‘דיירקט פולס’ חושף: כמה מהחרדים באמת עובדים וכמה לומדים?

מחקר עומק של חברת 'דיירקט פולס' על היקף התעסוקה ואי התעסוקה בחברה החרדית חושף נתונים חדשים: אוכלוסיית החרדים בישראל מונה כ-1,285,000 איש, שהם כ-13.5% מאוכלוסיית המדינה • כמה גברים חרדים בגיל התעסוקה יש? כמה חרדים אינם עובדים? ומאיזה חוגים?
חרדים 10
י"ח אדר א' התשפ"ב / 19.02.2022 21:23

על רקע העיסוק של כלכלני האוצר בתעסוקת חרדים: חברת הסקרים ‘דיירקט פולס’, בבעלות שלמה פילבר, חוקרת את החברה החרדית לעומק בשנתיים האחרונות – והערב הם הציגו בפני הציבור את הממצאים שלהם על היקף התעסוקה ואי התעסוקה בחברה החרדית.

נתון דרמטי: יכול להיות שאתה מפסיד מאות אלפי ש”ח ששייכים לך

“לא בפעם הראשונה, באוצר מתכננים תכניות חשובות, אבל כאלה שאינן רלוונטיות לעתיד שצפוי לנו”, אומרים ב’דיירקט פולס’.

נתחיל מהשורה התחתונה: כ-78,960 גברים חרדים בגיל תעסוקה אינם עובדים כלל. הם מהווים רק 1.85% מתוך 4.2 מיליון איש המהווים את כוח העבודה בישראל.

רבים מהחרדים הללו נשואים, וכ-89% מבנות הזוג שלהם כן עובדות, רובן במשרה מלאה ובאחוז גבוה מהממוצע הארצי – כך שמדובר במשפחות המתבססות על מפרנס יחיד במשפחה.

“איך הגענו לתוצאות האלה?” שואלים ב’דיירקט פולס’ ומסבירים: “בחודשים האחרונים ביצענו מחקרי שטח שכללו מיפוי עומק של כלל האוכלוסייה  החרדית בישראל, עד לרמת הערים והשכונות.

“הנתונים שלנו מעלים, כי אוכלוסיית החרדים בישראל מונה כ-1,285,000 איש, שהם כ-13.5% מאוכלוסיית המדינה. (על סוגיית ‘מיהו חרדי’ נרחיב בהזדמנות אחרת)”.

הנתונים עלו במסגרת מחקרי עומק מקיפים, שכללו 2,500 נדגמים של כלל הקבוצות והמגזרים החרדים, סביב מגוון רחב של נושאים ציבוריים ומסחריים רבים.

“חלק מהנתונים הקשורים בתעסוקת החרדים אנחנו מציגים הערב, כאמור, במסגרת העיסוק הנרחב בסוגיה בשבועות האחרונים”

ואלה הנתונים:

רוב מכריע מהחרדים (70.1%) הם צעירים עד גיל 25 אשר נחשבים מתחת לגיל התעסוקה בישראל (גיל התעסוקה לפי הלמ”ס מחושב מגיל 25).

הגברים החרדים בגיל התעסוקה מונים כ-172,000 איש, כאשר 54.3% מהם עובדים במשרה מלאה או חלקית ורק 45.7% בחתך הזה (כ-79,000 גברים חרדים כאמור) לומדים על מלא.

בחברה החרדית ארבעה פלגים מרכזיים:  חסידים, ליטאים, ספרדים ואחרים.

לציפיה בגודל מלא – לחצו על התמונה. מתוך הטוויטר של ‘דיירקט פולס’

“מתוך הפלגים הללו, האחוז הגבוה של הלומדים מתמקד בעיקר במגזר הליטאי, וזהו כאמור גם המגזר שבו הנשים עובדות באחוז גבוה אף משיעור תעסוקת הנשים בקרב כלל האוכלוסייה בישראל”, מסבירים ב’דיירקט פולס’.

“הליטאים בחרו בהיפוך תפקידים במשפחה והם גם מיישמים את האידאולוגיה שלהם הלכה למעשה הדוגלת ב- ‘חמ”ש’: חיים ממה שיש.

“צריך לציין שהחברה החרדית ברובה מקדישה גם את העשור השלישי של חייה (גילאי 20 עד 29) ללימוד, אך ככל שעולים בגיל, אחוז הלא מועסקים יורד, וכל זה עוד לפני שהרחבנו על השינויים בדור החרדי הצעיר (גילאי 25 עד 35) שבו אחוז המשלבים לימודים אקדמאים ועבודה גדל כל העת”.

ב’דיירקט פולס’ מדגישים: “זהו רק קצה הקרחון של המהפכה שמתרחשת בחברה החרדית. ואם לסכם, פקידי האוצר, באיחור אופנתי, מנסים להציע פתרונות שהיו חשובים אולי לפני עשור – אבל הופכים ממלא להיות לא רלוונטים בשנים הקרובות”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סקר מגעיל. נכנסים לקישקע
    20/02/2022 09:02
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. אצל החילונים כ

  2. רוב הכוללים שיכים לספרדים
    20/02/2022 13:45
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. י
    מעניין

  4. באו חשבון
    22/02/2022 12:10
    אהרון
  5. אם 1.85 אחוז מכח התעסוקה יכול לדעת המתלוננים להציל את המדינה אזי אחת משתי האפשרויות נכונה
    כל הטענות הם סתם דמגוגיה זולה
    או
    שכל אדם חרדי שווה מבחינת תועלת שיכול להביא למשק כמו 10 לא דתיים
    בחרו את האפשרות הנראית לכם