הקלטות חושפות: איך בכירים בגור מעודדים ילדים לעזוב הורים

מאז הקמת קהילתו של ראש הישיבה מגור לפני כשנתיים וחצי, דואגים בחסידות גור להפעיל את כל מנופי הלחץ האפשריים על משפחות הפורשים - שהעריקה שלהם מטריפה את החצר הוותיקה • תחקיר של אהרן רבינוביץ ב'הארץ' חושף כיצד גם ילדים צעירים הפכו כלי משחק במלחמה הזו
חרדים 10
ט"ו אדר א' התשפ"ב / 16.02.2022 13:33

הפרשה המסעירה של שתי בנות משפחת סנדיק – בנות ה-14 ו-17 שניתקו קשר מהוריהן – הציפה מחדש את מלחמת העולמות המתנהלת בין חסידות גור לבין קהילתו של ראש הישיבה מגור, הגר”ש אלתר.

עומדת ללדת? כל הטיפים שאת רוצה וצריכה – ויש גם מתנות

יוקר המחיה? כך את יכולה לייצר לעצמך עוד הכנסה יציבה ובטוחה

ובמלחמה הזו, נדמה שגם הילדים הם כלי משחק.

מהקלטות שהגיעו לידי אהרן רבינוביץ מ’הארץ’, וכן משיחות שקיים עם גורמים בחסידות, עולה כי בגור פועלים גם בחינוך וגם בתדרוך של צעירים וצעירות, לנתק קשר מהוריהם הפורשים – גם במחיר של בריחה מהבית.

לפי ‘הארץ’,  בשנתיים האחרונות נמלטו לפחות עשרה נערים ונערות מבתיהם, לפרקי זמן שונים, על רקע זה.  לצד זאת, ישנם עוד מקרים רבים, אפילו מאות, שבהם התא המשפחתי מתפרק – הורים נגד ילדים, ילדים נגד הורים, אחים נגד אחים.

“יש רק דבר אחד שאליו מקשיבים ולמרותו סרים”, אומרת לאה סנדיק שבנותיה ברחו מהבית ונעלמו בשיחה עם ‘הארץ’. “הוועדה”.

‘הוועדה’ היא למעשה הגוף העליון של חסידות גור, שמנהל את המאבק בקהילת הפורשים שמטריפה את החצר הוותיקה. בראש ‘הוועדה’ עומד הרב אברהם בנימין זילברברג, האיש שעל פיו יישק דבר.

יודגש: במקרה של משפחת סנדיק אין ראיות או אישוש חד-משמעי ש’הוועדה’ או הרב זילברברג מעורבים בבריחה של שתי הבנות. בגור טוענים, כי הכל נעשה מרצונן החופשי בלבד.

אולם הקלטות שהגיעו לידי ‘הארץ’ מגלות, כי הרב אברהם בנימין זילברברג מכיר היטב את הסיטואציות מן הסוג הזה.

בשיחה שהתקיימה לפני כשנתיים עם נער בן 17, שהציג עצמו כנער שהוריו ערקו לקהילתו של הגר”ש אלתר וביקש סיוע, יעץ לו ראש ‘הוועדה’ כיצד לפעול.

“אם אבא שלך היה מתחיל להתרופף בחלק אחר של התורה והיית מפחד שהוא ישפיע עליך, היית הולך, נכון? אם יש לך אחוז אחד שהוא ישפיע עליך לרעה אתה אמור לעשות מה שיהודים טובים עושים כשהם בסכנה”.

בהמשך הוא היה מפורש יותר: “אבא שלך צריך לדעת שאתה עוזב את הבית אם זה קורה”.

כשהנער העלה חשש שהמשטרה תתערב, הבהיר לו הרב זילברברג שהיא לא יכולה לעשות לו כלום – “אלא אם כן תגיד שמישהו אמר לך לעשות את זה”.

בהמשך ניכר שהרב זילברברג חושש כי השיחה מוקלטת, ואז הבהיר כי מדובר בהתייעצות בלבד ולא בהוראה. “אם אתה רוצה שאני אייעץ לך תבוא אליי”, אמר לו, “אני אכיר אותך, אני אראה אם אפשר לסמוך עליך”.

לפני כחצי שנה פתחה חסידות גור ארגון ייחודי – ‘יאספני’.

“הארגון מתמקד בחמישה קהלים וסוגי התמודדויות שונות”, נכתב בחוברת הסברה מטעמו. “אנו נערכים להעניק את מירב הסיוע והתמיכה הראויה נוכח כל אחת מהקטגוריות – פגיעת צאצאים בהוריהם; פגיעת הורים בילדיהם הנשואים; פגיעת הורים בילדיהם שבביתם; פגיעה חמורה בבתי ישראל; פגיעות בין קרובי משפחה”.

בחוברת מוסבר, כי הפועלים נגד בני משפחתם, הם דווקא אלו הנמנים על קהילתו של ראש הישיבה מגור, בה חברים כיום כבר מאות משפחות.

מאז הפילוג לפני כשנתיים וחצי דואגים בגור להפעיל את כל מנופי הלחץ האפשריים, כדי למנוע מעוד משפחות חסידים לערוק אל הקהילה החדשה. חלק מהפורשים פוטרו מעבודתם, נזרקו ממוסדות הלימוד ובתי הכנסת, ולצד החרמה מופצים חוברות מיוחדות וכנסים ייעודיים בגנות הפורשים.

