גזרה חדשה: ביטול כל ההנחות בתחבורה הציבורית בערים חרדיות

משרדי האוצר והתחבורה הגיעו להסכמה על תכנית שתכנס לתוקף באפריל: ביטול ההנחות באוטובוסים בערים חרדיות ובחלק מערי הפריפריה • בין הערים שהמחירים יזנקו: מודיעין עילית, ביתר עלית, אלעד, נתיבות, טבריה ואופקים • על ביטול ההנחה של הערך הצבור ברב קו עדיין יש מחלוקת
חרדים10
ח' אדר א' התשפ"ב / 09.02.2022 10:41

האם זו תהיה ההתנגשות הפוליטית הבאה בין הקואליציה לאופוזיציה? הממשלה מתכוונת  להעלות בעשרות אחוזים את תעריפי הנסיעה בקווי האוטובוסים בחלק מהיישובים בפריפריה וביישובים החרדיים.

יוקר המחיה? כך את יכולה לייצר לעצמך עוד הכנסה יציבה ובטוחה

לפי דיווח של עומר כרמון ב’דה מרקר’, באוצר ובתחבורה מתכננים להוציא לפועל ב-1 באפריל רפורמה, במסגרתה ייקבעו שלושה תעריפים בלבד – עירוני, אזורי ובין־עירוני, במקום עשרות התעריפים הנהוגים כיום במחירי הנסיעה באוטובוסים.

בכך יבוטלו כל ההנחות הנהוגות על מחיר הנסיעה בתחבורה ציבורית בפריפריה.

משמעות ביטול ההנחות היא עלייה חדה במחירי הנסיעה באוטובוסים בערים חרדיות. גם ערים אחרות, להן הסכמים ייחודיים עם הממשלה, צפויות להיפגע, בהן טבריה, אופקים, קרית גת, רחובות, רמלה ועפולה.

עיקרי הרפורמה הן:

• ביטול כל ההנחות וקביעת שלושה תעריפים בלבד: עירוני, אזורי ובין־עירוני

• ביטול ההנחה מגיל פנסיה והחלפתה בנסיעות בחינם מגיל 75 ומעלה

• ההנחות לעיוורים, נכים, סטודנטים, זכאי ביטוח לאומי, ילדים ונערים יישארו ללא שינוי

כיום, רוב אזרחי ישראל המתגוררים בערים הגדולות משלמים 6 שקלים על נסיעה עירונית (או 4.8 שקלים לאחר הנחת הרב־קו), אך כמה ערים נהנות מסובסידיות מופלגות, והנסיעה בהן היא בחצי מחיר.

המשותף כמעט לכל אותן ערים הוא אוכלוסייה חרדית משמעותית המתגוררת בהן: במודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד, נתיבות, טבריה ואופקים, מחיר נסיעה עירונית רגילה הוא 2.5 שקלים בלבד (2 שקלים לאחר הנחת הרב־קו). בביתר עילית ובמודיעין עילית ניתנות בנוסף גם הנחות חריגות לבני נוער.

לפי הדיווח ב’דה מרקר’, הנחה נוספת שביטולה צפוי לעורר סערה היא הנחה של 50% הניתנת כיום לנוסעים בתחבורה הציבורית שעברו את גיל הפנסיה (נשים מגיל 62 וגברים מגיל 65). כדי להמתיק את הגלולה המרה הזו, במסגרת הרפורמה ייקבע כי נוסעים מגיל 75 ומעלה יזכו לנסוע בחינם.

ההנחות האחרות הניתנות כיום בתחבורה הציבורית לעיוורים, נכים, סטודנטים, זכאי ביטוח לאומי, ילדים ונערים – יישארו ללא שינוי.

“עולם התעריפים דפוק מאוד”, אומר בכיר באוצר. “יש 90 תעריפים שונים, זה מסבך את המערכת ומונע הכנסה של אפליקציות תשלום יותר מתקדמות לענף”.

