הטוענים כי יש ‘להקל’ בהליך הגיור ולהפוך אותו לסיטוני, לכאורה רצונם לסייע למתגיירים, אבל למעשה הם גורמים להם עוול גדול. הם פשוט מרמים אותם ומנפיקים בעבורם תעודה שאינה שווה דבר.
משל למה הדבר דומה, למי שיטען שצריך ‘להקל’ על המבקשים להיות רופאים, ובמקום להוביל אותם בנתיב ייסורים של שבע שנות לימוד וכמה שנות התמחות, לתת להם תעודת רופא אחרי קורס של חודש. תהיה להם תעודה ביד, אבל כל שומר נפשו ירחק מ’רופאים’ כאלה.
יהדות איננה ניירת
האמת היא שכל הדיון בסוגיית הגיור אינו עוסק באמת בשאלת הגיור. מאחורי המילים הגבוהות מסתתר מאבק על מעמדה של הרבנות. המבקשים לפרוץ את גדרי הגיור מתכוונים למעשה להחליש את כוחה של הרבנות.
הגיור הוא סוס טוב לרכוב עליו, מפני שחלקים גדולים בציבור אינם מבינים כלל את מורכבות הבעיה.
בעבר, כשאדם ביקש להתגייר, היה ברור שהוא אכן רוצה להיות יהודי בכל מובן המילה. גם אז בית הדין היה מנסה לדחותו, ולהסביר לו שביכולתו להיות אדם טוב וחסיד אומות העולם, ואין לו שום צורך לקבל עליו עול תורה ומצוות. אם בכל-זאת עמד על רצונו להתגייר, היה בסיס להאמין שאכן האיש מבקש להצטרף לברית שבורא העולם כרת עם העם היהודי בהר סיני.
כיום המציאות שונה לחלוטין. רוב מבקשי הגיור אינם רוצים באמת להתגייר ולקבל עליהם את עול היהדות. הם רוצים את התעודה, את ההליך הפורמלי. הם צריכים את הנייר הזה כדי להתחתן עם יהודי/ה, או סתם כדי להרגיש נוח יותר בתוך החברה הישראלית.
מכאן הכעס על הדיינים שפתאום מנחיתים על מבקשי הגיור שמירת מצוות. וכי הם מעוניינים בכלל לשמור מצוות? הם רק רוצים להיקרא יהודים ולקבל תעודה, והרבנים סתם מקשים עליהם. אבל מה לעשות, היהדות איננה ניירת.
לתוך זה נכנס הבלבול הגדול בין זהות יהודית ובין אזרחות ישראלית. “הוא שירת בצה”ל!”, אומרים לך. אבל מה הקשר? בצה”ל משרתים גם דרוזים, צ’רקסים ובדווים.
וכי השירות בצבא אמור להפוך אותם ליהודים?
אדם ששירת את המדינה אכן זכאי לזכויות אזרחיות, אבל יהדות איננה עניין אזרחי.
הולכים לקראתם
הרבנות הראשית מקילה מאוד על הגרים. יש הסבורים שהיא אפילו מקילה מדיי. ועדיין הגיור המאושר על-ידה מוּכר כרציני ואמיתי, והמתגיירים מתקבלים בכל קהילות ישראל כגרי צדק לכל דבר.
אם חלילה ייפרצו גדרי הגיור לכל רוח, תעודת הגיור הרשמית של המדינה תתקבל בפקפוק בקהילות יהודיות רבות. נושאי תעודה זו ייתקלו בתהיות אם אכן הם יהודים באמת. ובכן, האם הועלנו להם או רימינו אותם? לטובתם של הגרים, אל תיגעו בגיור!