באחד הכנסים הסביר הרב ישראל גוטסמן, חבר הוועדה של גור: “הם מנסים לעקור את כל היסודות שלנו. אין שאלה האם צריך ניתוק מוחלט או לא, חייבים את הניתוק המוחלט. אסור להכיל”.

המסרים הללו היו גם ברקע לשיחה טלפונית שקיימה אם לנער בן 16 שעזב את הבית, עם הרב זילברברג.

בשיחת הטלפון, שהקלטתה הגיעה לידי ‘הארץ’, נשמע ראש ‘הוועדה’ מעביר מסר ברור לאם המודאגת, שתוהה מה עלה בגורל בנה.

אף כי בתחילה הוא אומר לה שאינו יודע היכן בנה, בהמשך הוא יותר מרומז כי היעלמותו קשורה בהחלטת ההורים לפרוש מהחסידות. “אם אתם רוצים לדון יש הרבה דברים לדון. אי אפשר לדון רק על דבר אחד, איזה שפיץ של כל הסיפור, ולשאול שאלות”, הוא אומר לה.

בהמשך הוא מבהיר: “אתם החלטתם לעשות את מה שעשיתם וזה תוצאה ישירה של מה שעשיתם אז תחליטו לאן פניכם מועדות… אבל אתם יכולים לדאוג שהוא יחזור הביתה”.

הפעולות של גור בנושא לא נעשות בהכרח במחתרת.

קווי המידע של גור – אליהם מתקשרים חסידים כדי להאזין למסרים של בכירי החסידות – הם חלק משמעותי במאבק. “כולם צריכים להבין שמרידה בדרכי רבותינו לא תסלח”, קראה רבקה ארנרייך, ב’קו החסידות’ לנשים. “עמדתנו הברורה – ניתוק מוחלט ללא שום קשר. לא השתתפות בשמחות, לא שבת וחג. אפס. מי שאולי עלול לחשוב בכיוון ,שיבין שהוא מפסיד מיד את כל משפחתו, את הוריו, אחיו, אחיותיו כולם. שלא יספרו שבסוף ישלימו. לא ישלימו. בעינינו זה דרך כפירה, לא פחות גרועה מחילול שבת. זו דרך שמובילה לשאול תחתיות”.

מסרים מסוג זה לא פסחו גם על ‘לבקר בהיכלו’, הקו המיועד לגברים.

“אנחנו לא יודעים כמה בחורים וילדים קטנים, איזה סבל שהם עוברים”, אמר בקו שלמה חנוך קורניק. “יש להם חיבור גדול לצדיק ומצד שני יש להם את האבא שמסית ומדיח לבוא איתו יחד והם לא יודעים מה לעשות. צריכים לדעת מה מול מה – רב’ה לא עוזבים בשום מחיר בעולם. לא מהרהרים אחריו ולא מורדים בו בשום מחיר בעולם, לא משנה מי יגיד לי לעשות את זה”.

לאה סנדיק סבורה שהמסרים הללו, בחינוך, הם בגדר הסתה. “לא נעים לומר אבל מה שקורה בבתי הספר שם – זה הפך לקייטנות חמאס”, היא אומרת בשיחה עם ‘הארץ’. “אין אבא ואמא, אתה שומע רק בקול הוועדה”.

 

בשיחה עם ‘הארץ’ אמר הרב זילברברג, ביחס למתואר בכתבה, כי בחסידות “מתנגדים מכל וכל לניתוק של ילדים מהורים והורים מילדים ועושים הכל על מנת שמשפחות יישארו יחד. אם יש מחלוקות אנחנו מנסים לפתור אותם בדרכי שלום. במקרה של הנער בן ה-17, מדובר באירוע חריג והתמונה שהוצגה לי על ידי הבחור היתה שהוא סובל מאוד בבית וכן שייצא לתקופה קצרה לבית סבו, לא דובר על ניתוק או בריחה מהבית. במקרה השני שמוזכר כלל לא הייתי מעורב”.

רחל קהאן,  ש’קו החסידות’ לנשות גור הוא בניהולה, מסרה בתגובה: “בחסידות, הרבי הוא מרכז החיים, על פיו יישק כל דבר. אנחנו בחרנו בשמחה לסור למשמעתו.

“מטרת הקו היא חיזוק רעיוני בנושא אמונת חכמים והוא מלווה בסיפורי נשים המשתפות בהתלהבות את ההנהגות הללו המיושמות בתוך ביתן. אם יש גורם המנסה לנתק את החסיד מרבו, אצלנו זה כמו למנוע מאדם חי חמצן לנשימה. במקרה זה הוא כופר וזה יוצר את הנתק במשפחה.

“ברור שמגישים תמיכה למי שמעוניין ופונה וזו עזרה מתבקשת. זה בדיוק להפך ממה שמנסים לטעון כלפינו, שאנחנו יוצרים את הנתק, אנחנו מנסים לחזק את המתנתקים הרוצים להמשיך בקשר לרבי”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כת גור
    17/02/2022 08:05
    משה
  1. ביזיון שפל שבתחתית
    זו “החסידות” זו “עבודת השם”

  2. חסד
    17/02/2022 13:06
    זויה
  3. אלה קרויים חסידים????

  4. חסד
    17/02/2022 13:07
    זויה
  5. מה להם ולחסידות?

  6. זה חסידות ?זה כת .
    20/02/2022 00:24
    ת
  7. הרבי והרבי והרבי.
    מןכנים על כל זה דבר לנתק ילדים מהוריהם כאילו הלכו להתנצר . כולה עברו לרבי אחר. מי שישמע. התנצרו.