הספרדים בקריית אתא, כמשל. רשת החינוך ‘בני יוסף’ של ש”ס בצרות?

השבוע, בצעד מפתיע, פרש הרב דוד יוסף מתפקיד יו"ר ההנהלה של רשת החינוך 'בני יוסף', בעקבות 'חילוקי דעות' - ובמקומו מונה הרב משה מאיה • האם תהיה זו נקודת מפנה בהתנהלות של ש"ס ורשת החינוך גם מול קהילת הספרדים בני תורה בקריית אתא, שמטיחים בתנועה האשמות קשות?
ט"ז אדר א' התשפ"ב / 17.02.2022 20:39

1.

רשת ‘בני יוסף’, רשת החינוך של תנועת ש”ס, היה אמור להיות המוסד המפואר בו תוחזר עטרה ליושנה. אבל השבוע, בצעד מפתיע, פרש הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת החכמים, מתפקידו כיו”ר ההנהלה – תפקיד אותו החל למלא לפני שש וחצי שנים.

עומדת ללדת? כל הטיפים שאת רוצה וצריכה – ויש גם מתנות

יוקר המחיה? כך את יכולה לייצר לעצמך עוד הכנסה יציבה ובטוחה

עותקים ממכתב הפרישה שוגרו גם לנשיא ‘המועצת’, חכם שלום כהן, וליתר חברי מועצת החכמים.

במשך כמה ימים ניסו בסביבתו לשמור על איפול תקשורתי. אבל היה מי שדאג להדליף, אולי מתוך תקווה שהיא תהווה מכה למנכ”ל הרשת, הרב אבנר עמר. בעבר התעמת הגר”ד יוסף לא מעט עם מי שהיה מנכ”ל הרשת, כיום ח”כ חיים ביטון. אולם העימותים נמשכו גם המנכ”ל החדש, שהמשיך באותה התנהלות כלפי היו”ר.

אריה דרעי אמנם  הציב נציג מטעמו, את חתנו רוני דהן, איש מצוין ומינוי מעולה, אבל כנראה שכפי שלא הצליח לשלוט על הסערות בסיעת ש”ס במועצת העיר ירושלים, לא היו לו הכוחות-אפשרויות להשתלט גם על המצב ברשת בחינוך.

קשה לחלץ מפי הרב דוד יוסף מידע מפורט על סיבות פרישתו, מעבר למילים המעורפלות של “חילוקי דעות” וכדומה. אבל מקרה אחד שסוקר כאן באתר בהרחבה, יכול אולי להוות דוגמה מייצגת.

2.

מעשה בעיר צפונית לא מאוד מוכרת – קריית אתא. קהילת ספרדים בני תורה בעיר מבקשת מזה קרוב לשלוש שנים להקים מוסד חינוכי לילדיהם – ונתקלת בקשיים ואף באיומים.

מאז תחילת שנת הלימודים בחודש אלול התקיימו בעיר הפגנות של תלמידות בית הספר הספרדי ‘נוות יעקב’, מאחר שכל אפשרויות למצוא מבנה מתאים נחסמו בפני ההנהלה. הן התייצבו יום-יום מול בניין העירייה, עם הילקוטים המחברות והקלמרים – והפגינו.

השבוע חזרתי ובדקתי, מה עלה בגורל אותן בנות קטנות, שהוריהם – בני תורה ספרדים –  ביקשו לחנך אותן על פי המסורת המפוארת של בני עדות המזרח.

ובכן, הן שבו ללמוד בעיר רכסים הסמוכה, בבית ספר ספרדי, אבל כזה שלא הצליחו להקימו בעיר מגוריהן, קרית אתא.

בשיחה עם אחד ההורים הוא נשמע כועס מאד. גם על ראש העיר יעקב פרץ. “ראש עיר ספרדי שלא הרפה במלחמה נגדנו במשך השנתיים וחצי האחרונות”, ו”לא ויתר עד שראה אותנו חוזרים לרכסים”.