באוצר רוצים לבטל גם את ההטבה שנועדה לעודד מעבר לשימוש בכרטיס הרב-קו.

הסיבה?  במשרד התחבורה ביקשו לפני שש שנים לעודד את הנוסעים לעבור לרב־קו, ולכן הציעו הנחה למי שמטעין את הכרטיס מראש. כעת, לאחר שכמעט כל הנוסעים עושים שימוש ברב־קו או באפליקציות והאפשרויות האחרות כמעט לא קיימות, באוצר סבורים כי הגיעה העת לבטל את ההטבה.

אולם, לפי ‘דה מרקר’,  משרד התחבורה מתנגד למהלך לאור גל ההתייקרויות במשק, ולכן החלת סעיף זה ברפורמה צפוי להידחות.

כרמון מדווח, כי בעוד משרדי האוצר והתחבורה חלוקים בשאלת ביטול ההנחה על הערך הצבור ברב־קו, בנושא ביטול ההנחות המופלגות הניתנות בערים מסוימות, רובן חרדיות, אין מחלוקת. ההנחות בערים החרדיות משפיעות באופן משמעותי על תקציב המדינה.

הסיבה לפערי המחירים בנסיעה באוטובוסים היא חוזים שנחתמו לאורך השנים, כמעט בחשאי, בין הממשלה לבין נציגי המפלגות החרדיות וראשי ערים מקושרים.

כך למשל, בעוד הסבסוד שניתן לנסיעה באוטובוסים בבאר שבע, שבה מתגוררים 220 אלף איש, היה 55 מיליון שקל ב–2020, בביתר עילית, שבה מתגוררים רק 63 אלף תושבים, סובסדו מחירי הנסיעה באוטובוסים בסכום גבוה פי ארבעה – 200 מיליון שקל.

ערים נוספות הזוכות כיום להנחות חריגות בנסיעה באוטובוסים, אם כי בשיעור נמוך יותר מהערים החרדיות, הן קרית גת, עפולה, רמלה ורחובות – שמחיר נסיעה רגיל בהן הוא 2.8 שקלים בלבד, לאחר הנחת הערך הצבור ברב־קו.

במשרד האוצר היו רוצים לראות את כל נוסעי התחבורה הציבורית עוברים לתשלום באפליקציות, אך ההתנגדות בחברה החרדית לשימוש בטלפונים חכמים, כמו גם ההנחות המופלגות הניתנות באמצעות הרב־קו, מקשות על יישום רפורמה כזו.

בשל הרכב הממשלה, הכוללת את מפלגות ימינה ותקווה חדשה, ההנחות הניתנות למתנחלים ביישובי יו”ש אינן צפויות להתבטל במסגרת הרפורמה.

ממשרד התחבורה נמסר: “בחודשים הקרובים יבחן משרדנו, בשיתוף עם משרד האוצר, את מבנה מחירי התחבורה הציבורית”.

ממשרד האוצר נמסר: “אנו בוחנים שינוי מבני בתעריפי התחבורה הציבורית. טרם נקבעו התעריפים הסופיים שייקבעו במסגרת השינוי”.

למעשנים בלבד: ככה תוכלו לחסוך למעלה מ-8.500 שקלים בשנה

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משה
    09/02/2022 16:50
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. גם האוטובוס לתל השומר ולעיר הבה”דים עמוס, והוא לא זול יותר….

  2. חחח החרדים נוסעים בתח"צ והקווים רווחיים...
    10/02/2022 14:11
    באמת...
  3. המחיר הנמוך בערים החרדיות נובע מרווחיות הקווים האלה. האוטובוסים עמוסים בנוסעים והנסיעה משתלמת יותר למפעיל הקו.
    מי שירוויח מהמהלך, חברות הנסיעות בקווי המהדרין. הם יוכלו לקחת את הקווים במחיר שהיה עד עכשיו ולהרוויח היטב.