דרמה: מועצת העיתונות הביעה אמון במלצר – ו’ארגון העיתונאים’ פרש

רוב חברי 'מועצת העיתונות' הצביעו בעד המשך כהונתו של שופט העליון בדימוס חנן מלצר כנשיא המועצה, למרות שמונה ליו"ר 'מגדל' • בעקבות האישור החליט 'ארגון העיתונאים' לפרוש • "הנשיא ימשיך להוביל את המועצה שלאחרונה הצטרפו אליה גופי תקשורת נוספים ומשפיעים"
אבי כץ
כ' אדר א' התשפ"ב / 20.02.2022 23:59

דרמה במועצת העיתונות: בהצבעה שנערכה הערב (ראשון) בתום דיון על סוגיית מינויו של נשיא המועצה, שופט העליון בדימוס חנן מלצר, ליו”ר חברת הביטוח מגדל, הביעו רוב גדול של חברי המועצה אמון במלצר.

בתגובה הודיעו נציגי ‘ארגון העיתונאים’ לנשיא המועצה חנן מלצר ולחבריה, כי הארגון החליט לעזוב את המועצה לאלתר.

‘מועצת העיתונות’ פרסמה הודעה בה נאמר: “מועצת העיתונות רואה בצער רב את פרישת ארגון העיתונאים. עזיבתו של ארגון העיתונאים, שבאה מיד לאחר שהנשיא מלצר זכה לאמון ברוב גדול של חברי המועצה – אינה מהלך דמוקרטי.

“המועצה קוראת לחברות וחברי הארגון לחזור לשורות העשייה המשותפת והמאבק להגנת חופש העיתונות וקיום תקשורת מקצועית ואתית”.

עוד נאמר בהודעה: “מועצת העיתונות והתקשורת, שרק לאחרונה הצטרפו אליה גופי תקשורת נוספים גדולים ומשפיעים – מעריב, ג׳רוזלם פוסט, וואלה ו-3 תחנות של רדיו אזורי – מקווה לבשר על הצטרפויות נוספות בקרוב.

“המועצה תמשיך לפעול בנחישות בהובלת הנשיא השופט בדימוס חנן מלצר. זאת תוך התמקדות ביעדים עדכניים של קידום המקצוע שהוא שליחות”.

הפרישה של ‘ארגון העיתונאים’ באה בעקבות החלטת הנשיא מלצר לשמש במקביל יו”ר חברת הביטוח ‘מגדל’ – כפל תפקידים שלדעת ארגון העיתונאים מציב אותו בניגוד עניינים חריף, פוגע בתדמית הציבורית של המועצה, ו”הופך את נשיאה לחלק מהבעיה במקום לחלק מהפתרון”.

בנוסף, בארגון מתחו ביקורת חריפה על המועצה – “על היעדר רלוונטיות, ניגודי עניינים, התנהלות בלתי תקינה ובזבוז כספים”, כלשונם.

עם היוודע דבר מינויו של מלצר לתפקיד יו”ר מגדל, ארגון העיתונאים דרש לקיים דיון והצבעה, שכאמור, התקיימו היום ובהם מלצר זכה לגיבוי מרוב חברי המועצה.

לפני ההצבעה אמרה יו”ר ארגון העיתונאים, נורית קנטי: “הבעייתיות של כפל הכובעים של מלצר זועקת לשמיים והאדישות שבה זה מתקבל בקרב חברי המועצה מעוררת תמיהה. האם אתם באמת מאמינים שכלי תקשורת או עיתונאי שמעוניין להרים עכשיו תחקיר נוקב על ‘מגדל’, לא יחשוב פעמיים על כך שייאלץ להתעסק לא רק עם סוללת עורכי הדין של אחד התאגידים הגדולים בישראל, הוא גם צריך לקחת בחשבון שלא יהיה לו גיבוי מנשיא מועצת העיתונות.

“מעבר לניגוד העניינים, יש פה פגיעה קשה בתדמית של המועצה כגוף ציבורי שאינו תלוי – לא בשלטון, אבל גם לא בהון. הבעיות הקשות הללו, שמצטרפות לכשלים הרבים שכבר היו טרם זמנו של מלצר, פוגעות באמון של העיתונאים ושל הציבור בה כגוף רלוונטי. מספיק היה לעקוב אחר הסיקור של המינוי הזה, על מנת להבין את עוצמת הפגיעה בתדמית המועצה. עיתונאים מכל קצות הקשת ומכל כלי התקשורת הביעו תמיהה על ההחלטה האומללה לכהן בשני התפקידים בו זמנית ועל ההצדקות שנתן מלצר למהלך.

“האמת צריכה להיאמר, כבר הרבה זמן שהמועצה היא גוף לא רלוונטי לרוב מוחלט של העיתונאים בישראל שפשוט לא סופרים אותה. המועצה הרוויחה ביושר את התדמית הזו, בשורת פעולות תמוהות ובעיקר בחוסר יכולתה למנף את הנכס היחיד שעוד נותר לה, תקנון האתיקה.

“קיווינו שהנשיא הנבחר יביא בשורה חדשה, אך התאכזבנו, לנוכח מה שאנחנו מתרשמים שהוא גרירת רגליים, וחוסר רצון להתעמת עם אף גורם בעל כוח במועצה ומחוצה לה”.

קנטי הוסיפה: “כדי להשיב את מועצת העיתונות אל ימיה כמשפיעה ומשמעותית לעוסקים בענף, אין צורך להגדיל את מוסדותיה בעוד ועוד נציגים שבינם לבין עיתונות אין דבר וחצי דבר, אלא יש צורך בהחלטות קשות וברורות בדבר חיזוק העיתונאים והעיתונות, הן בפעילות המועצה הן בפעולות שתנקוט”.

מארגון העיתונאים נמסר: “יכולנו להמשיך לנסות לשנות מבפנים, אבל ההודעה על כך שנשיא מועצת העיתונות מתכוון לכהן במקביל כיו”ר מגדל, וכי הוא, וגורמים אחרים במועצה, אינם רואים בכך שום בעיה, גרמה לנו להבין שאין לנו מה לחפש בה יותר.

“על רקע הוואקום שיצרה מועצת העיתונות, וחוסר תפקודה בנושאים של חופש עיתונות ואתיקה מקצועית, ארגון העיתונאים בישראל פעל בשנים האחרונות בצורה אינטנסיבית בנושאים אלה ועמד בחזית המאבק המשפטי והציבורי בסוגיות אלה. נמשיך לעשות כן, ונפעל ביתר שאת ליצירת מסגרת חלופית שתיתן מענה לדילמות האתיות והמקצועיות שעבודת העיתונות מעלה. אנו קוראים למי שקידום עיתונות חופשית ובריאה בישראל היא נר לרגליו, להצטרף אלינו להקמת מסגרת חלופית”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות