“פעם היה לש”ס תירוץ קואליציוני. מה יגידו כעת? למה הם נגד?”

ועדת השרים אישרה הצעת חוק של יום טוב כלפון ומתן כהנא: מוסד חינוכי שיפלה תלמידים על בסיס מוצא, לא יקבל תקצוב • בשיחה עם חרדים 10 הוא אומר: "החוק הזה בא מבפנים. אני מאוד קשור לציבור החרדי" • ולמה עדיף חוק שמאפשר לסגור 'ברז תקציבי' על פני עבירה פלילית?
ישראל יוספי
י"ג אדר א' התשפ"ב / 14.02.2022 01:15

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את קידום הצעת החוק של ח”כ יום טוב כלפון, הקובעת כי מוסד חינוכי שמפלה תלמידים ברישום על בסיס מוצאם העדתי – לא יקבל תקצוב מהמדינה.

ההורים בודקים, הילדים הולכים ללמוד • איך המתווה החדש עובד?

נתון דרמטי: יכול להיות שאתה מפסיד מאות אלפי ש”ח ששייכים לך

בשיחה עם חרדים 10 אומר ח”כ כלפון: “אני מכיר את הסבל, לי יש אפלייה כפולה – גם ספרדי וגם עולה חדש. אומרים ישראל הראשונה והשנייה – אנחנו השלישית. אני הכי מרגיש את זה. החוק הזה נגד אפליה בא מבפנים. אני מאוד קשור לציבור החרדי. יש לי משפחה חרדית, אני קרוב לרב מזוז, אני מכיר את העולם הזה מבפנים לא מבחוץ”.

ח״כ כלפון מספר איך נולדה  הצעת החוק: “הגיעו אלינו פניות, גם למתן כהנא וגם אליי. הוא לא יכול לקדם חוק כזה, כי הוא שר, אז אני קידמתי בתמיכה של הממשלה. מתן כהנא עזר כשר. בזכות זה החוק עבר בוועדת שרים. בעבר ניסיתי לקדם בוועדה וחסמו אותי, שר הבריאות חסם אותי. יש תמיכה רחבה במפלגה שלנו לחוק החשוב הזה”.

איך תקבע מהי אפליה? המקומות המפלים יציגו שלל תשובות ותירוצים מדוע לא קיבלו את התלמידה.

“זה לא ימנע את כל המקרים, תמיד יהיו מקרים, אין מאה אחוז. אבל היו בעבר מקרים בולטים. היה מקרה שקיבלו מאה אחוז מהבנות האשכנזיות שנרשמו, אבל רק חמש תלמידות התקבלו מתוך תשעים ספרדיות.

“במקרה כזה, שניגשו לרישום 200 תלמידות וכל האשכנזיות התקבלו, והבנות הספרדיות לא – אתה מבין שהמוסד הזה  מפלה.

“מהיום הם לא יוכלו לעשות מה שעשו עד עתה, שזה היה בסיטונאות. להגיד שזה ייתן פתרון של מאה אחוז – ולא יכלו עדיין לעקוף את החוק, תמיד יכלו לעקוף. אבל לא בצורה בוטה כפי שזה שקיים היום.

“סמינר באלעד או בעמנואל, בזמן שיגיעו תלונות מהורים ספרדים, שמספר בנות לא התקבלו – היה מקרה ש-30 בנות ישבו בבית – אתה בודק את הנתונים של הסמינר, עוברים על רשימת השמות, רואים שהבנות האשכנזיות התקבלו ורק כמה בודדות ספרדיות, כשבשכונה או באזור גרים גם ספרדים וגם אשכנזים – אז רואים מיד שהייתה אפליה וישללו לו את התקציבים.

“ההישג הכי גדול יהיה  עצם זה שהחוק בעזרת ה’ יעבור. זה כבר ירתיע אותם. אכיפה בפועל תהיה אפשרית רק כשהיו מקרים בולטים. מקרים חד-משמעיים.

“לדוגמא, מוסד שיש בו 70 אשכנזיות ו-30 ספרדיות ויהיה מקרה של תלמידה אחת – שתטען שלא התקבלה, אתה לא תשלול מהמוסד הזה תקציב. זו בעיה להוכיח שבאמת הפלו אותה”.

בחוק נכתב גם על איסור הפרדה בין כיתות… 

“יש את זה כבר בחוק היום. יש חוק איסור אפליה, אבל  לא באמת מצליחים לאכוף אותו, מהסיבה שהיום בחוק זו עבירה פלילית ולהוכיח עבירה פלילית זה הרבה יותר קשה, צריכים להגיע לבית המשפט. בחוק הנוכחי אנחנו פועלים אחרת: נוגעים בתקציבים – זו החלטה מנהלית של משרד החינוך. זה כלי הרבה יותר יעיל. זה חרב מעל מנהלי המוסדות שהם יודעים שעכשיו משרד החינוך יכול לשלול תקציבים.

“מה שהיה עד עכשיו זה דבר אחר, כל מה שהיה עד עכשיו אני לא מחדש דבר. מה שהיה עד עכשיו זה שאסור להפלות בנות ספרדיות במוסדות החינוך. אסור לעשות כיתות נפרדות. כרגע זה אסור כעבירה פלילית. בחוק הזה הבאנו כלי יותר יעיל וקל לאכיפה. הליך פלילי בבית משפט זה עניין מסובך. לסמינרים יש עורכי דין טובים – וזה עניין שלוקח שנים. למי יש כוח לזה”.

למשרד החינוך יש אפשרות לבוא להוריד את השלטר ולומר למוסדות שנעצר התקציב? הם יכולים להביא תירוצים שונים, מדוע לא קיבלו. 

“אתה צודק, ירדנו לרמה הרבה יותר פרקטית של אכיפה, משרד החינוך יכול לומר שכרגע אני עוצר לך את הכספים, תוכיח שזה לא היה. המצב היום שצריך לנהל הליך פלילי שבו צריך להוכיח שהמוסד עבר עבירה פלילית קשה יותר. כעת אני מעביר את נטל ההוכחה למוסד. היום אתה צריך להוביל הליך פלילי שהנטל הוא על מי שמוביל את ההליך, להוכיח שהמוסד עבר עבירה פלילית.

“עכשיו יהיה הפוך – אני נותן כוח למשרד החינוך לשלול תקציבים. אני מקווה שהפקידים במשרד החינוך יהיו מספיק אמיצים. ברגע שמשרד החינוך יקבל החלטה’ זה שיח אחר מול המוסד. פתאום סוגרים לו את השלטר של הכסף, זה יותר יעיל.

“אמנם לא נוכל למנוע מאה אחוז של אפליות, אבל החוק ייתן כלים פרקטיים ישימים. עד היום לא יכולנו לעשות דבר. מנהל המוסד אומר למשרד החינוך: תתבע אותי, ניפגש עוד ארבע שנים כשיהיה פסק דין. עכשיו זה לא יקרה עוד ארבע שנים, זה יהיה באותה שנה. הם אמורים לקבל את התקציבים, ופתאום משרד החינוך לא דווקא ישלול, אבל יעכב את התשלום. כשמנהלי מוסד ימצאו עצמם מתנהלים ללא תשלום ממשרד החינוך, הם יחשבו פעמיים”.

רוצים גם אתם להצטרף לעשרות מיליוני האנשים שיצאו לחופשי מכלא העשן? לחצו כאן >>>>>>

ח״כ כלפון תוקף את ש”ס, שעומדת, כמו בעבר, להצביע נגד החוק.

“זו בושה שש”ס, שהוקמה בשביל לפעול למען הציבור הספרדי תהיה נגד. זה שעד היום ש”ס לא העבירה חוק כזה – זו בושה.

“עד היום – זו לא פעם ראשונה שש”ס  מצביעה נגד החוק, כי אמרו שיש להם אילוץ קואליציוני –  היה תירוץ. עכשיו, כשהם באופוזיציה, אז מה מונע מהם לתמוך בחוק? אין להם משמעת קואליציונית. בעבר היה להם תירוץ. מה יגידו כעת? למה הם הולכים להתנגד? כנראה שיש דבר יותר עמוק. אבל למה אנשים מצביעים לש”ס? כדי להגן על זכויות עולם הספרדי”.

כלפון מודה שיש לו קשיים עם הקואליציה הזו. “אני משלם מחיר כבד מאוד. אבל הנה, אם יש דבר טוב שנוכל לתקן – זה דבר מדהים, במובן שמסדרים דברים שיש קואליציה שיכולה להעביר דבר כזה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מקורב לרב מזוז חבל שאתה לא מקשיב לו תתבייש
    14/02/2022 23:36
    ישראל השנייה
  1. תתבייש לך