אבל גם ובעיקר על רשת החינוך של ש”ס ועל המפלגה שהבטיחה להחזיר עטרה ליושנה. כלומר, ראש העיר מהליכוד לא ממש מחויב לילדות הקטנות של ש”ס, אבל  מהרשת של התנועה, לה הצביעו באדיקות בעבר, הם בהחלט פיתחו ציפיות – ובצדק.

“במקום לקבל אותנו בזרועות פתוחות, להעניק לנו מבנה, לתת תקציבים ולהרים את בית הספר הנפלא הזה של בנות עדות המזרח, רק נלחמו בנו”, אומר אותו הורה.
“אמרנו להם, לא מבקשים כלום, רק תנו לנו להישאר פה, אבל לא נחו עד שהבנות הצדיקות נאלצו לשוב ללמוד ברכסים הסמוכה.
“האכזבה גדולה שבעתיים מראשי ש”ס, אריה דרעי בראשם, וכן כל חברי הכנסת של ש”ס, שאף אחד מהם לא מרים את הראש נגד היו”ר וזועק על העוול הזה. מבחינתי ש”ס היא מפלגה שפוגעת בספרדים, איפה שהאינטרסים שלה מצדיקים את זה – ולעולם לא אצביע להם יותר. לעולם לא אשכנע יותר שום אדם להצביע למפלגה הזו. זו מפלגה שאין בה אימון, ושום הבטחה לא תעזור לעתיד”.
מילים קשות על מפלגה שמשקיעה תקציבים במאבק כלכלי למען השקופים, אך לעיתים זונחת שקופים שכבר נחו בכיס שלה, לטובת מפלגה חרדית אחרת, לה הם יצביעו כנראה בעתיד.
“מגיעים לעיר בכירים מטעם הרשת, מדברים עם ההנהלה, עם רבנים בעיר, ואז, כשעושים ראיון חגיגי לעיתון המפלגתי ‘הדרך’ על פתיחת השנה ועל הרשת, מזכירים את קרית אתא, אבל אף מילה לא על הביקור שם. מה כן מספרים? על התלמוד תורה בו תומכת ש”ס (-של עמי אילוז) ומסתירים את התלמוד תורה הנוסף שנפתח עם פרישת המנהל הרב אלדד סבג מהת”ת המקורי.

“לפחות תשתקו, אל תזכירו את קרית אתא, זה הרי מקום שיש בו תפוח אדמה לוהט. בנות שלכן! שצריכות לעלות על הסעה כל יום, רק כי לא תמכתם בבית הספר הספרדי שפתחנו והקמנו בעשר אצבעות.

“אנחנו טובים להם ברכסים. בקרית אתא אנחנו מפריעים. למי? תחשבו לבד. וזו החזרת עטרה ליושנה. זה מה שרצה רבינו הגדול רבי עובדיה יוסף זצ”ל? שהבנות שלנו ילמדו בחינוך אשכנזי? לחנוק תלמוד תורה ולגרום לילדים ללמוד בחינוך העצמאי, שהוא בהנהלה אשכנזית? ואת הבנות, להן כן ‘אפשרו’ ברוב טובם ללמוד בבית ספר עם חינוך ספרדי, הגלו עד לרכסים”

3.

לאחר ההתפטרות המהדהדת של הגר”ד יוסף מתפקיד היו”ר של רשת החינוך, מונה חבר מועצת חכמי התורה, הגאון רבי משה מאיה – שזו לו קדנציה שניה בתפקיד.

עד לפני כ-9 שנים, עוד בחיי הגר”ע יוסף זצ”ל, היה זה הגר”מ מאיה שעמד בראשות ההנהלה. אולם  אז מונה חתנו, יוסף בוסו, למנכ”ל הרשת, מה שהוביל לפרישתו  – בשל ניגוד עניינים.

במקומו עמד בראשות ההנהלה הגאון רבי יהודה כהן, ראש ישיבת יקירי ירושלים – עד שהגר”ד יוסף החליפו בראשות ההנהלה.

השבוע,  שוב נסגר המעגל.

