תחקיר חושף: כך הופעלה קבוצת פייסבוק חרדית על ידי האיראנים

על פי תחקיר של רשת ה-BBC ומיזם 'פייק ריפורטר', בקבוצה הופץ תוכן אנטי-אסלאמי שמטרתו "לתדלק" מלחמת דת • הקבוצה טירגטה ארגוני ימין קיצוני וציבור חרדי • בין הפוסטים עלה גם תיעוד העימות בין בן גביר למאבטח בחניון, ובו נכתב: "חבל שהוא לא נתן לו כדור בראש"
חרדים 10
ב' אדר א' התשפ"ב / 03.02.2022 11:55

תחקיר של רשת ה-BBC ומיזם ‘פייק ריפורטר’ הישראלי, שפורסם הבוקר (חמישי) חושף כי המשטר באיראן הקים קבוצת פייסבוק חרדית לכאורה בזמן מבצע ‘שומר החומות’, ובה הפיץ מסרים אנטי-איסלאמיים תוך עידוד לפעילות אלימה נגד ערביי ישראל.

השיטה שסחפה להפסקת עישון מגיעה למגזר החרדי. מה הקסם?

לפי פייק ריפורטר, מיזם מחקר שהוקם על ידי חוקרים, מומחי רשת ואקטיביסטים, מטרת העמוד הייתה “לתדלק” מלחמת דת תוך “ליבוי פחד, שנאה וכאוס”.

על פי התחקיר, הקבוצה טירגטה ארגוני ימין קיצוני וציבור חרדי.

אחד הפרופילים שנמנו עם הקבוצה אסף אלפי עוקבים. “הרשת הזו הוקמה בעקבות מהומות מאי, כשישראל חוותה את אחת מנקודות השפל בתולדותיה ביחסים ערבים ליהודים”, הסביר ל-BBC מנכ”ל ה’פייק ריפורטר’, אחיה שץ.

מקור ביטחוני ישראלי הוסיף, כי הפרופילים המקוונים היו בעלי מאפיינים דומים לפעילות אירנית אחרת שהתרחשה בעבר בפלטפורמות הללו.

הרשת השקיעה מאמצים רבים כדי להיראות אמיתית לגמרי ואפילו יצרה דף למאפייה פיקטיבית בעיר חרדית בישראל, ובמקרה אחר גנבה זהות של יהודי חרדי מרוסיה שנפטר לפני ארבע שנים.

שץ הוסיף: “זה משהו שלא ראינו בעבר, ליצור כזה סיפור רקע. זה בבחינת עוד דאגה כי הרשתות האלה הופכות יותר ויותר מפותחות, לראות אותן מתחברות ככה לפלגים קיצוניים ולקבוצות אלימות כאלה. הן מאוד שגורות בפוליטיקה הישראלית”.

עוד עלה מהתחקיר, כי הקבוצה האיראנית המשיכה לפעול עד לאחרונה כאשר הפיצה את הסרטון ובו עימות בין חבר הכנסת איתמר בן גביר עם מאבטחים ערבים כשהוא שולף אקדח.

מעל הסרטון כתב המפעיל האיראני של הקבוצה: ״חבל שלא נתן לו אחד בראש”.

ככלל, הקבוצה תמכה שוב ושוב בחבר הכנסת בן גביר.

על פי התחקיר, הקבוצה הפיצה גם תכנים שכללו פייק ניוז והסתה נגד הרכב הקואליציה בישראל, בעיקר בכל הקשור להשתתפותה של מפלגת רע״ם. ב-BBC פנו אל הקבוצה בפייסבוק, אך לא זכו למענה. גם שגרירות איראן בלונדון סירבה להגיב לפרסומים.

פייסבוק וטוויטר השביתו את דפי הקבוצה והפרופילים הקשורים אליה לאחר פניית ה’פייק ריפורטר’ אליהן.

לפי שעה, הרשת נשארת פעילה ברשת הטלגרם.

בפייסבוק הגיבו לתחקיר: “מדובר בניסיון של האיראנים להקים מחדש קבוצות ועמודי פייסבוק שאת חלקם הסירה החברה עוד בחודש מארס אשתקד”.

רוצים גם אתם להצטרף לעשרות מיליוני האנשים שיצאו לחופשי מכלא העשן? לחצו כאן >>>>>>

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות