אחרי שהמפכ”ל ביקש – בר לב הכריז: מקים ועדת בדיקה

אחרי שבשבועות האחרונים המשטרה הגיבה בבלבול ושינתה את עמדתה בזיגזג - מפכ"ל המשטרה פנה לשר לביטחון הפנים בבקשה: "להקים ועדת חקירה חיצונית להשיב את אמון הציבור" • בר-לב נעתר: "החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית" • בנט: "קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד"
חיים טוויל
ו' אדר א' התשפ"ב / 07.02.2022 10:50

החשיפה החדשה שפורסמה הבוקר (שני) ב’כלכליסט’ על פרשת NSO גורמת למבוכה גדולה בצמרת המשטרה ובאגף החקירות.

השיטה שסחפה להפסקת עישון מגיעה למגזר החרדי. מה הקסם?

אחרי שבשבועות האחרונים המשטרה התנהלה בזיגזג, כאשר הגיבה בבלבול ושינתה את עמדתה פעם אחר פעם, הבוקר פנה מפכ”ל המשטרה – השוהה באיחוד האמירויות –  לשר לביטחון הפנים וביקש שיקים ועדת בדיקה חיצונית בראשות שופט.

“לאור הפרסומים האחרונים בדבר הפעלת מערכות טכנולוגיות במשטרת ישראל בשנים שקדמו לכניסתי לתפקיד, פניתי לשר לביטחון פנים וביקשתי שיורה על הקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה בראשות שופט”, אמר מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי.

הוא הוסיף: “אני רוצה שהוועדה תיבחן את הנושא על כל היבטיו, וזאת על מנת להשיב את אמון הציבור במשטרת ישראל מחד, ולהסדיר את השימוש בטכנולוגיות במשטרת ישראל מאידך. ככל שתמצא הוועדה אי סדרים וכשלים הם יטופלו בהתאם לחוק”.

זמן מה אחרי הודעת המפכ”ל הודיע השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בהצהרה לתקשורת: “בהמשך לפרסומים אודות שימוש מערכות אכיפת החוק והמשפט בטכנולוגיות, החלטתי להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור לעומק את הפגיעה בזכויות האזרחים ובפרטיותם בשנים המדוברות”.

השר הוסיף: “מתוך העדויות העולות, מסתמן שהכשלים, באם היו, היו תחת מפכ״לים קודמים, תחת שרים לביטחון פנים קודמים ותחת ממשלות קודמות. אני מישיר מבט אליכם, אזרחי ישראל ומתחייב לכם – ועדת הבדיקה תבדוק לעומק ולרוחב את כל הטענות. במשמרת שלי המחדלים הללו לא יקרו – המשטרה נמצאת תחת האחריות שלי ובסמכות שלי ואני אוודא שאם הייתה פגיעה בדמוקרטיה שקרתה בשנים הקודמות, אוקיע אותה ולא אתן לה לקרות”.

הוא הדגיש: “ועדת הבדיקה הממשלתית שאני מקים לסוגיית השימוש בטכנולוגיות המעקב על ידי כלל גופי מערכת אכיפת החוק, תהיה בראשות שופט בדימוס, אבקש משר המשפטים להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לה יוקנו הסמכויות העיקריות של ועדת חקירה ממלכתית לעניין זימון עדים, חקירתם באזהרה ותפיסת מסמכים. תהא רמת בכירותם של המזומנים באותם ימים אשר תהא – מהדרג המדיני, ממערכת המשפט, או ממשטרת ישראל”.

נפתלי בנט התייחס בצהרים לתחקיר ‘כלכליסט’: “הדברים שהתפרסמו, אם הם נכונים, חמורים מאוד. הכלי הזה (פגסוס), וכלים דומים, הם כלים חשובים מאוד במאבק נגד הטרור וגם במאבק נגד פשיעה חמורה, אבל הם לא נועדו ל’פישינג’ רחב בקרב אזרחי ישראל או בקרב אנשי ציבור במדינת ישראל, ולכן אנחנו צריכים להבין בדיוק מה קרה.

“כרגע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו”ד עמית מררי, בודקת ברמה נקודתית ומהירה את הדברים. בעוד זמן קצר הממשלה תמנה גם יועמ”שית חדשה, והייתי אומר שזה יתרון שהיא לא מתוך המערכת. היא לא הייתה בשנים המדוברות בתוך המערכת, ולכן אני מניח שאחרי שהיא תתמנה נשב ונתייעץ, נבין איך התמונה נראית ולא נשאיר את הציבור בלי מענה. אנחנו מבינים את חומרת העניין”.

בנט הבהיר: “לא נותיר את זה בלי מענה. קרו פה לכאורה דברים חמורים מאוד. נחכה עוד כמה שעות, נתייעץ עם השרים המדוברים ועם היועמ”שית החדשה”.

גורמים בסביבת השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שהתייחסו לפרסומים לפיהם נעשה שימוש רחב בתוכנת פגסוס של NSO צוטטו ב’ישראל היום’: “כי הסוסים ברחו מהאורווה”.

בתוך כך, ייתכן כי השר בר-לב יבקש ממפכ”ל המשטרה קובי שבתאי לקצר את ביקורו באיחוד האמירויות ולשוב לישראל.

ח”כ יצחק פינדרוס בתגובה להודעת השר על הקמת ועדת בדיקה לפגיעה המשטרתית בזכויות ופרטיות אזרחי ישראל: “שנים אני זועק על התנהלות המשטרה. אני קורא להקמת גוף חקירה בלתי תלוי ובעל שיניים, שכן לא ניתן לסמוך על ועדת בדיקה במקרה כזה.

“ופניה אישית לכבוד השר הנדל, אולי זה לא הזמן המתאים לפגוע במכשירים הכשרים, תשאיר לציבור בישראל אפשרות בסיסית להתמגן מפריצה למכשיר שלהם…”

ההורים בודקים, הילדים הולכים ללמוד • איך המתווה החדש עובד?

ב’כלכליסט’ נחשפו הבוקר שמותיהם של אנשי ציבור, אנשי עסקים, ראשי ערים ועיתונאים, שאחריהם המשטרה עקבה לכאורה, ללא ידיעתם, באמצעות תוכנת פגסוס מבית NSO.

בין הבכירים ואנשי הציבור שאחריהם עקבה המשטרה, נמנים: קרן טרנר-אייל, מנכ”לית משרד האוצר לשעבר, רמי לוי, מנכ”ל אחת מרשתות השיווק הגדולות בישראל, שי באב”ד, מנכ”ל משרד האוצר לשעבר ואבירם אלעד, מנכ”ל חדשות 13 ולשעבר העורך הראשי של אתר “וואלה”.

לפי “כלכליסט”, במשטרה החליטו להתחקות גם אחר מכשירו של אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, מכיוון שחשדו כי לעתים אשת ראש הממשלה דאז משתמשת בו לצרכים אישיים.

עוד עולה מהתחקיר כי גם המכשירים הניידים של יועצי התקשורת של נתניהו, טופז לוק ויונתן אוריך, הודבקו בתוכנה. מסתמן כי ביחידת הסיגינט צותתו גם לטלפון הנייד של איריס אלוביץ’, אשתו של שאול אלוביץ’ ואחת הנאשמות בתיקי נתניהו.

רוצים גם אתם להצטרף לעשרות מיליוני האנשים שיצאו לחופשי מכלא העשן? לחצו כאן >>>>>>

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות