הדפסתי והראיתי לגיסי משה, שחיפש את הספר במשך עשורים. הוא היה בהלם. עשרות שנים שהוא מחפש ופתאום אני מופיע עם הספר.

“יום אחרי, אני מגלה שכתב היד של יוסף קראי, של הספר ‘שירות ותשבחות’, הועמד למכירה במכירה פומבית. כתב היד לא נקנה. צלצלתי אל בית המכירות שניסה למכור אותו, והתברר שהם החזירו את הכתב למקור. כך רכשתי את כתב היד. עם כל גילוי כזה ההתלהבות במשפחה הוכפלה.

“גיסי בן ה-90, שכלל לא צעיר, אמר שחייבים לארגן אזכרה לסבתא נרביביש שתאריך הפטירה שלה הוא י’ באדר.

“השנה, אחרי למעלה ממאה שנה מאז נפטרה, ואחרי שכל מי שחיפש חשב שאפסו הסיכויים למצוא את קברה – אכן נעלה אל קברה”.

מה המסקנה?

“אסור להתייאש. מי שמחפש, אני בשמחה אנסה לעזור. יש  דבר שלא הצלחתי למצוא: קרובים של האח של הסבא. כי הם שינו את שמות המשפחה, אז קשה יותר לאתר  אותם. אם אני אצליח – עבור זקני המשפחה זה יהיה לגאול אותם מהחיפוש אחריהם”.

בתמונות: פנקס הנפטרים, מצבת הסבתא לפני השיפוץ ואחרי, מצבת קברו של הסבא, מצבתו החדשה של הפייטן יוסף קארי כשברקע יד אבשלום וחומות הר הבית, כתב היד שנמצא, קברה של האמא חפצי, קברה של הדודה לאה, אשת יוסף קארי.
לצפייה בגודל מלא בתמונות – לחצו על תמונה וגלגלו:
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סיפור מדהים!
    27/02/2022 13:07
    .
  1. יישר כוח לכל העוסקים במלאכה.