במכתב ששיגר אליו נשיא המועצת, חכם שלום כהן, הוא כתב:  “באנו בזאת בקריאה של חיבה לכת”ר למען יואיל נא ליטול על שכמו את עול הנהגת רשת מעיין החינוך בני יוסף ולכהן כיו”ר הנהלת הרשת, כאשר הייתה באמנה איתו מימים ימימה.

“וכבר סמך מרן רבנו עובדיה יוסף זי”ע את ידיו על כת”ר, בפרט בעניינים אלו של חינוך ילדי ישראל והנהגת רשת החינוך, אשר ידוע לכל כמה מסר מרן רבינו זי”ע את נפשו עליה וכמה ראה חשיבות גדולה בחיזוק והרחבת הרשת למען העמדת החינוך הטהור על תילו”.

את מכתבו חתם באומרו: “ובטוחנו כי כת”ר, גברא דמריה סייעיה, ירומם ויחזק את רשת החינוך, ובפרט לעת הזו אשר משנאי ה’ נשאו ראש ופועלים לפגוע בעולם התורה ובטהרת חינוך ילדי ישראל בדרכים שונות, ויה”ר שתשרה שכינה במעשה ידיכם”.

מעניין יהיה לעקוב כיצד ירים את הרשת והאם יהיה שינוי בהתנהלות. קרית אתא, תהיה הדוגמה אחריה נעקוב.

מש”ס לא התקבלה תגובה.

עוד בנושא:

צו בית משפט, ריתוך דלתות בת”ת, והקרב על הלב של אריה דרעי

קריית אתא: אפליה מגזרית, איומים וקבוצת הורים שלא נכנעת • צפו

ילדי הספרדים פתחו את הלימודים ברחבת עיריית קריית אתא: ‘ביזיון’

האברכים הפגינו מול בית ראש העיר: “ספרדי לא מגרש ספרדי”

הת”ת התפרק, הילדות שלומדות בבתים עלו להתחנן בקבר הגר”ע

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שאלה
    17/02/2022 23:44
    אחת
  1. זה שהם עברו לרכסים לא אומר שהם בחינוך עצמאי. זה אומר שהם ברכסים ולא בקרית אתא

  2. קרית אתא
    18/02/2022 08:36
    א.א
  3. בושה שראש עיר ספרדי העיף אותם.
    בושה שמפחגה ספרדית לא עזרה.

    • א.א   21/02/2022 10:30

      צודק בהחלט

  4. דרעי תתבייש
    21/02/2022 00:10
    איזה
  5. דרעי תתבייש לך. להתעלם מבנות קטנות כאלו ולתת להם לנסוע לעיר אחרת?
    יעקב פרת מה הילדות הקטנות עשו לך? למה אתה מתעלל בהם? הרחקת לכת בשליטה בעיר

  6. בושה לשולטים בכח?
    21/02/2022 08:24
    אין
  7. פשוט אין בושה למי ששולט בכח? יעקב, ה’ נתן לך מתנה להיות ראש עיר כבר שנים. אתה שולט בעיר הזו. במקום שתנצל אותה לטובה, אתה הולך ופוגע באברכים וילדותיהן? מגלה אותן? מה אנחנו רוסיה לפני ירידת מסך הברזל?

  8. קרית אתא
    21/02/2022 10:01
    א.א
  9. למה הם מפריעים לכם בקרית אתא?

    למה פרץ אתה זורק אותם לרכסים?

  10. למה
    22/02/2022 14:21
    ג' שמואלי
  11. למה ממשיכים להצביע למפלגה הזו? ש”ס חד משמעית שומרת על האינטרסים של העסקנים שלה. בני התורה חייבים להפסיק להצביע ש”ס.
    ולגבי הליכודניק מהקריות, כבר למדנו שאי אפשר לסמוך על ליכודניקים. (2013 ממשלת האחים)

  12. למה
    14/03/2022 21:29
    דרעי
  13. למה הם לא הולכי לממ”ח כמו בלעזא?

  14. למה הם
    14/03/2022 21:30
    דרעי הגבר
  15. למה הם לא הולכי לממ”ח כמו בלעזא?